“Freaks Out is een heerlijke mix van Inglorious Bastards en X-Men”

Freaks Out

Anno 2022 wordt de bioscoop en het overgrote deel van de streamingdiensten overspoeld met het superheldengenre. En al jarenlang regeren Marvel en DC oppermachtig. Maar net zoals Samaritan (lees onze review hier) bewijst Freaks Out dat er toch nog plaats is voor nieuwe verhalen. En dat superheldenfilms meer te bieden hebben dan alleen maar computergestuurde beelden en rollende spieren. Deze Belgisch-Italiaanse co-productie draait vanaf vandaag in de bioscoop en verdient zeker jouw bezoek.

Waarom Wel?

Een unieke setting

Rome, 1943. Het publiek maakt zich op voor een magische avond in het circus. Op het programma staan onder meer insectenfluisteraar Cencio, ultrasterke wolfman Fulvio en menselijke magneet Mario. Maar de showstopper van de avond is de delicate schoonheid Matilde, die met haar lichaam elektriciteit kan genereren. Haar betoverende performance wordt abrupt onderbroken door een bominslag: de Tweede Wereldoorlog is aangekomen in Italië. Het circus is vernield en het viertal vertrouwt hun zuurverdiende centen toe aan hun voormalig directeur maar wanneer die met de noorderzon verdwijnt, besluiten ze aan te sluiten bij het circus van de twaalfvingerige pianist Franz die niet alleen de toekomst kan zien (en horen) maar bovendien ook veel sympathieën heeft voor de Nazi’s. Wat volgt, valt best te omschrijven als een mix tussen Inglorious Bastards (de film van grootmeester Tarantino) en X-Men.

Freaks Out speelt zich af tijdens WO 2 en dat op zich is al een uniek gegeven want, als ik me niet vergis, is de enige andere superheldenfilm die zich tijdens die periode afspeelt: Captain America: The First Avenger? En beide kunnen niet verder van mekaar staan in beeldtaal en in toon. FO is geen bombastisch actievehikel geworden zoals vele Marvel en dc-films. De focus ligt, vooral in de eerste helft op de personages. Hun verhouding onderling, maar vooral ook hun relatie met de veranderende wereld rondom hen. Kunnen ze én vooral willen ze hun gaven gebruiken om de wereld te helpen of gaan ze toch egoïstisch voor hun eigen rijkdommen? Het viertal wordt uitstekende vertolkt door – in Vlaanderen onbekende – Italiaanse acteurs en de slechterik van dienst wordt met verve gespeeld door Duitse klasbak Franz Rogowski die vooral zijn sporen verdiende in de arthouse cinema met toppers als Victoria, de film die gedraaid werd in één shot en met het gevangenis drama Grosse Freiheit.

Beter dan Marvel of DC

Het is een krasse uitspraak maar Freaks Out doet het op veel vlakken beter dan zijn Amerikaanse broertjes. Waar vooral films uit de Marvel-stal volgens een beproefde formule werken en er zelden durven van afwijken, brengt FO een frisse blik die meer aanleunt bij de betere DC-heldenfilms. Er wordt door regisseur Gabriele Manetti veel tijd gestoken in het grondig uitdiepen van zijn personages. De actie komt namelijk op de tweede plaats. Begrijp me niet verkeerd: de tweede helft van de film zit tjokvol memorabele actie. Veel kleinschaliger dan Amerikaanse producties maar daarom niet minder impactvol. In tegenstelling – en toch eerder verrassend – tot zijn genregenoten is Freaks Out niet vies van geweld. Zo wordt er een jonge kerel met Downsyndroom koelbloedig neer gekogeld en tijdens een verhoor dat misloopt wordt het gezicht van een soldaat tot pulp geslagen. Dit is het soort gewelddadige uitspattingen die zelden te zien zijn in het superheldengenre, een genre dat er vooral om bekend staat om erg braaf te zijn in zijn uitbeelding van geweld. Maar het grootste verschil ligt in de ronduit prachtige cinematografie. Geen overmatig gebruik van greenscreens, maar wel knappe shots van het Italiaanse landschap en vooral van het magische realisme van de circuswereld. 

Waarom Niet?

Moeilijk om origineel te zijn

Met een goeie twintig jaar aan heldencinema achter ons, is het bijzonder moeilijk om nog origineel uit de hoek te komen en ook Freaks Out slaat daar niet helemaal in. De film speelt zich dan wel af in de tweede wereldoorlog maar het blijft een X-Men verhaal zoals we er al vele in het verleden hebben gezien. Kan het extra geweld en het occasionele naakt meer kijkers lokken? Dat blijft vooral de vraag. Freaks out zal meer afschrikken dan aanspreken vrees ik. Hij is namelijk niet in het Engels gesproken. De studio kiest voor authentiek Italiaans en Duits maar de Netflix-generatie zal dit niet appreciëren en mogelijk willen ze wachten om deze een kans te geven tot er een afschuwelijke dub gemaakt wordt.

Freaks Out zal veel superheldenfans teleurstellen en dat heeft alles te maken met wat Disney ons de laatste jaren door de strot heeft geramd en de daar bijhorende verwachtingen. Namelijk: megabudgetten en CGI a volonté. En laat dat nu net zaken zijn die Freaks Out niet heeft. Ook de speelduur van 141 minuten zal veel kijkers doen afhaken want, hoewel de film nooit verveeld, had hier wel stevig in kunnen geknipt worden. Hij voelt bij momenten te veel aan als een director’s cut.

VERDICT

7

Het is jammer dat Freaks Out moeilijk een publiek zal vinden want het is één van de betere superheldenfilms van de afgelopen jaren en biedt wat Marvel en DC-films niet willen bieden. Het gebruik van het Italiaans en het Duits zal helaas veel kijkers afschrikken. En dat is ten onrechte want het doet wonderen voor de authenticiteit. Freaks Out heeft veel te bieden voor wie van het gekende pad durft afwijken en net zoals je favoriete Amerikaanse held is daar moed voor nodig. Ben jij heldhaftig genoeg om Freaks Out een kans te geven? Je zal het je gegarandeerd niet beklagen en wordt beloond met een zinderend apotheose waarop Jean Grey fier zou zijn.

Pluspunten
+ Erg knappe cinematografie
+ Fijne personages
+ Geen Marvel of DC-superhelden

Minpunten
– Veel te lange speelduur
– Niet bijster origineel
– Eerste helft komt traag op gang

Freaks Out
In de bioscoop vanaf 21/09/2022


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.