“We Were Here Forever is een absolute must play met je vriend(en)”

In 2020 bewees It Takes Two dat een videogame geen complexe RPG-systemen of ultrarealistische graphics nodig heeft om prijzen in de wacht te slepen. Games draaien nog steeds eerst en vooral om fun, en in de moeilijke pandemieperiode was It Takes Two nog aantrekkelijker, aangezien je de ervaring kon delen met een ander persoon. We Were Here Forever is hier om dat gaatje te vullen in 2022, want zelfs met COVID-19 op de achtergrond is een goede co-op game als deze zeker geen overbodige luxe.

We Were Here Forever moet je zien als een escape room omgetoverd tot een videogame. Je krijgt de taak om twee ventjes te laten ontsnappen uit Castle Rock, een trippy gevangenis in de vorm van een kasteel gevuld met raadseltjes en geheimen. Samen met een vriend krijg je enkel een walkie talkie tot je beschikking, en voor de rest moet je je plan trekken.

Waarom Wel?

Communicatie is de sleutel

Na een paar uurtjes We Were Here Forever te spelen en de iets pittigere puzzels tegen te komen, besef je dat de game een duidelijke boodschap voor je achterlaat: Communication is key. De walkie talkies waar ik het eerder over had, zijn een essentieel hulpmiddel om progressie te kunnen maken in deze game. Tijdens je zoektocht door Castle Rock en andere omgevingen, zal je vaak gescheiden worden van je partner. Denk aan een instortende brug of een persoon die in een waterput valt. Je bent op die momenten volledig afhankelijk van je partner om je uit de nood te helpen.

En bij deze momenten wordt de klemtoon nog meer gelegd op communicatie. Ik neem het voorbeeld waarbij ik een gigantische kluis binnenging via een lift en een aantal symbolen op de muur zag staan binnen draaiende cirkels. Tijdens dit moment moest mijn partner precies uitleggen wat hij aan de andere kant van de muur zag en hoe we de symbolen die we langs beide kanten zagen konden gebruiken om de kluis weer open te krijgen.

De game doet tevens een goede job om je aan het begin niet het diepe in te gooien. Langzamerhand verandert de flow van de game van simpele puzzeltjes naar ware breinbrekers waar je je pad meermaals zal moeten doorlopen voordat de oplossing duidelijk wordt. Zelf heb ik de vorige games in deze franchise niet gespeeld, maar na wat onderzoek heb ik gemerkt dat veel mensen de andere games behoorlijk ontoegankelijk vonden. Dat is gelukkig een heel pak verbeterd in We Were Here Forever, want als volledige leken met de franchise waren we er direct mee vertrokken.

Originele taferelen en puzzels

Het is moeilijk om uit te leggen waarom We Were Here Forever zo goed is zonder het hoofdingrediënt, de puzzels en de omgevingen, te spoilen. Wat begint als een gezellig puzzelspel, verandert al snel in een heel indrukwekkende game waarbij de puzzels je brein ernstig aan het werk zullen zetten. Meermaals kwam bij ons een punt dat we zelfs dachten aan opgeven, of van plek wisselen om te zien of de andere persoon misschien sneller een patroon kon vinden in de gegeven raadsels.

Hoe dan ook is misschien wel het indrukwekkendste aspect aan de game de variëteit en de kwaliteit in breinbrekers. Het is lang geleden dat ik nog eens echt zolang vastzat aan een puzzel, en elk half uur gooit de game een volledig andere situatie met een andere puzzel naar je die je op een heel andere manier laat zoeken naar de oplossing. Denk aan het positioneren van poppen in een kerk op basis van een aantal regels (mannen mogen niet naast vrouwen zitten), waarbij je ook rekening moet houden met uiterlijke kenmerken van deze poppen (snor, baard, bril).

Een van de beste puzzels van de game laat je het taaltje van een octopus vertalen via geluiden. Ik en mijn buddy lagen echt in een deuk terwijl we allerlei aliengeluiden moesten nabootsen om zo de woorden van deze octopus te vertalen. Boven alles is de game met z’n vijftien uur lange campaign zeer stevig qua content. Niet te lang, maar ook zeker niet te kort.

Waarom Niet?

Sporadische bug

Zoals veel games tegenwoordig, kent ook We Were Here Forever wat bugs. De meeste hebben ons avontuur helemaal niet verpest, zoals het tonen van een incorrecte chapter bij het opstarten van de game. Jammer genoeg hadden we wel één game brekende bug die ervoor zorgde dat we de puzzel niet konden afmaken. In een game als deze waar de puzzels verwarrend en complex zijn, zaait dat extra paranoia waar je het eigenlijk niet wil. Je denkt dan dat dit de bedoeling is en dat je een extra twist op de puzzel moet vinden, maar eigenlijk is het gewoon een bug waarbij je de puzzel opnieuw moet opstarten. In een game als deze zijn deze bugs wel extra vervelend, maar gelukkig zijn we er zo maar ééntje tegengekomen.

VERDICT

8

We Were Here Forever ziet er zo simpel uit en heeft ook een heel simpel concept: een escape room game die je met een vriend kan spelen. Des te meer was ik verrast van hoeveel plezier ik aan deze titel heb beleefd. De puzzels, trippy omgevingen, en zelfs het schattige verhaaltje dat errond is geweven is super meeslepend tot op het punt dat je teleurgesteld bent wanneer het avontuur na vijftien uur is afgelopen. Ik heb gelachen, gevloekt en ‘Eureka’ geschreeuwd terwijl de uurtjes voorbijvlogen. Deze game is een absolute must om met een vriend te spelen als je fan bent van intrigerende puzzeltjes.

Pluspunten
+ Enkele werkelijk briljante breinbrekertjes
+ Je bent afhankelijk van je buddy en diens communicatieskills
+ Begint simpel, maar flowt uitstekend in de meer uitdagende raadsels
+ Prima hoeveelheid content voor dit genre

Minpunten
– De occasionele bug die roet in het eten gooit

We Were Here Forever
Beschikbaar vanaf 10/05/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.

%d bloggers liken dit: