“Trek to Yomi is wat mij betreft nu al de beste indie game van 2022”

Wat hebben Nioh, Nioh 2 en Ghost of Tsushima met elkaar gemeen? Alle drie hebben ze een samoerai krijger in de hoofdrol én horen ze thuis in de galerij der groten. Het spreekt dan ook voor zich dat ik enorm uitkeek naar Trek to Yomi, de stijlvolle side-scrolling action game ontwikkeld door Flying Wild Hog (bekend van de Shadow Warrior games). Het zou natuurlijk niet eerlijk zijn om een indie game te gaan vergelijken met drie AAA-titles. Hiervoor wijken de spelstijlen overigens te fel van elkaar af. Maar toch past Trek to Yomi in het rijtje van steengoede samoerai games. En wel hierom.

Waarom Wel?

Samoerai van jongs af aan

Trek to Yomi vertelt het verhaal van een jonge samoerai genaamd Hiroki en zijn geliefde, Aiko, naar wie hij op zoek gaat in Yomi, het hiernamaals volgens de Shinto mythologie. Tijdens de intro van de game wordt het dorp van Hiroki (toen nog een kind) aangevallen terwijl zijn samoerai-training volop aan de gang is. Zijn sensei heeft al snel door wat er aan de hand is en vertrekt om zijn dorp te verdedigen en beveelt Hiroki om hem niet te volgen.

Tegen beter weten in negeert Hiroki het bevel van zijn meester en treft hij een verwoest dorp aan. Hierna maken we even een sprong in de tijd. We maken nu kennis met een volwassen Hiroki, inclusief strohoed en katana. De geschiedenis herhaalt zich en de bandieten keren terug naar het dorp. Maar deze keer met een fatale afloop voor Hiroki en zijn geliefde Aiko. Het dorp wordt volledig platgebrand en het paar wordt vermoord.

Vanaf dit ogenblik vertelt de game een meeslepend verhaal, dat er eentje van wraak is. En er zullen keuzes gemaakt moeten worden, die de afloop van het verhaal kunnen beïnvloeden.

Wie zoekt, die vindt

De combat in het spel lijkt op het eerste zicht eenvoudig. Je main weapon is een katana die doorheen het spel je beste vriend is. Met je katana kan je zowel lichte en snelle aanvallen uitvoeren als zware en trage aanvallen. Die laatste zullen vanzelfsprekend meer stamina eisen. Naarmate het spel vordert, unlock je nieuwe aanvalcombo’s die je in het menu kan instuderen en nalezen.

Tijdens de combat is het is van groot belang om je staminabalk goed in de gaten te houden want eens deze volledig leeg is, ben je enorm kwetsbaar en kan het zomaar eens game over zijn. Je maximale leven en stamina kunnen doorheen het spel verhoogd worden door op zoek te gaan naar specifieke items. Deze items zitten meestal heel goed verstopt en zul je moeten zoeken door de omgeving te verkennen. Dit zorgt ervoor dat het spel niet té lineair aanvoelt.

Wie liever de kat uit de boom kijkt en zijn vijanden vanop een veilige(re) afstand wilt aanvallen, kan gebruik maken van afstandswapens. Dit kunnen pijl en boog, Bo Shuriken (een soort werpmes) of een Ozutsu (een zwaar Japans geweer dat voor heel veel schade zorgt) zijn. Al deze afstandswapens worden doorheen het spel verzameld en kunnen van goudwaarde zijn om bepaalde bosses af te maken.

Wie tot slot graag wat kennis opsteekt over de Japanse geschiedenis en mythologie, kan op zoek gaan naar collectibles. In elk chapter zijn er zes tot tien collectibles te verzamelen die voorzien zijn van een woordje uitleg.

Ode aan Akira Kurosawa

Wat het meeste opvalt aan Trek to Yomi, is de korrelige zwart-witfilter. Dit zorgt meteen voor een andere atmosfeer, een meer authentieke en klassieke. Ik had constant het gevoel dat ik naar een film uit de jaren vijftig aan het kijken was. Grootmeester van de film in die tijd was Akira Kurosawa, de meest bekende en belangrijkste filmregisseur die Japan ooit gekend heeft.

Zijn films werden gekenmerkt door een diepmenselijke boodschap: het geloof in de goedheid van de mens en de dienstbaarheid. Thema’s die tijdens mijn playthrough zeker aan bod zijn gekomen. Wie fan is van klassieke films en in het bijzonder films van Akira Kurosawa, zal met Trek to Yomi gedurende vijf uur met een klein hart achter het zwart witte scherm gekluisterd zitten.

Waarom Niet?

Checkpoint hier, checkpoint daar

Buiten het gegeven dat het spel vrij snel uitgespeeld is (wat overigens niet abnormaal is voor een indie game), kan ik maar één minpunt over deze game opsommen namelijk de frequentie waarin de checkpoints elkaar opvolgen. Checkpoints bestaan in Trek to Yomi in de vorm van shrines.

Telkens je een shrine bereikt, word je leven en stamina tot het maximum aangevuld en word je voortgang opgeslagen. Dat is in heel wat games zo maar in Trek to Yomi volgen ze zich veel te snel op. Heel vaak is het zo dat je maar een vijftal enemies moet verslaan om tot de volgende shrine te geraken.In de normale moeilijkheidsgraad zorgde dit ervoor dat het spel toch iets te makkelijk aanvoelde.

Maar wanneer je het spel voor een eerste keer uitspeelt, unlock je een vierde moeilijkheidsgraad waardoor gamers die op zoek zijn naar een pittige uitdaging, toch aan hun trekken kunnen komen. Een tweede of zelfs derde Trek to Yomi behoort tot de mogelijkheden.

VERDICT

8

Trek to Yomi is wat mij betreft nu al de beste indie game van 2022. Het spel nodigt uit om in één sessie uitgespeeld te worden. Het is dan ook heel jammer dat het spel na een vijftal uur al uitgespeeld is. Wie niet genoeg kan krijgen van de game, kan het spel op een hogere moeilijkheidsgraad of met een alternatief einde uitspelen waardoor het spel een hoge replaywaarde heeft. Ook lijkt Trek to Yomi het ideale spel te zijn voor mensen die altijd al eens een game in speedrunmodus hebben willen spelen, maar hier geen uren aan willen besteden. Het spel een score van 9 of 10 op 10 geven zou niet eerlijk zijn tegenover kleppers zoals Horizon Forbidden West, Elden Ring en Gran Turismo 7 die eerder door onze crewleden als meesterlijk beoordeeld werden. Maar met een score van 8 op 10 krijgt Trek to Yomi de maximale score die ik aan een indie game zou geven.

Pluspunten
+ Van de eerste tot de laatste seconde veel spelplezier
+ Korrelige zwart-witfilter zorgt voor unieke sfeer
+ Meeslepend verhaal

Minpunten
– Heel snel uitgespeeld
– Checkpoints volgen elkaar te snel op

Trek to Yomi
Beschikbaar vanaf 05/05/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op Xbox Series X (Game Pass)
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door High_LordWolnir

High_LordWolnir verloor zijn ziel(en) ergens tussen Boletaria en Lothric Castle. Wanneer hij de Nexus even ontvlucht, kan je hem achter zijn PC of PlayStation-console vinden tijdens het spelen van een goede RPG, een story-driven action/adventure game, een nagelbijtende horrorgame of een FPS à la Call of Duty. Verder moet hij zowat de enige persoon zijn op deze aardbol die The Last of Us Part II hoger inschat dat zijn voorganger.