“Psychonauts 2 is de meest geflipte game van het moment en één van de beste platformers ooit”

Kom dichter bij je scherm, dichter, nog wat dichter. Tot alle letters wazig worden. Hoor je die stem in je hoofd? Dat ben ik, jouw reviewer. Je hoeft deze bespreking niet meer te lezen. De woorden, de zinnen en de scores zijn dankzij mijn telepathische gaven rechtstreeks in jouw brein gedropt!

Ah, dat is niet gelukt?  Niks gehoord?! Helemaal niks? Okay, dan kan je best deze review helemaal lezen om te weten te komen waarom ik geen Psychonaut-materiaal ben maar vooral ook waarom Psychonauts 2 zich één van de beste platformers ooit mag noemen!

Waarom Wel?

De langverwachte sequel

Leg je linkerhand over je rechteroog en trek met je rechterhand drie keer aan je linker oorlel. Dankzij dit trucje én mijn psychische tijdsreiskrachten katapulteren we nu onszelf 15 jaar terug in het verleden! Hou je vast!

Oh, dus je zit nog steeds op je stoel en alles ziet er nog altijd uit zoals 2021? Hmmmm, dan is er iets misgelopen. Je hebt toch zeker drie keer aan je oorlel getrokken? Ja? Ok goed…zucht… Psychonauts is dus een game uit 2005 bedacht door niemand minder dan godheid Tim Schafer, de Almachtige himself. Een held uit de game industrie en het brein achter klassiekers zoals The Secret of Monkey Island, Full Throttle en Grim Fandango.

In de game ga je op pad met Razputin, Raz voor de vrienden. Een jonge kerel met psychische gaven die van thuis wegloopt om zich te kunnen aansluiten bij de Psychonauts. Een organisatie die mensen met krachten opleidt tot de beste, meestbegaafde spionnen ter wereld.

Wie de eerste game niet gespeeld heeft, hoeft niet te treuren: de sequel opent namelijk met een recap van alles wat er voorheen gebeurde. Handig en noodzakelijk want deel 2 start waar het origineel eindigt.

Een unieke game-ervaring

Ik kan met grote zekerheid schrijven dat Psychonauts 2 een game is zoals je er nog nooit één gespeeld hebt. En de kans is groot dat je er nooit nog één zal spelen zoals dit, tenzij er een deel drie wordt gemaakt natuurlijk (fingers crossed). Waarom P2 zo origineel is? Dat valt op vanaf de eerste seconde. Bij de opstart van de game krijg je onmiddellijk een schermvullende pancarte te zien die vertelt dat de game een artistieke interpretatie is van echte mentale aandoeningen zoals PTSS (PostTraumatische StressStoornis), verslaving, paniekaanvallen en -gulp- waanbeelden. Dat zijn niet bepaald zaken waar je vrolijk van wordt, maar dit zijn wel de thema’s die het Double Fine team in de hele game succesvol weet te verwerken.

Als Raz kruip je namelijk letterlijk in het hoofd van één van je medekompanen en probeer je deze -door het maken van mentale verbindingen- verder te helpen met hun issues in het echte leven. Psychonauts 2 is zeker niet uniek in zijn thema’s, de laatste jaren zijn er wel meer games verschenen met als topic mentale gezondheid. Denk maar aan het fantastische Hellblade: Sensua’s Sacrifice of het meer deprimerende maar daarom niet minder knappe Limbo. Die laatste is trouwens ook een platformer maar daar stopt de vergelijking met P2.

Een unieke wereld

De onderliggende gedachte van Pyschonauts 2 gaat uit van de vraag hoe iemands innerlijke leefwereld eruitziet. En dat is natuurlijk voor iedereen anders. Waar de game -net zoals zijn voorganger- in uitblinkt is in het creëren van een wereld die niet alleen de mentale problemen van zijn slachtoffer weergeeft maar ook nog eens de puzzel en platform elementen succesvol met mekaar weet te combineren. Zo dook ik samen met Raz in het brein van een gokverslaafde dame die na haar studies graag dokter wilde worden. De wereld waarin ik terecht kwam, ontpopte zich als een vreemde kruising tussen een kleurrijk casino en een deprimerend ziekenhuis. In één van de vele kamers van dat hospitaal treurt een getrouwd stel omdat ze op natuurlijke wijze geen kinderen kunnen verwekken. Hun enige manier om een kind te krijgen is om aan het rad van fortuin te draaien, de hoofdprijs is namelijk een kersverse baby. Maar zoals in alle casino’s verliest het huis nooit. Dus Raz to the rescue!

Na wat eenvoudige puzzels en een paar goed getimede jumps draait het rad plotseling in het voordeel van mevrouw en meneer en heeft Raz weeral iemand kunnen blij maken. Het zijn dit soort volwassen thema’s die Psychonauts 2 keer op keer weet te brengen en die je als speler diep in het verhaal trekken. Want zoals Tim Schafer me duidelijk maakt: (hij heeft een korte video opgenomen voor de reviewers) dit avontuur gaat over genezing en empathie. Toch wordt de game nooit belerend of prekerig en bewaakt Pysochonauts 2 de balans tussen fun en serieux als geen ander.

Mix van genres

Er wordt al wel eens gezegd dat de beste games zich niet laten vatten in één genre en die uitspraak gaat absoluut op voor Pyschonauts 2. Deze sequel mengt de typische elementen van platform games met uitdagende -maar nooit aartsmoeilijke- puzzels en voegt daar bovendien nog een aantal simpele combattrukjes aan toe. En alsof dat nog niet genoeg was, kan je als speler ook aan de slag met een karrenvracht aan RPG (Role Playing Game) elementen. Zou kan Raz uit de automaat van Otto Mentallis, genaamd de Otto-matic -pin…euh pun intended- verschillende pins kopen die zijn psychische gaven versterken. Daarvoor gebruik je dan weer Psitanium dat je trouwens makkelijk overal kan vinden. Het zijn het soort mechanics waar spelers snel mee weg zijn omdat ze het herkennen van vele andere games. Op dat vlak vernieuwt Psychonauts 2 niet, maar de combinatie van alle elementen maken dit een uiterst unieke game. Heb je trouwens geen zin in de zwaardere thema’s dan is P2 ook gewoon een leuke platform game met een vreemde en bevreemdende visuele stijl.

Waarom Niet?

Bijna perfecte game, bijna.

Psychonauts 2 heeft een zeer uitgesproken visuele stijl. Het is een mix van schattig en angstaanjagend, van mechanisch en organisch maar vooral: de stijl zal niet iedereen aanspreken. Kan je dat een nadeel noemen? Nee, want smaken verschillen nu éénmaal. Maar het kan wel een reden zijn om de game ten onrechte links te laten liggen. Mocht het nog niet duidelijk zijn uit deze review, ik vind P2 een fantastisch goeie game, maar hij komt net iets te kort om echt perfect te zijn. De technische term voor wat nu volgt is muggenzifterij.

Noem me lui, maar ik had graag een soort van gps-functie gezien, je weet wel zo’n geel lijntje dat je moet volgen en dat je naar je bestemming gidst. Is het noodzakelijk? Nee joh. Is het handig? Zeker!

De game is daarnaast een ware collect-a-thon er zijn zoveel dingen te verzamelen: Psi-Cards, Figments, Halve breinen en de lijst blijft maar groeien. Het wordt een hele klus om die stuff allemaal op te pikken en te verwerken en ik had bij momenten echt het gevoel dat het té veel was. Maar moet je die dingen dan oprapen? Nee joh, je kan ze ook gewoon laten liggen maar dat stemmetje in mijn hoofd dwingt mij om alle loot te vinden!

VERDICT

9

In theorie is Psychonauts 2 het soort game dat je zelden op console zal aantreffen. De zware thema’s, de vreemde art stijl en de mix van genres zijn typische kost voor indie developers. En dat maakt van P2 een waarachtige eenhoorn. Een zeldzame diamant die dient gekoesterd te worden. Want eens de game jou in zijn greep heeft is er geen ontkomen meer aan. Raz en zijn sympathiek bende wonen in je brein en zullen daar voor lange tijd blijven. Volgens vele reviewers -en mezelf- is Psychonauts 2 de beste next gen platformer en daar hoef je geen helderziende voor te zijn om dat te geloven.

Pluspunten
+ De voice-acting is top!
+ Prachtige, maar vaak vreemde art stijl
+ Loot, massa’s loot!

Minpunten
Te makkelijk voor die-hard platformers
Art stijl zal niet iedereen bevallen
Te veel loot, echt te veel

Psychonauts 2
Beschikbaar vanaf 25/08/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op Xbox One S
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door BrunoB

In het gezegende jaar 2000 verliefd geworden op JRPG's dankzij het fantastische Final Fantasy VIII op Playstation 1 en sindsdien fervent console gamer. Kijkt meer horrorfilms dan gezond is en koopt teveel speelgoed voor zijn kat Gandalf. Favoriete games allertijden: 1. The Witcher 3 2. The Last of Us 3. Final Fantasy VIII