“De Jurassic World Aftermath Collectie is een diNO en geen diYES”

De Jurassic World Aftermath Collectie is een port van de Oculus Quest exclusive naar de Nintendo Switch. Het bevat zowel het eerste als het tweede deel dat initieel werd uitgebracht als DLC. In de loop van 2023 zal de game ook verschijnen op de PS VR 2. Er is echter weinig om enthousiast over te zijn in een game die vooral vastloopt in zijn beperkende gameplay.

Waarom Wel?

Shhhht…daar loopt een dino!

Je speelt als Sam, een zwijgzaam security expert. Die na een onfortuinlijke vliegtuigcrash op Isla Nublar belandt. Daar hebben de dinosaurussen het Jurassic World park overgenomen. De game speelt zich twee jaar na de Jurassic World film af en net voor Fallen Kingdom. Het park is dus nog niet vernietigd door een vulkaanuitbarsting maar er zijn ook geen mensen meer. Sam’s taak bestaat eruit om waardevolle informatie uit de computers van het park te downloaden. Dat wordt een erg lastig taak want de prehistorische inwoners van het pretpark houden niet van pottenkijkers.

Jurassic World Aftermath is een first person survival game dat stealth combineert met eenvoudige motion-controlled mini-games. Net zoals het ronduit fantastische Alien Isolation zit er geen combat in Aftermath. Je gaat geen dino’s te lijf, verstoppertje spelen is de boodschap. De hele game speelt zich overigens af in de research facility van het park. Je zal dus het merendeel van de tijd doorbrengen in donkere gangen, druk in de weer om de elektriciteit te herstellen en zo gesloten deuren te openen. Dat doe je door eenvoudige puzzels op te lossen.

Naarmate de game vordert, krijg je meer tools ter beschikking en die kunnen helpen om de hongerige velociraptors te ontwijken. De spanning kan aardig oplopen want eens één van die bloeddorstige dino’s je in de mot heeft, wordt je bijna zeker opgegeten. Die beesten zijn behoorlijk hangry.

Cel shading en topcast

De twee aantrekkelijkste features van de Jurassic World Aftermath Collection zijn de knappe cel shading en de uitstekende stemmencast. De game gaat niet voor realisme. De dino’s zien er dus niet zoals in de films levensecht uit. Het geheel lijkt meer op een stijlvolle strip, mooi getekend en knap geanimeerd.

Daarnaast weet ontwikkelaar Coatsink Software niemand minder dan Jeff Goldblum, die in de Jurassic Park franchise de rol van briljant wiskundige Ian Malcolm speelt, te strikken. Maar ook Laura Bailey. Een zéér ervaren dame op het vlak van voice-over werk. Zo heeft ze op haar palmares onder andere Nier: Reïncarnation staan en Marvel’s Avengers. Maar meest herkenbaar klinkt ze als de stem van Abby in The Last of Us part II. In JWA speelt ze de rol van dokter Mia Everett, de steun en toeverlaat van Sam. Ze zorgt ervoor dat je als speler weet wat te doen en waar je naartoe moet. Beschouw haar maar als je persoonlijke zoetgevooisde GPS.

Daarnaast lost de Aftermath Collection één van de problemen op die veel gamers hadden met deel één, namelijk dat onverwachte en onbevredigende einde. Dat zit vandaag nog steeds in de game maar waar de VR-versie zijn spelers verplichtte om de DLC te kopen om het verhaal af te ronden kan je nu op de Switch gewoon verder spelen.

Waarom Niet?

Verouderde en eentonige gameplay

Er zit weinig variatie in de gameplay van Aftermath. Zeker deel één wordt een ware klus om je door te worstelen. Of beter, om door te kruipen. Want dat is wat je nagenoeg de hele tijd doet. Je ziet een dino, meer specifiek, je ziet een velociraptor. Waar zijn alle andere dinosaurussen naartoe? En je duikt onder een tafel, in een locker of in een kast. Je wacht tot het beest uit zichzelf, waarschijnlijk uit verveling, weggaat of je maakt een geluid om het weg te lokken.

In VR zal het ongetwijfeld voor de nodige spanning zorgen maar op de Switch wordt het al snel eentonig. De motion-controlled mini-games zijn ook niet veel soeps. Té eenvoudig en ze bieden amper een challenge. Er had gerust ook wat meer variatie mogen zitten in de dino’s. De T-rex maakt een eenzaam optreden in de intro en daarna zien we hem nooit meer terug. Waarschijnlijk te druk met het opeten van geiten.

Saven? Misschien?

Jurassic World Aftermath, een game oorspronkelijk gemaakt in 2020, voelt in 2022 verouderd aan. Het stealth genre is ondertussen zo gegroeid dat deze game een stap terug is. Daar heeft het save-systeem veel mee te maken. Er zijn namelijk geen savepoints. En ook geen aanduiding wanneer de game aan het saven is. Dus wanneer je wordt herleid tot een dino-lunch heb je geen flauw idee waar je respawnt. Zo kan het dus dat je 2 of 20 minuten moet herspelen. De fun wordt al snel uit de game gezogen wanneer je voor de twaalfde keer aan dezelfde schakelaar moet draaien, hopende dat die raptor je niet ziet.

De A.I. van die beesten is trouwens ook niks om blij van te worden. Ze besluipen je als volleerde stalkers en dat maakt dat je de hele tijd achteromkijkt. Er is geen kans om te ontsnappen. Gespot is herstarten. En dat is vooral héél irritant. JWA is overigens uitgespeeld op een zestal uren met weinig tot geen herspeelbaarheid.

VERDICT

4

De Jurassic World Aftermath Collection is geen geweldige game, ook niet voor de die hard fans. Als een technologische showcase voor virtual reality heeft het misschien nog zijn charmes maar op de Switch hoort het eigenlijk niet thuis. Zelfs met zijn degelijke animatie en de uitstekende voicecast valt deze game niet aan te raden. Om het met de illustere woorden van dr. Ian Malcolm te zeggen: “That is one big pile of shit!

Pluspunten
+ Cel shading stijl
+ Goeie voicecast
+ Dino’s

Minpunten
– Verouderd
– Eentonig
– Korte spelduur

Jurassic World Aftermath Collection
Beschikbaar vanaf 10/11/2022
Beschikbaar op Switch
Gespeeld op Switch
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door BrunoB

In het gezegende jaar 2000 verliefd geworden op JRPG's dankzij het fantastische Final Fantasy VIII op Playstation 1 en sindsdien fervent console gamer. Kijkt meer horrorfilms dan gezond is en koopt teveel speelgoed voor zijn kat Gandalf.