“Bayonetta 3 is een heerlijk chaotische game boordevol actie en spektakel”

Het is verbluffend om te zeggen, maar het is welgeteld acht jaar geleden dat de laatste Bayonetta-titel in de winkelrekken verscheen. Na een succesvolle eerste iteratie op de PlayStation 3 en Xbox 360, keerde de sexy heks voor een vervolg enkel terug op de Nintendo-platformen, de Wii U en later de Switch. Bayonetta 3 zet die lijn verder, en heeft voor nu het genoegen om een exclusive te zijn voor de Nintendo Switch.

Waarom Wel?

Overload aan creativiteit

Nu het toch al eventjes geleden is dat Bayonetta de gaming wereld onveilig maakte, is het een goed idee om eventjes stil te staan bij alles wat de franchise zo succesvol maakte om mee te beginnen. Je hebt het fascinerende hoofdpersonage, de sexy heks met zoveel bravado dat zelfs goden, engelen en andere imposante schepsels in hun broek deden als zij passeerde.

Je hebt de flashy vechtsequenties gevuld met gestoorde combo’s, die niet alleen je volste concentratie vragen tijdens de gevechten, maar je ook belonen met visuele flair zoals maar weinig actiegames dat kunnen nadoen. En je hebt de gestoorde creativiteit van deze Japanse ontwikkelaars, waardoor je tijdens je avontuur oog in oog komt te staan met dozijnen aan origineel ontworpen monsters die nog lang op je netvlies gebrandt zullen blijven.

Al deze dingen die Bayonetta een iconische franchise maakten, keren terug in Bayonetta 3. Maar op het vlak van creativiteit, veegt dit derde deel de vloer aan met z’n voorgangers. Actiegames kennen vaak een zekere structuur, en zullen je per chapter meestal belonen met één cool eindbaasgevecht om alles netjes af te ronden. Bayonetta 3 zegt screw that en geeft je bij vrijwel elke van de veertien hoofdstukken meerdere van deze geflipte encounters, soms wel vlak na elkaar. Weglopen van instortende gebouwen of kolossale monsters de ruimte insturen, niets is te gek voor Bayonetta.

Demon Slaves zorgen voor nog meer brutaliteit

Een van de nieuwe features in Bayonetta 3 zijn Demon Slaves. Vroeger kreeg je al de kans om je te transformeren in demons, zoals bijvoorbeeld een panther om sneller door de omgevingen te kunnen lopen. In dit derde deel krijg je een resem aan demonen die als je slaafjes zullen fungeren. Van Madame Butterfly, tot een grote demonenspin of zelfs een demonenklokkentoren. Je kan van deze monsters gebruikmaken tijdens gevechten met andere kolossale demonen om het fair te maken, of je kan ze gebruiken tijdens exploratie. De spin kan bijvoorbeeld op muren klimmen, terwijl een demonenvogel met z’n vliegfunctie je langer de lucht in kan houden.

Naast het feit dat je weer een heleboel knotsgekke wapens ter beschikking hebt zoals een zaag in de vorm van een demonentrein, helpen deze Demon Slaves ook om de combat nog brutaler te maken en telkens fris te houden. Het vechtsysteem met de Witch Time blijft iconisch, maar dankzij de toevoegingen en de enorme variatie aan wapens en vijanden is de combat nooit zo goed geweest als in Bayonetta 3.

Singularity en de multiverse

Bayonetta 3 windt er geen doekjes om. De game begint fenomenaal met twee geflipte proloog-episodes, die je onmiddellijk klaarstomen voor de rest van de game. In dit derde deel krijg je te maken met de slechterik genaamd Singularity, die via artificiële intelligentie verschillende parallelle universa wil vernietigen. Het is dan jouw taak om in de verschillende chapters vijf Chaos Gears te vinden, door al deze parallelle universa te bezoeken en de Bayonetta’s in die dimensies te lijf te lopen en soms zelfs te verslaan. Het hele concept is boeiend en zorgt ervoor dat de creatieve vijanden, omgevingen en gameplay mechanics netjes in een geheel worden gegoten.

Verschillende gameplay onderdelen

Net als in alle andere Bayonetta-games, is de creativiteit de grote troef die de game zo boeiend maakt. Dit zorgt er namelijk voor dat je nooit weet wat je te wachten staat voor je een chapter opstart. In deze derde iteratie geldt dit ook voor de gameplay secties. Best kan je dit vergelijken met It Takes Two, dat van de ene minuut op de ander volledig van genre durfde te switchen.

Bayonetta doet een soortgelijke poging om constant variatie te creëren, door verschillende genres en de typische Bayonetta-formule in de blender te gooien. Zo speel je in een zekere chapter een ritmespel tijdens een eindbaasgevecht, heb je een aantal zijmissies waarin je met Jeanne een side scroller stealth game gaat spelen, of heb je Godzilla-achtige gevechten als je de controle neemt over een van de Demon Slaves. Niet al deze onderdelen zijn even kwalitatief, maar nooit duren ze lang genoeg dat ze gaan vervelen.

Waarom Niet?

De gelimiteerde omgevingen

Doordat Bayonetta 3 exclusief uitkomt op de Nintendo Switch, doet de game op visueel vlak soms onder voor wat je verwacht van een titel deze generatie. Tijdens de exploratiestukken bijvoorbeeld, zal je vaak door generieke en zeer lage resolutie gebieden moeten lopen die er gedateerd uitzien. Op die momenten voelt Bayonetta 3 aan als een game van niet één, maar twee generaties geleden. Al een geluk dat er zoveel gekke Hollywood-momenten in de game zitten, die visueel wel te genieten zijn.

Soms te veel chaos op het scherm

De Demon Slaves zijn een uitstekende toevoeging, maar helaas hebben ze ook een averechts effect. Door kolossen van demonen op het scherm te toveren, vaak om even grote kolossen van vijanden te lijf te gaan, krijg je als resultaat dat je soms helemaal niet ziet wat er eigenlijk aan het gebeuren is. Regelmatig heb je geen goed overzicht van wat er gebeurt op het slagveld, wat het plezier soms wel wat kan drukken. Zeker als je in een hoekje wordt gedreven, heeft de camera moeite om alle actie goed te volgen. Op een hogere moeilijkheidsgraad kan dit enorm frustrerend zijn, aangezien je niet perfect je dodges kan timen als je niet eens kan zien welke vijand er van welke richting aanvalt.

Prestatieproblemen

Nog een probleem dat niet te wijten is aan de ontwikkelaar, maar aan het systeem zijn de prestatieproblemen. Platinum Games heeft met Bayonetta 3 geopteerd om de framerate prioriteit te geven op de resolutie, en dat is ongetwijfeld de slimste keuze gebleken. Voor een overgroot deel draait Bayonetta 3 prima aan 60 frames per seconde, maar als de actie te hevig wordt zijn de dipjes vrijwel onvermijdelijk. Als het dan al heel chaotisch op het scherm wordt, is het des te problematischer om met die framerate dipjes te moeten leven. Bayonetta 3 was duidelijk gemaakt voor een krachtiger systeem, dus hopelijk krijgen we uiteindelijk ook nog een remaster van deze sublieme titel op hardware die hier wat beter mee overweg kan.

VERDICT

8

Ik zou zonder twijfel de stempel ‘meesterwerk’ op Bayonetta 3 plaatsen als de game op krachtigere systemen was verschenen dan de Nintendo Switch. Door de game op de Switch te releasen, kamp je toch nog net iets te vaak met problemen als gedateerde graphics en performantieproblemen om optimaal van deze beauty van een game te kunnen genieten. Kan je dat naast je leggen, dan wacht je een ontzettend vermakelijke actiegame vol met charme, flair, creativiteit, knotsgekke wapens, diversiteit en memorabele eindbaasgevechten. Platinum Games is back, baby.

Pluspunten
+ Fenomenale en veelvuldige eindbaasgevechten
+ Zoveel knotsgekke wapens en imposante Demon Slaves om te besturen
+ Tjokvol creativiteit; zowel in design van vijanden, omgevingen als in gameplay segmenten
+ Multiverse concept zorgt voor heel wat onvoorspelbare, maar coole setpieces

Minpunten
– Exploratiestukken onaangenaam door generieke, lelijke omgevingen
– Soms te veel chaos om een goed overzicht op het scherm te bewaren
– De Switch kan de gekheid van Bayonetta 3 amper aan

Bayonetta 3
Beschikbaar vanaf 28/10/2022
Beschikbaar op Switch
Gespeeld op Switch
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.

Eén opmerking over '“Bayonetta 3 is een heerlijk chaotische game boordevol actie en spektakel”'

  1. Zeer jammer dit, deze game hoort op een next gen systeem te worden gespeeld. In andere reviews werd met “mindere” prestaties weinig of niets gedaan terwijl dit toch een zeer belangrijk punt is. Blij het hier te zien. En blij dat er zoiets bestaat als Digital Foundry waar dit uitgebreid uit de doeken wordt gedaan!

    Vraag me echt af of N bezig is met een next gen systeem maar chip (of andere) problemen heeft of ze dit ok vinden. N brengt meestal producten af die gepolished zijn dus waarom dit toch releasen gezien deze prestatieproblemen niet onzichtbaar zijn. Men heeft in B3 veel geïnvesteerd en MP4 hebben ze ook gereset vanwege kwaliteitsnormen dus snap deze niet echt.

Reacties zijn gesloten.