“Sifu is een enorm uitdagende beat ‘em up die met liefde is gemaakt”

Hoelang heb je nodig om kungfu te leren? Ik ben zelf nog niet aan een cursus begonnen maar volgens Sifu is zelfs een mensenleven mogelijks niet genoeg. Gelukkig heb je een magische talisman die jou doet herleven bij elke dood. Betekent dit dan dat Sifu een gezondheidswandeling is? Verre van. Deze beat ‘em up voelt aan als een harde les waarbij elke fout afgestraft wordt. Toch is het zalig meppen, met de nodige moeite.

Waarom Wel?

Wraak in de disco

Sifu is een actiegame die je volledig onderdompelt in de wereld van kungfu. Het verhaal begint op zich vrij basic en is nooit echt het centrale punt van de game. Als kind zie je hoe jouw vader door vijf indringers brutaal vermoord wordt. Als twintigjarige besluit je dat het tijd is voor wraak. Doorheen vijf levels ga je op zoek naar de verantwoordelijken.

Elk level vindt plaats in een ander deel van een moderne Chinese stad. De locaties zijn één voor één pareltjes en het level design is top. Van stoffige krottenwijken tot een gigantische dancing en een hip museum, ik keek steeds m’n ogen uit.

Onvergeeflijk

Het belangrijkste element van Sifu is vanzelfsprekend z’n combat. De basis is gekend, met light & heavy attacks, blocks & dodges. Daarbij komen stapsgewijs nieuwe combo’s die je tegen nieuwe vijanden kunt gebruiken. Kungfu is – toch in deze game – als een dans waarbij je élke stap van je tegenstander leert inschatten. Voor alles is een gepast antwoord maar het vinden is vaak lastig.

Sifu is onvergeeflijk. Elk foutje wordt afgestraft, groepen vijanden overrompelen je bij één foute inschatting en de block & parry windows zijn gruwelijk smal. Wanneer je zonder te sterven een hele dansvloer vol vijanden verslaat zal een respectvolle kreet niet lang achter blijven.

De lokale botoxboer

De veelbesproken game mechanic van Sifu is het sterfmechanisme. Wanneer je de dood tegenkomt val je neer maar krijg je meteen de kans om weer te herleven dankzij je magische talisman. Je bent dan wel meteen een jaartje ouder. Hoe ouder je wordt, hoe meer schade je aanvallen doen maar hoe minder leven je zelf hebt. “Aan oud worden is weinig goeds”, zeggen ze wel eens. Gelukkig hangt de balans in Sifu gelijk.

Na je 70ste verjaardag wordt de situatie penibel. Sterf je dan nóg eens, dan is het helemaal afgelopen. No one lives forever. Elke dood heeft dus wel degelijk z’n gevolgen en die kunnen in Sifu verregaand zijn. Gelukkig kom je tijdens je avonturen regelmatig plaatsen tegen waar je jouw XP kan spenderen. Zo kan je investeren in nieuwe aanvallen, meer health regen na kills of een betere verjongingskuur dan bij je lokale botoxboer.

Visueel zie je ook effectief hoe jouw karakter de jaren met zich mee draagt. Na je dertigjaren ontdek je de mannelijkheid van een baard, later wordt alles wat grijzer. Grafisch is Sifu gewoon sterk. Sloclap heeft er een enorm sfeervol geheel van gemaakt met een knappe cartoony look.

Nog sterker dan drie maand geleden

Sifu is al enkele maanden beschikbaar maar op de fysieke Vengeance Edition was het wachten tot deze maand. Hierbij krijg je voor ongeveer €45 een steelcase, artbook en 3 lithographs extra, wat een zeer mooi pakket is. Minstens even belangrijk is de nieuwe gratis DLC die extra moeilijkheidsgraden verzorgt.

Het was onbedoeld de achilleshiel voor velen toen Sifu uitkwam in februari. De game was zo moeilijk dat bijna niemand het tweede level zag. Als je meermaals stierf op korte tijd verouderde je namelijk dubbel zo veel. Van één jaar naar twee, naar vier, naar acht enzovoort. Het pensioen volgde snel.

Zo hard “soulslike” gaan was niet de bedoeling van de devs. Daarom kan je nu op “Student” met iets passievere vijanden aan de slag en ga je bij elke death “amper” één jaar vooruit. Een makkelijke game is het nog steeds absoluut niet.

Ook aan de ultra-vechtersbazen is gedacht. De “Master” difficulty mixt de soorten en aantallen vijanden en zorgt ervoor dat ze in groep jou geen seconde met rust laten. Een gezonde portie nachtmerrie. Deze gratis update zorgt ervoor dat Sifu drie maanden na release nog sterker is geworden.

Waarom Niet?

Het leven is niet eerlijk (en de dood ook niet)

Met de nieuwe difficulty settings is Sifu een game geworden die een veel groter publiek kan aanspreken. Op élke difficulty blijft het echter soms enorm lastig om een perfect block of parry te doen. De tijdframes en momenten voelen vaak willekeurig aan, wat snel frustrerend kan worden. Op sommige momenten word je zo sterk overrompeld dat het gewoon oneerlijk is.

Uiteraard is het ok om enorm moeilijk te zijn maar de ultieme kunst is om het steeds eerlijk te doen aanvoelen. Bij elke dood wéét ik graag waar het fout gelopen is en wat ik beter of anders moet doen. Dat gevoel had ik bij Sifu soms minder. Net zoals bij kungfu ben je nooit écht uitgeleerd. Toch is meppen altijd een lieve lust in deze actietitel.

VERDICT

8

Sifu is een enorm uitdagende beat ‘em up die overduidelijk met liefde is gemaakt. Het verhaal blijft op de oppervlakte maar de locaties, graphics en level design zijn subliem. De motor van deze game is natuurlijk de combat die heel sterk draait. Onvergeeflijk, enorm precies en zeer uitgebreid is elke mep een kunstwerkje op zich. Frustratie is een essentieel deel van de tocht maar voelt helaas niet altijd even eerlijk aan. Met de nieuwe difficulty settings en heel knappe Vengeance Edition content staat Sifu drie maanden na release in perfecte houding.

Pluspunten
+ Combat is sterk gevarieerd en gebalanceerd
+ Level design is top, locaties altijd interessant
+ Death / aging mechanic werkt heel leuk
+ Grafisch sfeervol
+ Content van Vengeance Edition & extra difficulties zijn geweldige toevoegingen

Minpunten
Voelt niet altijd even eerlijk aan
– Verhaal is oppervlakkig

Sifu
Beschikbaar vanaf 06/02/2022 – fysieke versie 3/052022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PS5 (fysieke versie zelf gekocht)
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.

Eén opmerking over '“Sifu is een enorm uitdagende beat ‘em up die met liefde is gemaakt”'

  1. Goede game die wel wat niche is maar dan wel weer een bepaald gat in gaming opvult imo. De gratis support is ook een pluspunt!

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: