“Na zes uur hands-on weet ik het zeker: Elden Ring wordt een tijdloze klassieker”

Elden Ring

Het zijn artikels als deze die het moeilijkst zijn om te schrijven. Je krijgt als één van de weinigen de kans om één van de meest geanticipeerde games van het decennium zes uur te spelen, en daarna mag je uitleggen waarom dit spel fenomenaal wordt zonder te veel info over de titel vrij te geven.

Een paar maanden geleden konden jullie mijn eerste ervaringen met Elden Ring lezen. Sommige gelukkigen hadden wellicht ook de kans om de Network Test van Elden Ring uit te proberen. In dit artikel ga ik vooral ingaan op ervaringen die veranderd zijn ten opzichte van de Network Test en minder op een aantal essentiële aspecten die ik eerder reeds aanhaalde. Wil je alle informatie over Elden Ring opslorpen, dan raad ik je aan dat artikel eerst te lezen.

Classes en character aanmaken

Ik begin bij het begin: de classes en de character creator. In de Network Test kregen we de keuze uit een aantal classes, maar deze lijst is zoals verwacht wat aangepast voor de finale versie. Eerst speelde ik als een Prophet en maakte ik gebruik van interessante Faith miracles. Deze keert ook terug voor het eindproduct. Nieuwe classes die ik me herinner zijn de Samurai – inclusief Sekiro vibes -, de klassieke Wretch die je kan vergelijken met de Deprived uit Dark Souls, en een rare Prisoner met een gekke BDSM-helm. Die laatste zag er ludiek en bijzonder uit. Samen met zijn goede stats in Intelligence werd dat mijn definitieve keuze voor dit avontuur. Voor het eerst zag ik ook de character creator in actie.

Al vanaf Demon’s Souls is de character creator present in de meeste FromSoft-games, maar nooit leek er veel moeite in te zijn gestoken. Je kon de gekste, meest bizarre schepsels op aarde maken met de meest belachelijke gelaatsuitdrukkingen. De Demon’s Souls remake toonde hoe het beter kon, en FromSoftware lijkt hieruit geleerd te hebben. Eindelijk is het eens mogelijk om een fatsoenlijk ogend personage te maken dat er niet uitziet als een misbaksel. Mocht je de charme van de belachelijke personages toch missen, dan is het nog steeds mogelijk om de ogen absurd ver uit elkaar te trekken en een eigenaardig schepsel in de Lands Between te gooien.               

The real deal

Iedereen die de Network Test in november gespeeld heeft, beseft wellicht dat Elden Ring een gigantische game wordt die qua ambities hoger grijpt dan eender welke titel dit jaar. De simpele test die in voorgaande Souls-games slechts 1 gebied tentoonstelde, was voor Elden Ring een speeltuin waar je gemakkelijk tien uur in kon verblijven. Zelfs met de vele barrières die bepaalde paden afblockten, kon ik veel ontdekken en doen. Het is echter lachwekkend hoe minuscuul al deze content lijkt als je het grote plaatje eindelijk kan spelen.

Eindelijk zijn de barrières weg en kan je zelf kiezen waar je eerst heen gaat en wat je wil doen. En er is veel, héél veel te doen in Elden Ring. Van mijn vorige speelsessie wist ik al hoe ik de belangrijkste dingen zo snel mogelijk kon vrijspelen, zoals het paard, de crafting list en de mogelijkheid om je personage te levellen. Ik begon met het vervolledigen van enkele mini dungeons die ik tijdens de Network Test had gedaan. Ik herinnerde me een dungeon die verstopt was achter barricades, en die je met je paard moest binnentreden door van op een verhoogje tussen de barricades te springen. Die barricades zijn in de finale versie weggehaald, waardoor je rechtstreeks de dungeon kan bezoeken. Ik vermoed dat dit gedaan is om mensen in co-op de kans te geven deze dungeon samen te doen.

Kleine en grote verschillen

Kleine aanpassingen als deze kom je overal tegen, maar sommige zijn drastischer dan andere. In een van de kerkers open je een kist en word je plotseling getransporteerd naar het oosten van de map. Deze ‘valkuilkist’ lijkt de nieuwe mimic te worden, die je naar een verlaten dungeon transporteert ver op de map. Terug teleporten werkt dan niet tot je een nieuwe Site of Grace – de bonfires van Elden Ring – gevonden hebt. Een boeiende nieuwe toevoeging die het claustrofobisch gevoel van de Dark Souls-games toch weet terug te brengen.

Eenmaal uit deze kerker ontsnapt, merkte ik dat ik helemaal niet meer in Limgrave zat. Ik zat in één van de beruchte nieuwe moerasgebieden die iedere FromSoft-fan maar al te goed kent en haat. Het moeras was duidelijk een gebied waar ik nog niet sterk genoeg voor was, met brutale enemies die je van ver verpulveren met knotsgekke spells. Moerassen zijn over het algemeen vreselijk in deze games, omdat ze je mobiliteit versperren en voortdurend je health absorberen als een spons. In de korte tijd dat ik er rondliep, was dat ongemakkelijke gevoel van het moeras wel wat afwezig in Elden Ring.

Dankzij je paard kan je eigenlijk heel vlotjes door het moeras lopen zonder restricties, wat het nut van de moerasgebieden nog in vraag stelt. Ik ben benieuwd of FromSoftware nog geheimen in petto heeft om deze moerassen weer ouderwets irritant te maken.

NPC’s, NPC’s everywhere

In de Network Test waren er een redelijk aantal NPC’s, maar in de uiteindelijke versie van de game zie je er nog een heleboel meer in je eerste paar uurtjes. Aan de kerktoren waar je je wapen kan upgraden, komt nu een witte heks die je mogelijk zal herkennen van de begin cutscene. De beruchte pot boy wist ik ook te vinden, en te helpen na een tijdje zoeken. Na te luisteren naar wat hij te vertellen had, besloot ik de pot boy van kant te maken om te zien wat voor opties er dan voor me opengingen. Na een intens gevecht brak pot boy voor m’n neus en kon ik een sleutelvoorwerp oprapen. Waarvoor deze dient heb ik jammer genoeg niet kunnen ontdekken. In een verder gebied zag ik wel andere, grotere pot boys. Ik vermoed dus dat we op een zeker punt naar een pot boy koninkrijk zullen reizen waar we meer zullen te weten komen over de meest beruchte NPC van Elden Ring.

In Elden Ring kan je wederom NPC’s vermoorden als ze je niet aanstaan, maar niet allemaal. In sommige gebieden is het verboden om te slaan met je wapens, meteen dus de reden waarom je hier bepaalde NPC’s niet kan doden. Waarom dit het geval is? Daar heb ik voorlopig het raden naar. Misschien zijn deze personages essentieel voor het verhaal en mogen ze daarom niet eerder sterven? Het was een detail dat me opviel, aangezien je dat in de Souls-games altijd kon doen. Nog zo’n plek waar je geen NPC’s kan aanvallen, is de hub van Elden Ring. Na een bepaalde gebeurtenis word je automatisch geteleporteerd naar een kasteel met een ronde tafel.

Dit lijkt Elden Ring’s Firelink Shrine te worden, waar je bepaalde NPC’s naartoe kan sturen wanneer je ze ontdekt hebt. Ook kan je hier shoppen en bepaalde questlines vervolledigen. Helaas wordt deze hub, net als in Dark Souls 3, apart gehouden van de hoofdgebieden en is deze er ook niet aan verbonden zoals bij Majula van Dark Souls 2. Dat is jammer, want de hub verbinden aan de gebieden geeft die hub net dat tikkeltje extra persoonlijkheid.

Onbeschrijflijk briljant

Naast de lading informatie die ik hier drop, wil ik ook zeker een alinea wijden aan de redenen waarom ik denk dat Elden Ring één van de grootste games van de laatste jaren zal worden. Elden Ring is veel meer dan Dark Souls 4 in een open wereld. Elden Ring is de game die Miyazaki al jaren geleden voor ogen had, en die hij dankzij de technische vrijheid eindelijk kon maken. Het spel heeft het fenomenale design van voorgaande FromSoftware-games, neemt alle geslaagde experimenten van de vorige games met zich mee en voegt het er nog een heleboel extra’s aan toe.

De variëteit in vijanden in Elden Ring is absoluut verbluffend. In de zes uur die ik speelde, kwam ik vrijwel ieder kwartier een nieuw type vijand tegen die me op de een of andere manier wist te verrassen, en eventueel zou doden. Ik denk aan arenden met ijzeren beastclaws aan hun poten die explosieve barrels meenemen en op me dropten, of reusachtige golems die me vanop honderden meters met reuzepijlen aanvielen.

Overal in de wereld zijn boeiende dingen verstopt. Dungeons, NPC’s, field bosses of simpelweg handige voorwerpen. De beloningen voor het overkomen van deze obstakels maken het allemaal waard. De wapens, armors, ashes of war, summons en stealthopties gaven me meer mogelijkheden dan ooit om de ontzettend uitdagende vijanden een kopje kleiner te maken. En dat alles terwijl ik niet één bug heb gemerkt. Het is heel moeilijk om niet lyrisch te zijn over Elden Ring.

VERWACHTINGEN

De zes extra uurtjes met Elden Ring hebben nog maar eens bevestigd wat ik al vermoedde: Elden Ring wordt een fenomenale game die de competitie ver achter zich laat. Het ziet ernaar uit dat FromSoftware alles uit de kast heeft gehaald. Het design van de wereld, vijanden, armors en wapens is nooit zo goed geweest, de wereld lijkt gigantisch en gevuld met boeiende geheimen achter iedere hoek. Er is geen bug te bespeuren, het is toegankelijker dan ooit en het spel beschikt over alles waar een Dark Souls-fan van kan dromen. Als het dit niveau van kwaliteit voor de volledige spelduur kan behouden, dan wordt dit een tijdloze klassieker. Die twee weken wachten tot de release worden een heuse marteling…

Elden Ring
Beschikbaar 25 februari 2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC / Xbox One / Xbox Series X/S
Gespeeld op PC

Officiële website

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.

2 gedachten over ““Na zes uur hands-on weet ik het zeker: Elden Ring wordt een tijdloze klassieker”

  1. “Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames” 

    Had hij maar een passie voor de Nederlandse taal, wat een tenenkrommend artikel zeg!

    1. Hey,

      Bedankt voor je feedback. Ik ben nog eens helemaal door het artikel gegaan en heb het aangepast/herschreven waar nodig. Onze excuses hiervoor!

      Praga

Reacties zijn gesloten.