5 dingen die je moet weten over Assassin’s Creed – Dawn of Ragnarök

Ubisoft vertelde eerder al dat we dit jaar geen nieuwe Assassin’s Creed game moeten verwachten. De studio besloot om ook in 2022 volop in te zetten op het sterke Valhalla en uit te pakken met goede nieuwe content. En die komt eraan op 10 maart met Dawn of Ragnarök.

De 30 minuten durende demo nam me mee naar een klein deel van de Relic quest. De gebeurtenissen speelde zich af in een van de oudste gebieden van Svartalfheim geregeerd door de zoon van Surtr, Glod. Odin moet daar op zoek gaan naar een relikwie dat hem zal helpen zijn zoon Baldr terug te vinden.

  1. Een compleet nieuwe omgeving

De derde uitbreiding voor Valhalla, genaamd Dawn of Ragnarök neemt ons, in tegenstelling tot voorgangers Wrath of the Druids en Siege of Paris, mee naar een compleet andere wereld. Het is meteen ook de grootste expansion voor Valhalla tot op heden. Het een game op zich noemen gaat misschien wat te ver maar toch.

De expansion brengt een gloednieuwe verhaallijn naar het Valhalla-universum, is goed voor maar liefst 35 uur gameplay en neemt ons mee naar het mythische dwergenrijk Svartalfheim. In deze gloednieuwe omgeving gaat Eivor, sorry Havi, op zoek naar zijn zoon Baldr. Hiervoor moet hij echter afrekenen met de boosaardige Muspels, nieuwe vijanden van vuur uit Muspelheim, onder leiding van hun aanvoerder Glod.

Om deze klus te klaren heeft hij de hulp nodig van kleine mensjes, genaamd Dwarves. Reken dus op een gloednieuwe verhaallijn, nieuwe tegenstanders, nieuwe omgevingen, nieuwe wapens, nieuwe powers (boven op je bestaande skills), nieuwe gear en dus ook nieuwe mogelijkheden op het vlak van gameplay, combat en exploratie.

Je powerlevel werd verhoogd tot 340 en voor Ubisoft maakt deze content ook deel uit van de end-game voor Valhalla. Maak je trouwens geen zorgen want er zijn speciale boosts voorzien zodat iedereen met de nieuwe content aan de slag kan zodra deze beschikbaar is.

2. Klein maar dapper

Havi (Eivor) is wanhopig op zoek naar zijn zoon Baldr en komt terecht in het rijk der dwergen, genaamd Svartalfheim. Maar hij heeft pech! Blijkt namelijk dat de Muspels de dwergen hebben verslaan, verdreven en/of gevangengenomen hebben. De weinige overlevenden hebben zich teruggetrokken en leven verborgen in bossen en grotten. Gelukkig voor jou zijn ze wel bereid om je te helpen, maar daar verwachten ze wel iets voor in de plaats.

Je hoort me al komen, het is aan jou om die Muspels en hun leiders te verslaan. Dat doe je niet met de blote hand maar door gebruik te maken van nieuwe powers (waarover later meer) en een gloednieuw wapen, een speciaal door de dwergen ontworpen polearm, genaamd Atgeir. Het uiteindelijk doel is echter Surtr, een onverslaanbare vuurreus en de grootste vijand die Odin ooit heeft ontmoet, doden. (Hij doet me trouwens denken aan Ragnaros uit World of Warcraft)

Of zoals ze bij Ubisoft Sofia zeggen: “Stort je in een gevaarlijke nieuwe wereld uit de Noorse mythen, vol ondergrondse smederijen en torenhoge gouden pieken, en omarm je lot als Noordse god.”

It’s a dirty job, maar iemand moet het doen denk ik dan bij mezelf.

3. Nieuwe krachtige Powers

Een van de nieuwe elementen die de gameplay zeker een draai zal geven, is de introductie van goddelijke krachten. Je zal natuurlijk niet in staat zijn om water in wijn te veranderen of pistolékes in sandwiches, maar kunnen beschikken over krachtige handigheidjes, boven op je skills, in de strijd tegen de Muspels. Zo kreeg ik in de demo de Power of the Raven (je verandert in een raaf en kan als raaf assassinations uitvoeren vanuit de lucht, de Power of Rebirth (gedode tegenstanders reïncarneren en helpen je in de strijd – bouw je eigen legertje) en Power of Muspelheim (verander in een tegenstander en wordt zo onzichtbaar, handig om een vijandig dorp te bezoeken, extra stealth toe te voegen of snel te ontsnappen als de grond te heet (the floor is lava in dit geval) wordt onder je voeten.

Nu die Powers krijg je niet zomaar. Je kan ze overnemen van tegenstanders die deze krachten bezitten door gebruik te maken van een uniek dwergenartefact genaamd Hugr Rip, dit uiteraard nadat je ze gedood hebt. Je bevindt je immers in het rijk der goden snappie? Dus denk zeker ook goed na welke van deze Powers nuttig zijn om je quest tot een goed einde te brengen. Ze zijn tijdsgebonden en je kan er slechts eentje met de keer activeren. Om deze Powers te kunnen gebruiken heb je bovendien Hugr nodig. Deze kan je vinden in planten, door tegenstanders te doden of door een stukje van je health te offeren aan speciale shrines.

Daarnaast, maar die kreeg ik niet te zien, zijn er nog powers die je huid in magma veranderen om je meer bescherming te geven, of je wapen verrijken met ijs om nog meer schade te doen.

4. Vertrouwde combat met een extra sausje

Een van de nieuwe tegenstanders die ik in de demo te zien kreeg was de Flamekeeper. Om snel in de dwergenstad Uldar te geraken en het paleis van Hreidmar binnen te geraken om er af te rekenen met Muspelhoofdman Glod maakte de demogever gebruik van de Power of the Raven. Zo moest er niet geklommen worden, kon hij van bovenaf de omgeving checken en een aantal wachters uitschakelen. Omdat we met heel wat tegenstand te maken zouden krijgen besloot hij om er eentje uit te pikken die beschikte over de Power of Rebirth. Door links en rechts wat tegenstanders uit te schakelen, die dus reanimeren als medestanders, bouwde hij snel een klein team uit om de aanval in te zetten. We moesten immers een belangrijke dwerg, genaamd Fritjof, bevrijden. Hij zou Havi kunnen helpen in zijn zoektocht naar zijn zoon.

Het voordeel van de polearm is dat er meer afstand is tussen jou en je tegenstander. Best handig want als tegenstanders bij mekaar in de buurt zijn, dan gaan ze rood gloeien en mekaar verstevigen. En dan heb je nog een krachtige tegenstander genaamd de Flamekeeper die vanop afstand lavaprojectielen op je afvuurt die heel wat schade doen. Het is dan ook geen slecht idee om dit heerschap snel uit te schakelen. En als de situatie te gevaarlijk wordt, dan kan je nog snel de Power of Muspelheim inschakelen en snel uit het zicht verdwijnen.

Aan de combat an sich werd niet veel veranderd had ik de indruk, maar de toevoeging van die powers zorgt wel voor een extra dimensie aan de gameplay, en in het bijzonder de combat natuurlijk.

5. Valkyrie Arena

De mythische Valkyrie, remember God of War, zijn ook van de partij en dit in de Valkyrie Arena. Deze biedt nieuwe gameplay opportuniteiten, combat opties en rewards zegt de Ubisoft-man achter de controller. En die kerel was niemand minder Assasin’s Creed Valhalla Lead AI en gameplay Programmer Georgi Popov. Die vertelde ons dat Dawn of Ragnaröks Valkyries in een gloednieuwe spelmodus zullen zitten, een Svartalfheim-setting Arena die “spelers moet pushen om te experimenteren met hun build“.

Door het gevechtssysteem van AC Valhalla ten volle te verkennen, zullen spelers die in de Valkyrie uitdagingen springen alle mogelijkheden willen uitputten met Odins pantser, wapens en nieuwe Hugr-Rip vaardigheden. Zeker iets voor de dapperen, of zelfs allerdappersten onder ons, denk ik dan. Loot- en rewardshoer die ik ben, reken ik mezelf daar ook bij trouwens.

VERWACHTINGEN

Dat ik van in het begin, namelijk 2007, een grote Assassin’s Creed-fan ben dat hoef ik niemand te vertellen. Wat mij in deze demo aansprak was het feit dat de makers er niet voor kozen om voort te borduren op de twee vorige expansions, maar Engeland achter zich lieten en kozen voor een nieuwe, deels vertrouwde, setting. En geef toe, dwergen zijn altijd cool, of het nu in World of Warcraft, The Hobbit of Lord of the Rings is, je kan altijd op deze kleine rakkers rekenen. Ook de vele nieuwigheden die ons te wachten staan zullen zorgen voor een frisse blik op de bestaande elementen die we kennen uit Valhalla. Zeker wanneer je begint te experimenteren met de krachten van de verschillende powers. Het Jotunheim-hoofdstuk uit Valhalla was niet meteen mijn dada, maar wat ik te zien kreeg in deze demo geeft me wel ontzettend veel zin om het rijk der goden te betreden en daar eens flink keet te schoppen. Gelukkig voor mij, en ook voor jullie, is 10 maart niet meer zo veraf.

Assassin’s Creed Valhalla – Dawn of Ragnarök
Beschikbaar vanaf 10 maart 2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC / Xbox One / Xbox Series X|S
Gezien op PC
– Virtuele first look

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)