Grafiek laat zien hoe snel het aantal Warcraft-abonnees als een kaartenhuisje in mekaar zakt

Zelf spelen ik, en mijn kinderen, World of Warcraft al sinds de launch in 2004. Meer nog ik heb zelfs het logo van de horde getatoeëerd op mijn rechterbeen. Je kan dus gerust stellen dat ik een flink deel van mijn gamersleven heb doorgebracht in Azeroth.

En dus doet al dat negatieve nieuws van de laatste weken rond Blizzard pijn aan mijn hart. En het houdt niet op. Een nieuwe grafiek toont hoe de spelersaantallen de laatste jaren en maanden als een kaartenhuisje in mekaar zijn gezakt.

Sinds 2017 is de gemiddelde maandelijkse gebruikersbasis voor Blizzard-games gedaald van 46 miljoen spelers naar 26 miljoen. Dit valt af te leiden uit informatie die openbaar werd gemaakt tijdens de laatste earnings call van de studio.

Nu opgelet, 26 miljoen actieve maandelijkse gebruikers is natuurlijk nog steeds een opmerkelijk hoog cijfer, maar een daling van 20 miljoen in vier jaar is zeker opmerkelijk.

Reddit-gebruiker ItsMikeMeekins plaatste een grafiek die de daling laat zien naast de release van nieuwe Warcraft-titels.

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Favoriete genres (MMO)RPG, shooters en adventure games. Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)