“Clid the Snail vertelt het donkere verhaal van een slak met een voorliefde voor vuurwapens”

Clid the Snail is een topdown twin-stick shooter/adventure game ontwikkeld door de Madrileense indiestudio Weird Beluga Studios. Ik kreeg de kans om een virtuele presentatie en demo bij te wonen. Ook al lag het genre me niet echt, toch was ik aangenaam verrast door wat de heren mij serveerden.

In een schietspel heb je natuurlijk wapens nodig, dus laat me daarmee even beginnen. De wapens, waaronder schietijzers, granaten en zelfs je schelp, zijn plezant om mee te knallen, maar niet revolutionair. In de demo kon ik slechts 4, van de 8, wapens gebruiken. Dit via een handig wapenwiel trouwens. De Blaster is een wapen dat je moet opladen om dan alle energie op je target te blazen. De Puke HCL verteert je tegenstander met een hoge pH-waarde. De Taurus was echter mijn favoriete wapen uit de demo, deze shotgun voelt enorm sterk aan en heeft een legendarisch gevoel. Als laatste is er nog de SMG-42-OK waarbij de kogels nogal, hoe zal ik het zeggen, futuristisch klinken en een speciale kleur hebben.

Ook zal je je slakkenhuis, zowel defensief als offensief, kunnen gebruiken om jezelf bijvoorbeeld te beschermen tegen inkomende aanvallen van tegenstanders of om zelf schade te doen. Ook de omgeving heeft zo zijn strategische voordelen, en eentje daarvan is, zoals we allemaal weten, het gebruik van hogergelegen gebieden. Zo kan je eerst de vijand uitdunnen en daarna het resterende tuig afmaken.

Een unieke wereld om te verkennen

De game is zeker niet slecht, maar net als bij Ratchet & Clank is het aspect avontuur bij mij belangrijker dan de combat. Je zit in een mysterieuze en vooral intrigerende wereld waar de mensheid vertrokken is en de dieren de technologie gebruiken. Denk hier een beetje aan een wereld zoals we die kennen uit Mutant: Year Zero en, als we dan toch bezig zijn, Biomutant. Het deed me ook wat denken aan films als Honey I Shrunk the Kids, zeker wat betreft de spelwereld. Gigantische grashalmen, paddestoelen, kortom het leven zoals het is, en dan vooral de wereld van een slak… En dit nog eens in diverse omgevingen gaande van zompige moerassen tot dorre woestijnen, eilanden en gebergten.

Zelf liep ik een bont allegaartje aan vreemde wezens tegen het lijf waaronder een zwaarbewapende rat of een turtle shaman. Het gevoel dat je eigenlijk van niets weet en nog zoveel moet ontdekken vind ik geweldig. Escapisme in gaming is cruciaal voor mij: er is geen bepaald tempo, je kan rustig exploren en je zin doen.

Ow, en slakken traag? Vergeet het maar! Clid is een vinnige, snelle slak die niet met zich laat sollen. Eens ik de twin-sticks onder de duimen had, zaaide ik lekker dood en vernieling onder mijn tegenstanders. De bijhorende muziek zorgde er alvast voor dat ik me helemaal in mijn element voelde.

Wie is Clid the Snail?

Omdat het toch een beetje een bizarre game is, en de demo eigenlijk veel te kort was om zelf een goed idee te krijgen vroeg ik om meer info over Clid zelf. Zo leerde ik tijdens de presentatie van Dario (lead designer) dat we Clid moeten beschouwen als een ‘outcast’ of een buitenbeentje. Hij wil dat je je kan voelen als je character, want “We hebben allemaal wel eens het gevoel een buitenbeentje te zijn.”

En dus maken we kennis met Clid the Snail, een slak met menselijke trekjes, en diens donkere verhaal. Clid, die een rustig en relax leventje, tezamen met de andere slakken, leidt in de citadel, besluit op een dag de wereld te verkennen. Hij heeft er zijn slakkenhuis van vol, en wil avonturen beleven in een wereld die hem onbekend is. Dit doet hij samen met zijn beste vriend, een vuurvliegje genaamd Belu. En in een van die avonturen ontmoet hij een vreemde maar verbazingwekkende bende die de waarde wil bewijzen van de verschoppelingen, de buitenbeentjes die “niet in de maatschappij passen”.

Bovendien is Clid om de een of andere duistere reden altijd kwaad en ambetant. En daar kan zijn zelfs zijn praatzieke beste vriend Belu niets aan veranderen. Het lijkt wel kabouter Grumpy, die zit ook altijd te zagen en te klagen.

En de mensen dan?

In de demo liep ik geen menselijke ziel tegen het lijf. Wel is het grappig dat de beesten, voornamelijk insecten en kleinere zoogdieren zoals mollen, egels, kikkers en ratten menselijke voorwerpen, zoals potloden, stokken of aanstekers, gebruiken om hun huizen, steden, wapens en andere voorwerpen te bouwen. Mijn begeleider Dario zelf gebruikte graag het woord “microkosmos”. Wat er met de mensheid gebeurd is, dat zal ik zelf moeten ontdekken bij het spelen van de game vertelde hij me. Hier en daar zal je voorwerpen ontdekken die je zullen herinneren aan het bestaan van de mensheid. Dewelke dat zijn, dat zal ik zelf moeten ontdekken dus.

VERWACHTINGEN

Er zijn reeds heel wat twin stick shooters beschikbaar op de markt, en dus zal het voor Clid the Snail knokken worden om zijn plek te verdienen. Het verschil met de concurrentie zou wel eens kunnen liggen in de puzzels en uitdagingen die je samen met Belu moet oplossen.

Het concept is alleszins plezant, dus laat ons hopen we deze zomer mee op stap kunnen met Clid om samen met hem te ontdekken of we vrienden kunnen worden.

Clid The Snail
Beschikbaar vanaf Zomer 2021
Beschikbaar op
PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Gespeeld op
PC

Gepubliceerd door Freijawow

Mijn nonkel kwam al met games en consoles af toen ik nog niet eens kon stappen. Verjaardagscadeaus kiezen was nooit echt moeilijk, er was altijd wel een nieuwe game of gadget die ik nog wou hebben. Doorheen de jaren heb ik veel gegamed, van Age of Empires tot Zelda. FIFA, GTA of Tekken zal ik zeker op de PS spelen, maar je zal me voornamelijk achter mijn PC terugvinden.