“Legend of Mana is het soort game waar je van houdt of waar je van walgt”

Een remaster van een retrogame is ondertussen geen nieuwigheid meer in game-land en de jongens bij Square Enix – de studio achter hits zoals de Final Fantasy-games en recentelijk Marvel’s Avengers – nemen wederom een Playstation 1-klassieker onder handen – tromgeroffel – Legend of Mana.

1999 was niet alleen het jaar waarin we allemaal dachten dat onze computers zouden ontploffen omwille van het Y2K virus. Het was ook het jaar waarin een aantal topgames het levenslicht zagen. Titels die 20 jaar later de status van klassieker hebben gekregen. Zo was er Counter-Strike, één van de populairste shooters ooit. Maar ook Legacy of Kain: Soul Reaver en – eveneens van Square Enix – de beste JPRG ooit: Final Fantasy VIII. In diezelfde zomer werd in Japan dus LoM (afgekort) uitgebracht op Playstation 1 en 22 jaar later krijgen we in Noord-Europa de kans om de remastered versie te spelen. Of je die kans met beide handen moet grijpen of net niet? Dat lees je in deze review.

Waarom Wel?

Maak je eigen wereld

In Legend of Mana stap je in de schoenen van een avonturier op zoek naar de mystieke Mana Boom. Je gevaarlijke trektocht start met een lege map. Je kan die vullen met speciale artifacts die je tijdens de main quests verdient en zo kan je via het Land Creation Systeem dorpen en dungeons bouwen. Hoe je dan vordert in het verhaal hangt volledig af van hoe jij je map hebt gebouwd. Een concept dat na twee decennia nog altijd even baanbrekend als origineel is, maar wat ineens ook zorgt voor de grootste sterkte én zwakte van de game. Het Land Creation Systeem is ongetwijfeld uniek. Het zorgt ervoor dat je een game speelt zonder lineaire vertelstructuur en dat jouw playthrough er anders uitziet dan die van je vriend. Maar het weerhoudt de game er ook van om een samenhangend geheel te vormen. Als snel krijg je het gevoel om van de ene naar de andere dungeon te trekken zonder een overkoepelend doel. Natuurlijk leer je gaandeweg alle personages kennen, maar wie zijn ze?  Wat drijft hen? Dat soort existentiële vragen wordt nooit beantwoord. Het lijkt wel het echte leven!

Daar komt nog eens bovenop dat je – typisch voor het genre rond de eeuwwisseling – erg veel moet back-tracken. Niet zo erg in het begin maar zonder begeleiding was ik na een goed uur gamen al volledig verloren en raakte ik bovendien behoorlijk gefrustreerd. Ik voelde me als die John Travolta meme uit Pulp Fiction, je weet wel, degene waar hij wat verweesd link en rechts staart en dan verward zijn schouders optrekt.

Een prachtig schilderij in HD

Toch zitten er een paar noemenswaardige verbeteringen in deze remastered versie. Zo werd de UI (user interface) opnieuw gedesigned én is er een broodnodige Quick Save functie toegevoegd. Ook voor de irritante random enemy encounters, een kwaad dat in vele RPG’s zit, werd een aan/uit knop voorzien. Maar het zijn vooral de prachtige achtergronden die – letterlijk – in het oog springen. Begrijp me niet verkeerd, in het origineel zagen ze er ook al piekfijn uit maar de HD-versie kan zo uit de Ghibli (de Japanse animatie studio) stal komen. De personages hebben dan weer geen make-over gekregen, dat zijn dezelfde sprites als in ’99 en eerlijk gezegd zien ze er niet goed uit. Het lijkt wel een hoopje bij mekaar geduwde pixels. En dat steekt natuurlijk af ten opzichte van die wondermooie achtergronden. De grote winnaar van deze remaster is toch wel de soundtrack. Die werd opnieuw opgenomen voor deze release en kan makkelijk aangezet worden via de Music Mode.

Ring Ring Land

Naast al deze verbeteringen kunnen wij in Europa voor het eerst van de mini-game Ring Ring Land genieten. Die werd in 1999 uitgebracht als een soort DLC – toen bestond die term nog niet – voor de Sony Pocketstation. De wat? De Sony Pocketstation was alleen beschikbaar in Japan en zag eruit als een soort uit de kluiten gewassen digitale horloge. Hij kon eveneens gebruikt worden als standaard geheugenkaart en had een 32bit processor met monochroom scherm, 12bit luidspreker en vijf knoppen. Helaas is er bij Ring Ring Land geen tutorial voorzien waardoor ik kop nog staart kon maken aan wat ik nu eigenlijk moest doen. Het deed me vooral terugdenken aan de talloze uren waarin ik Snake speelde op mijn Nokia 3210.

Waarom Niet?

Geen hulp in Fa’Diel

LoM (afgekort) geeft niet om zijn spelers. Wel, de game geeft een beetje om zijn spelers maar niet genoeg. Wanneer was de laatste keer dat jij nog een game speelde zonder tutorial? Ik kan het me alvast niet meer herinneren. Spelers zijn zo gewoon geworden aan begeleiding dat het gemis in Legend of Mana pijnlijk aanwezig is. Er wordt zo weinig uitgelegd dat ik niet anders kon dan op het web op zoek gaan naar tutorials. Gelukkig zijn die er meer dan genoeg aangezien de game 22 jaar oud is. Maar de vraag blijft dan natuurlijk of je graag met je telefoon in de hand wil gamen.

Want geloof me, het is nodig, zonder guide zal je doelloos rondlopen niet wetende wat te doen of met wie te spreken. En daar hou je van of – in mijn geval – dat haat je. Bovendien zou je van een Remaster verwachten dat de quality of life improvements dit soort ervaring zou verbeteren maar helaas pindakaas. Legends of Mana blijft trouw aan de originele formule. Erg fijn voor de fans die de game eind jaren 90 hebben gespeeld maar een dikke f%ck off voor alle nieuwe spelers. Voor een spel uitgebracht in 2021 schiet LoM Remastered te kort.

VERDICT

6

Legend of Mana is het soort Remaster dat je vanuit de grond van je hart zal haten of waar je tot over je oren op verliefd wordt. Het unieke concept van de game blijft na 22 jaar moeiteloos overeind maar – laten we eerlijk zijn – de game zelf doorstaat de tand des tijds niet. Het is een relikwie uit lang vervlogen tijden. Het is een game waar je met veel nostalgie aan terugdenkt maar ook één waar je van denkt Jezus, hoe heb ik dat ooit kunnen klaarspelen. Legend of Mana heeft geen remaster nodig. Of anders gezegd: de game verdient een betere remaster dan deze ronduit teleurstellende versie.

Pluspunten
+ Handgeschilderde achtergronden
+ Nieuwe soundtrack
+ Geen echte verhaallijn

Minpunten
Clunky combat
De kleine karakters zien er lelijk uit
– Geen echte verhaallijn

Legend of Mana
Beschikbaar vanaf 24/06/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Switch / PC
Gespeeld op PS4
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door BrunoB

In het gezegende jaar 2000 verliefd geworden op JRPG's dankzij het fantastische Final Fantasy VIII op Playstation 1 en sindsdien fervent console gamer. Kijkt meer horrorfilms dan gezond is en koopt teveel speelgoed voor zijn kat Gandalf. Favoriete games allertijden: 1. The Witcher 3 2. The Last of Us 3. Final Fantasy VIII