“Dungeons & Dragons: Dark Alliance is een van de slechtste games die ik ooit gespeeld heb”

De dag van vandaag durven ontwikkelaars geen risico’s meer te pakken om unieke en gedurfde games te ontwikkelen. Er zit tegenwoordig zoveel geld in de industrie, dat ze liever op safe spelen zodat de kans op een flop kleiner is. Hierdoor verschijnt er veel eenheidsworst en krijg je zelden een uniek concept voorgeschoteld. Tuque Games deed een poging om een legendarisch format, namelijk Dungeons & Dragons, naar gamesformaat te trekken.

Waarom Wel?

Audiovisueel dik in orde

In Dungeons & Dragons: Dark Alliance trek je ten strijde met één van vier helden, vorm je een party met vreemden of vrienden en versla je levels om betere loot te verzamelen en enkele van de vele angstaanjagende goblin eindbazen een kopje kleiner te maken. De invloeden van Dungeons & Dragons zijn op bepaalde vlakken duidelijk merkbaar, zoals de geliefde assassin Drizzt waar je mee kan spelen. Ook de locaties ogen episch en sfeervol, en zijn vermakelijk om te verkennen. Het kersje op de taart zijn de indrukwekkende cutscenes die zeer goed geanimeerd zijn en waarbij speciale goblins of andere vijanden geïntroduceerd worden. Heel frequent zijn ze niet, maar de cutscenes behoren toch zeker bij de hoogtepunten van de game. De muziek is nog een pluspunt, met aanstekelijke deuntjes die zelfs bij herhaling niet echt gaan storen.

Wie van de vier?
Waarom Niet?

Op talloze vlakken ver van afgewerkt

Waarom zou je Dark Alliance beter aan de kant laten liggen? Waar beginnen… Deze game kent een enorme waslijst aan problemen, bugs, verkeerde designkeuzes of andere problemen die de ervaring in de weg staan. In de omgevingen is het niet altijd duidelijk waar je mag staan en waar niet. Vergiftigde of bevroren gebieden die je health in een mum van tijd laten leeglopen zijn onduidelijk aangegeven. Hierdoor moet je je brein zelf aanleren om op bepaalde details als een groene grond in de gaten te houden zodat je daar niet gaat staan. Erger nog is het feit dat de hitboxes rampzalig zijn in deze game. Soms kan je van meters afstand nog geraakt worden door een vijand, of sla je zelf constant mis terwijl je het gevoel zou moeten hebben dat je raak slaat. Het helpt niet dat vijanden soms in diverse richtingen teleporteren, of op andere momenten gewoon blijven staan en zich ongeïnteresseerd laten afmaken.

Het is ook ongelooflijk hoeveel bugs er in Dark Alliance aanwezig zijn. Speel je met vrienden, dan zal je na ieder level uit de game gekickt worden en mag je de host opnieuw joinen. Gebruik je niet de in-game voicechat? Dan zal de game, ongeacht welke optie je aangevinkt hebt, na ieder level de in game voice chat terug aanzetten zodat je elkaar constant dubbel hoort. De oplossing hiervoor is de voice chat aan te zetten en terug uit te zetten. En dit elke keer opnieuw… De host die de levels selecteert, krijgt van een narrator een korte intro over de locatie en het level. De rest van de party krijgt dit niet te horen. Als je in de hub een trophy wilt bekijken of een kist wil openen, dan zal de game voor een paar seconden bevriezen. En ik kan blijven doorgaan. Veel van deze problemen kunnen eigenlijk niet door de beugel voor een spel waar je voor moet betalen.

Kunstmatige intelligentie is onbestaand

Het bespreken van de kunstmatige intelligentie in deze game verdient een aparte sectie. Dit is namelijk een van de slechtste A.I. die ik ooit heb gezien in een videogame. Gebruik je een boogschutter, dan kan je op het gemakje van op een redelijke afstand pijlen blijven schieten zonder dat de vijanden zullen reageren. Vaak zullen de goblins zelfs hun onderlinge conversatie verder blijven voeren terwijl jij ze belaagt met een tiende pijl in de schedel. Ben je op een redelijke afstand, dan zullen ze aanvallen. Maar ook niet altijd. Ik heb ook regelmatig eindbaasgevechten gedaan waarbij de eindbaas gewoon toekeek hoe ik hem afslachtte. Hij deed zelfs geen moeite om mij aan te vallen, laat staan zich zelf te verdedigen. Een echte anti climax dus wanneer de eindbazen via de cutscenes mega-episch worden geïntroduceerd, maar uiteindelijke pure snullen zijn.

Kelvin de Frost Giant, klinkt stoer maar hij is een pussy!

Absoluut geen voldoening

De moeilijkheidsgraad die je aan het begin van het level kiest, heeft helemaal niets met vaardigheden te maken. Het vraagt gewoon dat je betere loot hebt zodat je de klappen van de vijanden kan overleven. Is je loot te zwak, dan word je gewoon in één of twee klappen neergehaald. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest, zou je ook betere loot moeten krijgen. Ik schrijf bewust ‘zou’, want dat is helemaal niet altijd het geval. Sommige levels zal je zwakkere loot krijgen ongeacht een hogere moeilijkheidsgraad, wat het nutteloos maakt deze te kiezen. Andere momenten doen de vijanden gewoon helemaal niks en kan je ze op lachwekkende wijze doden. Je krijgt hierdoor gewoon geen voldoening in het verslaan van eender welke vijand.

Nogal repetitief

Grappig genoeg is de herhalingsfactor van Dark Alliance nog één van de minst erge problemen met de game. Het is een looting hack’n slash game zoals Godfall, dus meestal zal je in combat zitten om goblins te doden via verschillende combo’s, of ga je op zoek naar loot in kisten of verzamel je verschillende objecten. Dit doe je in ieder level, waardoor het na een paar uur wat teveel van het goede wordt. Dark Alliance doet hiermee ook oneer aan aan de Dungeons & Dragons-licentie. D&D is de grondlegger van RPG’s, maar er is hier amper iets mee gedaan in deze game. Eeuwig zonde.

VERDICT

4

Op papier is Dungeons & Dragons: Dark Alliance wellicht één van de slechtste games die ik gerecenseerd heb in lange tijd. De game zit vol met problemen die individueel gezien nog niet zo erg zouden zijn, maar gecombineerd ruïneren ze je speelervaring zo snel dat de momenten van plezier al snel vervagen. Toch is er zeker fun te beleven om met vrienden de coole cutscenes en boeiende omgevingen te bewonderen en zelfs de banale kunstmatige intelligentie tot moes slaan is soms leuk. Hopelijk maakt de ontwikkelaar er werk van om de onacceptabel instabiele staat van deze game terug recht te trekken.

Pluspunten
+ Audiovisueel in orde
+ Knappe tussenfilmpjes
+ Aanstekelijke muziek

Minpunten
– Al de rest


Dungeons and Dragons: Dark Alliance
Beschikbaar vanaf 21/06/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.