“Guilty Gear Strive is de Dark Souls van de fighting games”

Onder het gamervolkje heb je twee soorten virtuele knokkers: De kerels (én ladies) die op vrijdagavond moe van school of werk thuiskomen, in de zetel ploffen en graag een robbertje vechten met hun vrienden. En dan heb je de fans van Guilty Gear. Het soort über-gamer met de reflexen van een superheld en een vingervlugheid waar The Flash jaloers op is.

De nieuwe Guilty Gear doet alle eer aan de franchise die erom bekend staat de Dark Souls van de fighter games te zijn. Met de release van Strive zal het 5 jaar geleden zijn dat de laatste Guilty Gear game werd gereleaset. XRD Rev 2 werd zowel door fans als reviewers enthousiast onthaald en werd de hemel in geprezen voor zijn technische combat en adembenemende 2D graphics. In deze review lezen jullie dat Strive deze traditie probleemloos verderzet.

Waarom Wel?

Strijd in Strive

Alvorens je verder duikt in deze review wil ik jullie iets vertellen over de moeilijkheidsgraad van Guilty Gear want Strive is zeker geen game voor beginners. Als dit je eerste fighting game is, haal dan eens diep adem jonge grashopper en overweeg een andere arena. Strive vraagt het soort toewijding waar alleen puisterige Japanners de tijd en volharding voor hebben.

Om jezelf te beschouwen als een volleerd Guilty Gear speler zal je tientallen uren, misschien wel honderden uren moeten doorbrengen in de dojo. De tutorial bestaat uit, hou je vast, meer dan 100, ik herhaal, 100 missies waarvan de laatste 70 in moeilijkheidsgraad 4 en 5 zitten (dat zijn de hoogste difficulties). Strive is geen game voor de casual knokker, Strive vraagt training, training en wanneer je vingers volledig verkrampt zijn, dan begint je training pas.

Wanneer er echter bloed op je controller zit, dan is het misschien wel tijd om even een break te nemen. Ondanks dat de game een goeie poging onderneemt om beginners de mechanics aan te leren, kan ik niet genoeg benadrukken dat je Strive niet zomaar oppikt en onder de knie krijgt.

Combat is verrassend diep

In de vorige paragraaf konden jullie al lezen over de pittige moeilijkheidsgraad van Strive en daar is natuurlijk een goeie reden voor. Meer dan andere fighting games biedt GGS een diep en complex combat systeem aan. Eén dat veel meer is dan zo snel mogelijk een button combo rammen.  Wat erg opvalt aan de Guilty Gear reeks en dus ook aan Strive, is dat de game handig de valkuilen van het genre omzeilt. Niks is meer frustrerend dan ‘gejuggled’ te worden door je tegenstander en de game heeft daar zo zijn eigen unieke mechanic op gevonden, toepasselijk genaamd de Counter. Niks nieuws in de serie maar wel ééntje waar ik erg blij mee ben dat hij ook in Strive zit. Dit geeft je namelijk nog een kans om tegen een erg ervaren tegenstander een hit te landen én mogelijk het gevecht in jouw voordeel te swingen. Maar daar stopt het niet bij hoor.

Strive gaat over reactie- vermogen, over hoe snel je kan reageren op de move van je tegenstander en dat vraagt dan weer héél wat training om die timings onder de knie te krijgen. Want voor elke aanval van je opponent, of die nu in de lucht of laag tegen de grond is, heeft Strive een counter move of, en nu wordt het helemaal te gek, een cancel counter move. Die mogelijkheid brengt een volledig nieuwe strategie aan het licht, namelijk ééntje waarbij je probeert je tegenstander in de luren te leggen.

Meer dan bij andere games wordt een gevecht in GGS een bijna tactisch steekspel en wie als eerste ‘verkeerd’ reageert, krijg een pak voor zijn broek. Er zit hier ineens ook het grote verschil met voorgangers XrD Sign en Revelator, daar was de combat veel flitsender en sneller, Strive voelt gegrond aan en veel meer gestoeld op ervaring dan random maar wat knoppen indrukken en hopen dat er iets cools uit je controller vliegt.

Uniek design met unieke personages

Het design van de Strive is ronduit oogverblindend en ik overdrijf niet als ik stel dat dit één van de mooiste 2D fighters games is die er vandaag op de markt is. De anime stijl is de absolute top en ziet er veel beter uit dan de doorsnee Netflix anime. Er zitten 15 personage in de game elk met hun eigen unieke visuele stijl en hun eigen specifieke speelstijl.

Oude bekenden Sol Badguy, een gespierde versie van Kaneda en Potemkin, de kruising tussen een terminator en een Russische onderzeeër, zijn weer van de partij net zoals: Ky Kiske, May, Axl Low, Chipp Zanuff, Faust, Millia Rage, Zato=1, Ramlethal Valentine, Leo Whitefang, Anji Mito en I-No. Maar Strive brengt ook twee nieuwe personages: Giovanna, een vurige rosse met een wolf gespecialiseerd in rush en crush (dat heb ik net zelf uitgevonden en wil zoveel beteken als naar je tegenstander rushen en hem van dichtbij de vernieling inmeppen) en mijn persoonlijke favoriet, Nagoriyuki.  Een rasta vampier met enorme zwaarden en een helm die hij uit de kast van Tony Stark gestolen heeft.

Helaas is Bedman niet meer van de partij en dat is wel jammer want die zag er zo cool uit! En of de adrenaline nog niet snel genoeg gaat pompen door het nagelbijtende combat, is er ook die vette heavy metal soundtrack die alles nog zoveel intenser maakt.

De real challenge is online

Flash forward naar 100 trainingsuren verder en je bent klaar om de wereld uit te dagen. Klaar om die andere zogenaamd Guilty Gear specialisten een koekje van eigen deeg te serveren, of beter een bloedige vuist op de voorgevel.

Het matching-algoritme van Strive zit goed, je komt nooit tegenover een overpowered tegenstander omdat je wordt ingedeeld in tiers, visueel voorgesteld door een toren met verschillende verdiepingen. Zo kan je wel verdiepingen stijgen maar zal je dus nooit meer kunnen dalen. Bij het online vechten hoort wel een dikke vette waarschuwing, de moeilijkheidsgraad gaat stijl de hoogte in en in de gevechten met andere spelers zie je pas hoe het loont om Strive onder de knie te krijgen. 

Sommige van mijn online partijen waren zo éénzijdig (er zijn nog te weinig spelers om eerlijke matching te krijgen, bij de launch verdwijnt dit probleem) dat ik met open mond zat te gapen naar de combo’s die mijn tegenstander uit zijn spreekwoordelijk mouw schudde. Een ballet van rondvliegende vuisten op de tonen van snoeiharde gitaren. Indrukwekkend!

De lelijkste online lobby ooit…
Waarom Niet?

De lelijkste lobby ever?

Over online spelen gesproken… Daarvoor stap je in de meest lelijke lobby aller tijden, ok, dat is wat overdreven maar ze is echt wel héél lelijk. Een lobby getekend in pixel art waarin je zelf een personage creëert en aankleedt en opzoek gaat naar andere spelers om je aan te meten.

Het is ronduit onbegrijpelijk dat een game zoals Strive die er op alle plaatsen zo knap uitziet, kiest om de lobby, waarin je veel tijd gaat doorbrengen, er zo lelijk te doen uitzien. De arcadehal uit de vorige game zag er veel beter uit en bij deze ook een pleidooi om die onmiddellijk terug te brengen.

VERDICT

8

Guilty Gear Strive is niet het soort game dat je casual speelt, de game heeft een steile leercurve en vraagt dedication. Wie zijn tijd wil investeren in het onder de knie krijgen van één van de moeilijkste fighting games op de PS5 zal beloond worden met één van de mooist én beste fighting games op de PS5.

Pluspunten
+ Knappe anime graphics
+ Vette metal soundtrack
+ Enorm diep en complex combat systeem

Minpunten
– Niet voor beginners
– Spuuglelijke online lobby

Guilty Gear Strive
Beschikbaar vanaf 08/06/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website

Gepubliceerd door BrunoB

In het gezegende jaar 2000 verliefd geworden op JRPG's dankzij het fantastische Final Fantasy VIII op Playstation 1 en sindsdien fervent console gamer. Kijkt meer horrorfilms dan gezond is en koopt teveel speelgoed voor zijn kat Gandalf. Favoriete games allertijden: 1. The Witcher 3 2. The Last of Us 3. Final Fantasy VIII

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s