“Necromunda: Hired Gun is een game die ik, ondanks zijn gebreken, aan elke fan van het brutale FPS-genre kan aanraden”

Het is nooit een goed teken als je nog nooit van een game hebt gehoord tot de game eindelijk in de winkelrekken ligt. Naast enkele uitgebrachte trailers, wisten we nog zo goed als niets over Necromunda: Hired Gun. Alles wees de verkeerde richting uit, wat het alleen maar verrassender maakte dat ik me zo goed kon vermaken met de game.

Waarom Wel?

Wapens voelen en klinken heerlijk

Als single player First Person Shooter zijn de vergelijkingen met DOOM haast onvermijdelijk. Necromunda’s gameplay omschrijf je het best als een festijn van vernieling te zaaien overal waar je passeert. Precies zoals in DOOM dus. Het verschil hier is dat je eerder menselijke vijanden te lijf moet gaan, en naast een aantal aliens geen echte demonen moet verslaan.

Om je vijanden te lijf te gaan, krijg je een prachtig arsenaal aan wapens die stuk voor stuk heerlijk aanvoelen om mee te knallen. Denk hierbij aan klassieke, maar brutale assault rifles die heerlijk klinken of sniper rifles die je met plasma kan opladen om hoofden te laten exploderen. Necromunda wint hiermee geen punten aan originaliteit, maar de belangrijkste onderdelen zoals de gunplay, de adrenaline en het geluid zit hiermee wel heel goed.

Meer abilities om het destructiefestijn compleet te maken

Naast wapens krijg je ook een heleboel abilities om ieder conflict variërend te maken. Voor mobiliteit krijg je de optie om zoals in Titanfall op muren te lopen, krijg je een grapple hook waarmee je onmiddellijk op hogere constructies kan klimmen of kan je double jumpen en wegduiken zoals in DOOM.

Je krijgt hierbij ook een heleboel Cyberpunk bionics die je abilities geven als explosieve blasts, de tijd vertragen en meer. Als kers op de taart heb je ook nog een trouwe hond, Mastiff, die je na een cooldown met een speeltje aan je zij kan oproepen. Combat kan je hiermee zo gevarieerd houden als je zelf wil.

Level design is één van de hoogtepunten

Om de formule compleet te maken, gooit Necromunda je regelmatig in situaties waar je een hele hoop vijanden tegelijk moet verslaan. De levels zijn tevens zo ontworpen dat je enorm veel verticaliteit hebt en moedigen je aan zoveel mogelijk al je opties te gebruiken om ieder gevecht zo efficiënt en cool mogelijk te laten verlopen. Het design van de levels is absoluut één van de hoogtepunten van Necromunda, en zal de reden zijn dat je de 13 hoofdmissies van de campaign zal willen uitspelen.

Waarom Niet?

Verhaal voegt niets toe

Helaas weet Necromunda niet zo te overtuigen op narratief vlak. De dialoog is verwarrend geschreven, met een lading aan namen die je moeilijk van elkaar kan onderscheiden. De voice acting is ook ondermaats, en ieder van de personages die je tegenkomt is oninteressant. De animaties in de cutscenes zien er ook niet optimaal uit en het einde stelt uiteindelijk ook maar teleur. Ik kan hieruit alleen maar concluderen dat het verhaal in een game als deze net zo goed achterwege had kunnen blijven, aangezien het helemaal niets toevoegde aan de ervaring.

De AI is beschamend

Een van de meest opmerkelijke gebreken aan Necromunda die je zal opmerken tijdens het spelen, is de ontzettend domme kunstmatige intelligentie. Vijanden zijn zo dom in deze game dat ze je in bepaalde situaties zullen doen lachen. Ze zullen onder andere koppig dezelfde ladder blijven opklimmen, ondanks het feit dat je ze al zeven keer eraf hebt geknald met een pistool. Ze zullen je soms in volle aanval de rug toekeren om eventjes de omgeving te gaan bezichtigen en meer. Meestal heeft het niet zo’n impact, aangezien je een belachelijke hoeveelheid tegelijkertijd moet afschieten. Daarom is het ook niet heel storend, maar het valt wel heel hard op.

Zijmissies zijn geen waardige afleidingen

Er zijn in deze game ook zijmissies, waarbij je verschillende kleinere contracten kan aangaan. Hierin moet je een aantal generieke objectives uitvoeren zoals ammo dumps vernietigen of een aantal kapiteinen vermoorden, en vinden altijd plaats in dezelfde locaties als de hoofdmissies. Dit zijn eerder kleine afleidingen die goed zijn om meer geld te verdienen, maar ze zijn niet leuk genoeg om allemaal te vervolledigen. Het vlees aan het been van Necromunda zit hem echt in de main campaign.

Een loot aspect dat beter uitgewerkt kon worden

Met dat geld dat je verdient tijdens je speeltijd, zal je ook te maken krijgen met het loot aspect van de game. In alle levels kan je kisten vinden die je nieuwe wapens kunnen geven met betere stats en ook een aantal kledingsstukken die een aantal extra beschermingen kunnen opleveren. Het leuke hieraan is dat je in de hoofdbasis tussen elke missie door elk van je wapens tot in het puntje kan customisen zodat ze knallen zoals jij het wilt.

Het jammere aan dit hele systeem is dat de hele boost van de verschillende loot voorwerpen eigenlijk niet zoveel verschil maakt. Bovendien krijg je in de latere helft van de game eigenlijk geen nieuwe voorwerpen meer, maar eerder sterkere versies van loot die je al hebt. Dat is enorm jammer, aangezien het een extra reden had kunnen zijn om de game meer te spelen.

VERDICT

7

Necromunda: Hired Gun is een game die ik mensen met een voorliefde voor brutale First Person Shooters aanraad, ondanks z’n vele gebreken. Het is gemakkelijk om een lijst op te vullen met dingen die Necromunda niet goed of beter had kunnen doen, maar aan het einde van de rit slaagt het erin de belangrijkste dingen te nailen. De gunplay voelt goed, de ledematen vliegen alle kanten uit en de levels zijn boeiend en vermakelijk om te doorlopen dankzij het uitstekende design en de abilities zoals grapple hooks en op muren lopen. Voor een budgetprijs is dit een game waar je je ongetwijfeld mee zal vermaken, zolang je er niet teveel van verwacht.

Pluspunten
+ Level design
+ Alle wapens voelen en klinken heel lekker
+ Tal van abilities om de combat bruut en gevarieerd te houden

Minpunten
– Domme AI
– Loot aspect mist diepgang
– Ontzettend zwak verhaal
– Verwaarloosbare nevenmissies

Necromunda: Hired Gun
Beschikbaar vanaf 01/06/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.