“De HD Remaster van Shin Megami Tensei III Nocturne is een must play voor fans van het JRPG-genre”

Blast from the past! Shin Megami Tensei III werd oorspronkelijk in 2003 in Japan uitgebracht op Playstation 2 en kreeg pas twee jaar later een release in Europe onder de onheilspellende naam Shin Megami Tensei: Lucifer’s Call. Long-time gamers (dat is de politiek correcte term voor oude zakken) zullen zich het jaar 2005 met veel plezier herinneren als het jaar waarin Resident Evil 4 en GTA: San Adreas ons gamer-hart sneller deed slaan. Maar er was dus ook een JPRG (Japanse Role Playing Game) uit het land van de rijzende zon die zo’n goeie 15 jaar na zijn release de status van cult game heeft verworven.

De good folks bij Atlus (de studio achter het FAN-TAS-TISCHE Persona 4) hebben dan ook maar besloten om van deze cult topper een remaster uit te brengen, niet te verwarren met een remake. Shin Megami Tensei III Nocture HD Remaster is een upgrade van de originele game en niet een remake (zoals Final Fantasy VII). De 3D modellen en achtergronden hebben een HD make-over gekregen, de stemmen zijn zowel in het Engels als het Japans beschikbaar, je kan kiezen uit twee nieuwe hoofdpersonages in de DLC (Raidou en Dante) én er werd een nieuwe difficulty, genaamd Merciful, toegevoegd. Maar of al deze tweaks het nu waard zijn om de game te spelen dat kom je volgende week te weten in een nieuwe aflevering van “Bruno speelt een JPRG”. Wel, nee hé, dat lees je dus gewoon hieronder hoor.

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster_20210516163346
Waarom Wel?

Trip naar Tokyo

Het verhaal van Shin Megami Tensei III Nocturne speelt zich af in een post-apocalyptisch Tokyo, niet ongewoon voor Japanse games, die kerels houden, meer dan wie ook ter wereld, van het platbranden van hun eigen hoofdstad. Je herkent de typische straten en gebouwen van Tokyo maar achter de vele gesloten deuren, schuilt de Vortex World. Een dimensie gevuld met demonen en geesten, de meeste hebben het trouwens op je gemunt. Wat me opviel zijn de nogal seksueel suggestieve baddies, zo is er een klein rood duiveltje met reusachtig lid en zijn de meeste vrouwelijke personages rondborstig en schaars gekleed.

Je kruipt in de huid van een jonge kerel die verandert in de Demi-Fiend, een neon gestreepte spierbundel die weer en wind trotseert in zijn ontblote torso. In de Vortex World staan je allerlei uitdagingen te wachten, van puzzels tot turn-based combat maar vooral het eindeloos openen van gesloten deuren…zoveel deuren, teveel deuren…DEUREEEEEUUUUUHHH! AAAAARRGHHH!

Over het verhaal kan ik kort zijn, ik snap er geen bal van, maar ook dat is niet ongewoon in Japanse RPG’s. De makers van het spel verwachten dat je meegaat in hun leef- en denkwereld en die is best wel diepgaand. Maar ga dus niet eindeloos op zoek naar logische antwoorden of stel je zeker niet de vraag waarom elke dungeon vol zit met zoveel godverdomse deuren?! Het lijkt wel alsof er een voormalig stukadoor bij de level-designers zit! En laten we eerlijk zijn in 2005 was het ook niet altijd belangrijk om een coherent verhaal te brengen. Kersverse demon, man met rolstoel die overal opduikt, sprekende mannequins, just roll with it peeps (dat is engels voor, geweun meegoan hé peoplz)

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster_20210512203029

Zoveel meer dan alleen de basics

Wat in 2005 Shin Megami (valt het al op dat ik de volledige naam niet meer wil typen) zo indrukwekkend maakte, waren de bijna eindeloze customisatie mogelijkheden van het hoofdpersonage én zijn team. Ik heb het dan voornamelijk over de verdeling van de skillpoints en de daar bijhorende builds. Anno 2021 zijn de fans van het genre zo gewoon geworden aan skill trees en de typische bijhorende rollen zoals een tank, een healer en een ranged combat specialist dat dit helemaal niet zo speciaal meer aanvoelt. Maar anno 2005 slaagde Atlus er wel in om je als speler de volledige controle te geven over hoe jij je team wou bouwen. Straffer nog, je kon tijdens het turn-based combat proberen om je tegenstander te overtuigen om zich over te geven en aan te sluiten bij je team. Dat blijft – 15 jaar na de initiële release – een héél cool concept en niet alleen voor de hoge mate van herspeelbaarheid maar het continue switchen van je teams zorgt er voor dat de verveling en de routine niet te snel toeslaan.

Daarnaast was de donkere gotische sfeer iets wat veel spelers in 2005 aansprak want rond de eeuwwisseling waren de JRPGs vooral van het schattige, bijna kinderlijke, soort. In die optiek bracht SMT3 voor role-playing games wat The Dark Knight bracht voor superhelden. Een volwassen held met donkere kantjes en complexe gelaagde slechteriken die misschien wel helemaal niet zo slecht zijn.

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster_20210512211409

Geen remaster nodig

Ik gooi hier zonder verpinken een truth-bomb op jullie hoofden: Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster had helemaal geen remaster nodig. Wel een reMAKE. Wat de remaster brengt, is weinig verschil met de originele game en die was overigens al erg goed. Het laat natuurlijk wel toe dat een nieuwe generatie spelers de game kan ontdekken en dat is erg fijn voor hen, maar ik had eigenlijk veel liever een remake gezien. SMT3N toont zijn leeftijd en dat zou die nieuwe generatie spelers wel eens snel kunnen frustreren. Het JRPG genre heeft het afgelopen decennium een enorme evolutie doorgemaakt en een game uit 2005 mist die broodnodige quality of life verbeteringen. Voor al zijn fantastische elementen heeft deze HD Remaster ook zijn erg frustrerende aspecten. Tientallen uren liep ik rond op de map van Tokyo op zoek naar de volgende dungeon om dan uiteindelijk toch maar naar Youtube te trekken om een walkthrough te bekijken. En God verbiedt dat je er nog maar zou aan denken om een dag niet te spelen, je kan maar beter opschrijven naar welke dungeon je moet trekken want de game biedt je geen enkele vorm van guidance. Dat geldt trouwens ook voor de vele game mechanics en begrippen. Te vaak moest ik googlen om te begrijpen wat er aan de hand was of hoe ik optimaal een mechanic kon benutten. Wat we als vanzelfsprekend beschouwen in 2021 was dat absoluut niet in 2005 en als gamer maak je dan de keuze of je kan leven met die frustraties of net niet?

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster blijft echter wel één van de knapste games die ik ooit speelde. De visueel erg bizarre stijl van Vortex World is héél kenmerkend voor de game studio (fans van de Persona games zullen dit onmiddellijk herkennen) en voor een game uit 2005 zijn de dungeons vaak adembenemend knap. Ook de eclectische muziek gaat van pompende beats over jazz tot een filmische soundtrack en boet nergens in aan kracht. Dus daarom de bom: deze game verdient een remake. (lezen jullie mee Atlus?!)

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster_20210513094046
Waarom Niet?

Nu moet ik even goed nadenken

De enige reden die ik kan bedenken om niet met deze game aan de slag te gaan, is het feit dat je absoluut geen fan bent van het JRPG-genre. Of dat je meteen last krijgt van bobbels over je hele lichaam bij het horen van woorden als sushi, sashimi of tempura.

VERDICT

8

De visuele pracht van Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster gekoppeld aan het innovatieve karakter maken dat dit spel een must play is voor fans van het JRPG genre. Voor de gamers onder ons die graag een stuk geschiedenis willen spelen en voor de fans van het openen van deuren, is dit de uitgelezen kans om de cult game in huis te halen.

Pluspunten
+ Grafisch uniek
+ Coole soundtrack
+ Sterke voice-acting in het Engels én Japans

Minpunten
Die godverdomse deuren overal hé
Erg repetitieve dungeons
Geen remaster nodig wel een remake

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster
Beschikbaar vanaf 21/05/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / Xbox One / PC
Gespeeld op PS4
Website: Officiële website

Gepubliceerd door BrunoB

In het gezegende jaar 2000 verliefd geworden op JRPG's dankzij het fantastische Final Fantasy VIII op Playstation 1 en sindsdien fervent console gamer. Kijkt meer horrorfilms dan gezond is en koopt teveel speelgoed voor zijn kat Gandalf. Favoriete games allertijden: 1. The Witcher 3 2. The Last of Us 3. Final Fantasy VIII