Gerucht: next-gen PSVR heeft hogere resolutie, trilmotor én oogtracking

Eind februari dropte Sony een bommetje. Vanuit het niets verscheen de aankondiging van een next-gen versie van de PlayStation VR-bril. Dit was enigszins een verrassing omdat het toch al een hele tijd vrij stil was op vlak van games.

Een maand later werd opnieuw via een blogpost op de PlayStation-website een VR-aankondiging gedaan. Deze keer ging het om de nieuw ontworpen controllers. In een special die we voor jullie schreven kan je alle details over deze controllers terugvinden.

Over de bril zelf weten we tot op de dag van vandaag weinig tot niet. Dus moeten we onze honger naar deze VR-bril stillen met de geruchten die de ronde doen. Een nieuw gerucht dat de laatste dagen is opgedoken zou wel eens heel interessant én plausibel kunnen zijn.

De mensen achter de website UploadVR hebben via hun connecties meer details opgevangen over de next-gen PSVR.

In de eerste plaats zou de resolutie van de schermen er een pak op vooruit gaan. Zo beschikt de huidige versie van de PSVR over een resolutie van 960×1080 pixels per oog. De next-gen versie zou dit verdubbelen naar 2000×2040 pixels per oog, waardoor de getoonde beelden een pak scherper zullen zijn en je de afzonderlijke pixel niet meer zal kunnen zien.

Verder zou de next-gen PSVR over oogtracking met foveated rendering beschikken. Dit laatste is een techniek waarbij de zone waarnaar je kijkt scherper zal zijn dan het overige deel van het scherm. Dit zorgt ervoor dat de beschikbare rekenkracht nauwkeuriger ingezet zal kunnen worden.

De aansluiting van de volgende PSVR-headset zou gebeuren met een enkele USB-C-kabel waardoor we geen extra processorbakje zouden moeten installeren. Tot slot zou de headset ook beschikken over een rumble-functie waardoor je naast de haptische feedback in de controllers ook feedback zal voelen op je gezicht.

Ik ben razend benieuwd wanneer we de officiële bevestiging gaan krijgen van Sony over het hoe, wat, wanneer van deze next-gen versie van de PlayStation VR-headset.

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.