“Shin Megami Tensei 3: Nocturne is een mooie upscale van een cult classic maar moet niet bekeken worden als een volwaardige remaster.”

Shin Megami Tensei: Nocturne was in 2003 een instant cultklassieker. Ook developer Atlus draagt de reeks en deze titel nog steeds een heel warm hart toe. Daarom krijgt het derde hoofddeel van de SMT-reeks dit jaar een remaster. Volgende maand kunnen we opnieuw aan de slag met de Demi-fiend én onze trouwe bad-ass Devil Hunter Dante.

Innerlijke Demonen

Shin Megami Tensei behoort tot dat lijstje JRPG-games dat een heel sterke cultstatus heeft. Al is het niet even groot als Final Fantasy of zelfs z’n eigen spin-off reeks Persona, er is nog steeds een heel trouwe fanbase die maar al te graag met nieuwe content van de reeks aan de slag gaat.

Deze fans kunnen zich volgende maand verlekkeren met de remake van Shin Megami Tensei III: Nocturne. Deze titel zal uitkomen voor Switch, PS4 en zal beschikbaar zijn via Steam. De iconische reeks van Atlus krijgt nog steeds liefde in afwachting van verder nieuws over het aankomende vijfde hoofddeel.

Je innerlijke demon mag terug volledig ontwaken vanaf 25 mei. Naast de gekende Engelse audio zal de game nu ook volledig beschikbaar zijn in het Japans, iets wat recente Persona-titels ook meekregen. Bij de digital deluxe edition krijg je ook extra audio packs en map packs geserveerd.

Genade

Het avontuur van de Demi-fiend en Raidou is altijd al enorm uitdagend geweest en SMT staat gekend om steeds een grote challenge te brengen. Ook Dante, onze held van de Devil May Cry-reeks, maakt opnieuw z’n opwachting als speelbaar character via de Maniax-DLC, die inbegrepen zit. Ook is er een nieuwe Merciful moeilijkheidsgraad voor wie niet al te masochistisch aan de slag wil. Atlus liet weten niemand te zullen judgen.

Tijdens de hands-on preview die ik kon spelen kon ik alvast drie uur lang ontdekken hoe deze upgrade er uit zag. Tijdens de presentatie kregen we al te horen dat het niet om een full-scale remaster gaat, maar dat alles wel deftig verbeterd is. Ik kon transformeren in de Demi-fiend en  Yoyogi Park, Shibuya en The Hospital ontdekken. Als hoofdgerecht mocht ik het opnemen tegen Forneus in een pittige boss fight.

De grafische upscale is merkbaar maar ook niet groots te noemen. Het brengt niks revolutionair om nieuwe spelers te lokken. Daarvoor zou de game anno 2021 mogelijks ook té oubollig aanvoelen. Zonder tegen de schenen te willen schoppen van de cultfans geef ik dus mee dat dit wél een mooie gepolijste versie is van hun geliefde classic. Al zij het zonder té veel polijst.

Tijdens de preview kon ik leren over de demonen en hun bestaansrecht, kennis maken met main characters zoals Isamu, Chiaki en de snode Hikawa en het Amala Network eens deftig bekijken. De setting van een post-apocalyptisch Tokyo is nog steeds intrigerend en de Japanse flair werkt zoals altijd verslavend. Klasgenoten en leerkrachten blijken altijd handige companions te zijn in JRPG’s.

Papa Van Persona

De gameplay van SMT3 heeft heel wat weg van Persona, waarmee velen van ons vertrouwd zijn. de turn-based combat waarbij je de focus legt op de zwakheden van je vijanden voelt snel vertrouwd aan. SMT maakte deze combat baanbrekend. Met de nodige portie nostalgie is het dus zeer genietbaar. Ook maak je snel kennis met een uitgebreide cast aan vijanden en bad guys.

Een aparte mechanic in de gevaarlijke Vortex World is de demon negotiation. Je kan vijanden overtuigen om zich bij jou aan te sluiten door op hen in te praten en hun ziel te winnen. Deze mechanic maakt elke ontmoeting mogelijks interessanter.

Sinds de PS2-release 18 jaar geleden (!) is de tijd niet blijven stilstaan. De models en backgrounds zijn daarom onder handen genomen en 3D geremastered. Opnieuw, met matig succes. Ook is er een zeer handige “suspend save” feature en zijn er heel wat glitches verholpen. Er is een nieuwe “skill shuffle” feature en de key response werkt beter dan zoveel jaren geleden. In het algemeen zegt Atlus dat de game balance nog veel strakker zit.

Redelijk Remade

Shin Megami Tensei 3: Nocturne is een mooie upscale van een cult classic maar moet niet bekeken worden als een volwaardige remaster. Voor de fans zal de nostalgie alleen al z’n werk doen en de mooie extraatjes doen de herinneringen alle eer aan. Wie wéét wat deze game destijds heeft betekend zal er nogmaals van kunnen genieten. Voor JRPG-fans is het een historische trip. Dit betekent ook wel dat er vandaag de dag andere titels al veel meer progressie tonen.

VERWACHTINGEN

Er zijn voorlopig geen plannen om deze remaster ook naar next-gen consoles te brengen. Raidou en Dante schitteren enkel in hun huidige vorm. Hopelijk wordt er achter de schermen sterk werk gemaakt van het nieuwe vijfde deel, dat we verwachten op de Nintendo Switch.

Shin Megami Tensei 3: Nocturne is beschikbaar op Switch, PS4 en Steam op 25 mei, met early acces vier dagen eerder.

Shin Megami Tensei 3: Nocturne
Beschikbaar vanaf 25/05/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PC (Steam)/ Switch
Gespeeld op PS5

Website: Atlus.com

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.