“Balan Wonderworld is een saaie platformer waar je maar beter ver van wegblijft”

Wanneer een toonaangevende uitgever, Square Enix in dit geval, beslist om samen te werken met niemand minder dan de bedenker van Sonic The Hedgehog, Yuji Naka, zou je denken dat hier een érg mooie en goede platformgame uit zou voortvloeien. Maar soms zijn sprookjes te mooi om waar te zijn en daarvan is deze Balan Wonderworld een treffend bewijs.

Waarom Wel?

Welkom in de kleurrijke wonderwereld

Wanneer je Balan Wonderworld opstart, word je meteen begroet door vrolijke kleuren en bijhorende muziek. Alles straalt geluk en positiviteit uit, waardoor je oprecht blij wordt van de hele audiovisuele setting. Ook het introductiefilmpje en de latere tussenfilmpjes zijn een ware lust voor het oog. Als je van kleurrijke tekenfilms houdt tenminste.

Maar ook de verschillende levels waarin je doorheen je avontuur zal lopen, springen en duiken mogen best gezien worden. Zo loop je in de ene wereld doorheen een maïstuin, terwijl je op het andere moment een lavawereld moet verkennen. Alle werelden zijn netjes vormgegeven en draaien rond een bepaald personage. Zo draait het eerste level rondom een tuinier, terwijl een ander level rond een meisje draait dat dol is op insecten. De werelden zijn dan ook mooi in lijn met dat hoofdpersonage ontworpen.

Waarom Niet?

Geen bestaansrecht

Tot zover het positieve nieuws vrees ik. Wat op papier zo’n mooie game leek te worden, blijkt in de praktijk een pak minder interessant en leuk te zijn. Waar de introductie best veelbelovend leek, is het verhaal op zich een boeltje waar kop noch staart aan te binden is. Je personage stapt een theater binnen, je ontmoet een bizarre man die een catchy nummer zingt en je daarna meeneemt naar een eiland waar rare blobvogels zitten. Wat die daar doen wordt niet uitgelegd en blijft voor mij een groot mysterie. Het enige wat je ziet is de poort naar de eerste wereld. Wat je doel of reden is van je bezoek aan dit eiland, wordt je niet uitgelegd.

Overdaad aan nutteloze kostuums

Om andere werelden vrij te spelen met je gouden beeldjes vinden. Al is dat niet meteen duidelijk. Deze beeldjes liggen verspreid doorheen de verschillende levels. Soms moet je deze gewoon oprapen, maar in de meeste gevallen heb je een specifiek kostuum nodig om het beeldje te pakken te krijgen. En in totaal zitten er meer dan 80 verschillende kostuums in Balan Wonderworld.

Elk kostuum heeft dan ook zijn eigen specifieke eigenschap meegekregen. Zo is er een kostuum waarmee je als een kwal door waterstromen kan zweven, een drakenkostuum waarmee je vuur kan spuwen, of een kostuum dat je in een blok kan veranderen. Zonder dat jij daar invloed op hebt. Ja. Echt waar…

Springen is een privilege

Doordat elk kostuum zijn eigen specifieke eigenschap heeft, zal je dus heel wat levels opnieuw moeten bezoeken als je alle beeldjes wil verzamelen. Op zich is dit niet erg, ware het niet dat de game écht niet leuk is om spelen. En dat heeft voor een groot stuk te maken met de erg onhandige en gedateerde besturing. Om de een of andere reden werd er gekozen voor een wel érg simpele besturing: alle knoppen hebben namelijk dezelfde functie: het activeren van je kostuumeigenschap.

Ja, je kan gewoon rondlopen met de analoge stick, maar of je nu aan de schoudertoetsen trekt of op alle icoontjes klikt, het maakt niet uit. Ze doen allemaal hetzelfde. Dit wil dus ook zeggen dat je specifieke kostuums nodig hebt om te kunnen springen. Heb je die niet in je portfolio zitten? Dan kan je niet springen. Je leest het goed. Een basiseigenschap van een platformer, het springen naar verschillende platforms, is géén basiseigenschap van je personage.

Onbedoeld frustrerend

De camera was jammer genoeg ook niet meteen mijn beste vriend. Ik was er in de levels meermaals mee aan het vechten om hem de juiste richting uit te laten kijken. De camera zorgt er zo onbedoeld voor dat de game een stukje moeilijker en frustrerender wordt. Want begrijp me goed, Balan Wonderworld is géén moeilijke game. Ja, als je alle beeldjes wil verzamelen dan zal je moeten nadenken welke kostuums je meeneemt. Maar weet dat je aan de checkpoints je drie kostuums kan inruilen.

VERDICT

3

Het is onbegrijpelijk dat een samenwerking tussen Square Enix en Sonic-bedenker Yuji Naka kan resulteren in een miskleun als Balan Wonderworld. Aan het verhaal is kop noch staart te knopen, de besturing is knullig en de vele verschillende kostuums en bijhorende mogelijkheden voegen uiteindelijk weinig toe aan het spelplezier. Wat overblijft is een saaie platformer die teveel verschillende ideeën ondermaats uitwerkt. Of zoals mijn 10-jarige dochter zei: “Dit is Mario, maar dan in zeer slechte kwaliteit…

Pluspunten
+ Kleurrijke setting

Minpunten
– Onhandige besturing
– Overaanbod aan onhandige kostuums
– Weinig uitdagende levels
– Kop noch staart te knopen aan het verhaal
– Eentonige muziek

Balan Wonderwold
Beschikbaar vanaf 26/03/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PlayStation 5
Website: Balan Wonderworld

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.