“Roller Champions heeft een interessant idee maar slaagt er wonderwel in dit heel saai, eentonig en frustrerend uit te werken”

Zorg maar dat ze strak aangebonden zijn, die rolschaatsen. Belangrijker nog: maak dat je stevig op je benen staat en tegen een stootje kan. Je zal er in Roller Champions genoeg te verwerken krijgen. Tijdens mijn eerste wedstrijden lag ik soms vaker tegen het canvas dan wat anders. Slaagt de aankomende free-to-play van Ubisoft er wel in om rechtop te blijven?

Roller Champions was de vorige weken speelbaar als closed beta. De aankomende free-to-play van Ubisoft brengt een heel interessante nieuwe sport. Het is een soort van mix van Rocket League en Destruction AllStars. Een ensemble van handbal, basketbal en rugby.

Kort gesteld speel je 3v3 in een cirkel tegen elkaar. Er is één bal en je kan scoren door deze in het doel te smijten dat aan de zijkant van het veld hangt. De catch? Dit doel opent pas wanneer je de bal één ronde lang succesvol in je team hebt gehouden. Je kan voor een driepunter gaan als je twee rondes aflegt, of een vijfpunter en instant-win als je drie cirkels voltooit.

Instapklare gameplay

De opzet klinkt even simpel als amusant. De gameplay op zich is instapklaar met enkele knoppen om te sprinten, passen, smijten, rammen en dodgen. Dit is een titel die duidelijk meer fun brengt met vrienden, zodat je er een portie communicatie en tactiek kan ingooien.

Ook heel duidelijk is dat deze free-to-play zal inspelen op microtransacties. De verschillende cosmetic upgrades zijn in de beta vrij makkelijk verkrijgbaar. Dit zal er in de finale release mogelijks wat anders aan toe gaan. Je begint als lokaal baasje en probeert fans te verzamelen en zo een wereldster te worden. Leuk is dat elk stadion gevuld wordt met het totale aantal fans van de zes spelers samen.

Schaatsende Schaarste

Momenteel zijn er nog niet bijster veel game modes. Je kan kiezen tussen een gewoon partijtje (unranked of ranked) en “hot potato”, waarbij je de bal niet te lang kan vasthouden. Mijn eerste partijtjes waren nog enigszins amusant met vrienden maar al snel werd één groot probleem duidelijk. Wat is dit enorm saai.

Ongetwijfeld zullen absolute pro’s met te gekke aanvallen en combo’s op de proppen komen maar voor de gemiddelde speler is het nieuwe er héél snel af. In theorie klinkt de sport heel leuk maar de praktijk brengt een andere ervaring. Door constant geram ben je de bal heel vlug kwijt en probeer je vaak oeverloos om met het nodige geluk een rondje af te leggen.

Kort gesteld ben je drie vierde van een partijtje achter een bal aan het aanhollen om, eenmaal je deze hebt, meteen ingebeukt te worden. Slaag je er toch in om de eerste agressie te overleven mag je aan je zoveelste toertje beginnen in de hoop het ditmaal te halen. Keer en keer opnieuw.

Heel Snel Uitgebold

Partijtjes worden zo vlug eentonig en frustrerend. Als je dan toch eens scoort (ik slaagde zelfs een driepunter) heb je enkele seconden euforie, vooraleer je tot het besef komt dat je weer aan je tientallen rondjes mag beginnen.

Een gevoel van snelheid is ook grotendeels afwezig, net als enige vorm van animo in het stadion. Supporters leven niet bepaald mee, er is geen opzwepende muziek of consistente commentaar en het einde van een match die uitdraait op een zege is al helemaal een teleurstelling. Ook grafisch is het gewoon heel meh.

Te basic

Momenteel is Roller Champions veel te basic om diepgang te hebben en de gameplay baart een rolschaatsende muis. Waarom is elke arena en elk doel hetzelfde? Geef ons een arena in de vorm van een acht of met een hogere en lagere baan, met obstakels of power-ups. Laat de spelers meer tricks doen. Laat ons gezangen vrijspelen die onze fans brengen. De gemiste kansen lijken eindeloos.

Naar het einde toe was het een sleur om mezelf aan te zetten nog wat partijtjes te spelen. Zélfs wanneer ik een koningsmatch speelde kon er nauwelijks een glimlach vanaf. Ik begrijp de opzet maar de wieltjes staan voorlopig nauwelijks vastgeschroefd. Potentieel is er wel, peper voorlopig niet.

Verwachtingen

Roller Champions heeft een interessant idee maar slaagt er wonderwel in om dit heel saai, eentonig en frustrerend uit te werken. Zelfs wanneer je sterk speelt hervallen partijtjes al vlug in een uitputtingsslag waarbij je inspiratieloos rondjes schaatst en op tegenstanders inbeukt. Op enkele minuten kan je meerdere gemiste kansen bedenken die deze titel veel amusanter zouden kunnen maken. Het enige kleurrijke aan deze game zijn voorlopig de kostuums, die in de full release waarschijnlijk wat zullen kosten.

Roller Champions komt later dit jaar naar PS4, Xone, PC & Switch.

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.

One thought on ““Roller Champions heeft een interessant idee maar slaagt er wonderwel in dit heel saai, eentonig en frustrerend uit te werken”

  1. Volledig mee eens. Heb de beta vorige week gespeeld. Heel goed mee geamuseerd, speelde heel vlot, maar diepgang zat er weinig in. Al kan ik nu niet verwachten van een beta dat er 20 circuits inzit. Je mag zeker fall guys erbij betrekken. Op dezelfde manier kan je hier je speler customizen, wat bij mijn zoon heel erg in de smaak viel 😉
    Denk dat ik al bij al toch opteer om deze aan te schaffen.

    Like

Reacties zijn gesloten.