“Call of Duty: Modern Warfare 2 lijkt niet van plan om de CoD multiplayer-formule opnieuw te heruitvinden”

Call of Duty Modern Warfare 2

Op 28 oktober mogen we weer collectief vloeken op die verdomde campers. De nieuwe Call Of Duty, deze jaargang gemaakt onder het goedkeurend oog van Infinity Ward, belooft grootse zaken. Modern Warfare 2 moet de meest innovatieve en diepste multiplayer ooit bieden. Ik kon hem dit weekend voor het eerst testen tijdens de bèta.

Niet vernieuwend, wel vertrouwd

De devs beloven de meest innovatieve en diepste multiplayer-ervaring ooit. Toch had ik geen twee minuten nodig om me meteen weer thuis te voelen. Alsof je wegzakt in een zetel die perfect je kontvorm heeft overgenomen. Call Of Duty is en blijft Call Of Duty. Je weet wat je mag verwachten en zelden werden die verwachtingen zo ingelost als nu. Zowel positief als negatief.

De gunplay is vlot, de gameplay razendsnel en van écht teamwork is er zelden sprake. De maps voelen snel vertrouwd, hebben de gekende looplijnen en brengen het volk snel tezamen. Voorlopig is er geen sprake van oversized maps of dode, nutteloze gebieden.

Niks nieuws aan het front

Qua loadout is er evenzeer niks nieuws te melden. Er zijn nieuwe geweren die elks op hun eigen wijze schieten. Je vult je loadout aan met granaten, perks en field upgrades. Ook hier weerklinken de vertrouwde namen zoals cold blooded, ghost, hardline en de altijd nuttige trophy system. Er moet iets misgelopen zijn met de vertaling, want “vernieuwend” moet duidelijk “vertrouwd” zijn.

In de beta kan je drie maps ontdekken. Lang geleden lijken de tijden van Black Ops 3 en Black Ops 4 waarbij maps je nog écht konden verrassen met exotische, creatieve en leuke omgevingen. Farm 18 is een grauwe, grijze, verwoeste werkomgeving die enorm doet denken aan Hackney Yard van de vorige MW.

Mercado Las Almas is een oosterse bazaar die vrij direct aanvoelt als Rammaza (ook van de vorige Modern Warfare). Breenbergh Hotel was de leukste, waarbij je knalt doorheen een chique hotel gevuld met kunstwerken en andere beau monde-toestanden.

Geslaagde gijzelaars, mislukte geldzakken

Dezelfde gameplay, dezelfde gunplay, dezelfde vibes bij de maps. Ook de nieuwe “gunsmith 2.0” lijkt me niet meer dan een muis te baren. Was er dan iéts nieuws dat ik ontdekte tijdens de beta? Gelukkig wel, in de vorm van twee speltypes.

Prisoner Rescue is een speltype waarbij je twee gegijzelden moet escorteren, terwijl de gijzelaars dit proberen belemmeren. Er is geen respawn, maar je kan wél revived worden. Je krijgt punten per gegijzelde die je tot veiligheid kan escorteren. Deze game mode speelde best lekker en kan mits enkele vrienden in je party gematigd tactisch worden.

Veel minder lovend ben ik over de tweede game mode, Knock Out. Hierbij probeer je een zak cash in je team te houden. Wie de waardevolle buit draagt bij het verstrijken van de tijd, wint. Het enige probleem is dat élk partijtje gewoon eindigt omdat één team uitgemoord wordt, want ook hier is geen respawn. De zak geld wordt vaak genegeerd en heeft quasi nul toegevoegde waarde. Hier moet aan gesleuteld worden, al lijkt deze onaantrekkelijke mode mij moeilijk te redden.

VERWACHTINGEN

Call of Duty: Modern Warfare 2 lijkt niet van plan om de CoD multiplayer-formule opnieuw te heruitvinden. Infinity Ward brengt een game die ongelofelijk vertrouwd aanvoelt. Alles blijft hetzelfde en er is niks om écht enthousiast van te worden. Van de twee nieuwe game modes werkt er één goed en één slecht. Verse ideeën qua maps en omgevingen zijn er voorlopig niet. De gunplay is vlot en de gameplay vliegensvlug. Wie meer van hetzelfde wil kan van dit buffet blijven eten. Voor mij staat er nu wel al héél lang hetzelfde op het menu.

Call of Duty: Modern Warfare II
Beschikbaar vanaf 28/10/2022
Beschikbaar op PlayStation 5 / PlayStation 4 / Xbox Series X|S / Xbox One / PC
Gespeeld op PS5

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.