“Ubisofts Roller Champions is verdomd plezant”

Roller Champions

We zijn het jaar 2032 en voetbal is niet langer nummer 1. Van Rio De Janeiro tot in Tokyo zijn er stadia gebouwd voor de nieuwe populairste sport op aarde waar de fans hun Roller Champions luidkeels aanmoedigen. Fans zijn het belangrijkste voor een team of speler en in Roller Champions is dit niet anders.

De game zag voor het eerst het daglicht op E3 2019. Nu bijna 3 jaar later mogen we eindelijk aan de slag met deze free-to-play game van Ubisoft Montreal. Ik mocht hem in avant première spelen op het preview event afgelopen maandag.

Baller on skates

Ik startte uiteraard zoals in zovele games met het maken van mijn unieke personage. Je kan onder meer je helm of haarsnit aanpassen en natuurlijk ook je outfit of die trouwe driewieler aan je voeten. Meteen daarna mocht ik mijn skates aan te trekken en de arena in stapp… euh rollen. Ik werd in een team gedropt van 3 man en via Discord speelden we enkele matches tegen anderen. Het werd al meteen duidelijk dat communicatie zeer belangrijk is in Roller Champions. Ze beschrijven het daarom niet voor niets als een skill-based team PvP sports game waarin tactiek en overleg met je teamgenoten cruciaal is om de bal te veroveren en te scoren.

Korte en intense potjes

Elke game duurt 7 minuten en het team dat het eerst 5 goals scoort mag zich tot winnaar van de arena bekronen. Scoren doe je door de bal in één of meerdere ringen te gooien die te vinden zijn op het circuit. Ik noem het een circuit omdat je vooraleer je kunt scoren eerst één of enkele rondes moet skaten vooraleer de doelen opengaan om je team op voorsprong te brengen. Het aantal rondes dat je succesvol (zonder de bal te verliezen aan het andere team) tot een goed einde brengt bepaalt hoeveel punten je er bijkrijgt wanneer je team scoort. (1 ronde = 1 punt, 2 rondes = 3 punten en 5 rondes = 5punten)

Wanneer er na 7 minuten een brilscore of een gelijkspel op het bord staat wordt er een sudden death van 3 minuten gespeeld. De eerste 10 games die je speelt fungeren als een soort tutorial om alle aspecten van de game beter te leren kennen. Heel leuk, zo word je meteen in de actie gedropt en boek je vooruitgang in het spel.

Navigatie, teamwork, verdediging en aanval

Ik wil met jullie even wat dieper ingaan op de tactieken of voordelen die ik en mijn teamgenoten ontdekten naarmate we meer speelden. Eerst en vooral kan je jouw personage laten “pumpen” of sneller doen gaan. Tijdens kleine of grote sprongen in de match kan je bij het neerkomen snelheid winnen om je tegenstanders van je af te schudden wanneer je de bal hebt of je teamgenoot te verdedigen door zijn of haar achtervolgers neer te halen met een tackle.

Let wel op: wanneer jouw personage in het bezit is van de bal kan je enkel kleine jumps doen voor te pumpen en met een goed getimede dodge je tegenstander op het verkeerde been zetten. De richting waarin je skate maakt niet uit wanneer je aanvalt. Bij het verdedigen van de bal is het wel de bedoeling om de juiste richting te respecteren. Althans op de map die ik speelde.

Boost it!

Ook een leuk element in de game is jezelf of een medeskater van hetzelfde team een boost geven. Wanneer je dicht genoeg bij je teamgenoot komt kan je zijn of haar arm vastpakken die je vooruitstuurt in volle vaart. Wanneer je dan goed timed en de bal ontvangt sta je plots oog in oog op doel om een doelpunt te scoren. Tijdens het event hebben we op die manier een paar keer gescoord, onder andere een “oooh nice” en “top gedaan” weerklonk meteen in het Discord kanaal. De voldoening die je krijgt na zo’n doelpunt en samenwerking is heel leuk. Een mix van alle 4 de elementen in de tussentitel is dus nodig om een wedstrijd te winnen. De al aangekondigde modi zijn unranked, ranked en custom match (private game met je vrienden of tegen AI).

Wil je liever rustig werken aan je skills of oefenen zonder de stress van een doelpunt te scoren dan kan je het skatepark gebruiken om beter te worden of even te relaxen.

From zero to hero

Jouw eigen speler staat centraal in deze game. Zoals ik al eerder aanhaalde dienen je eerste 10 matches als tutorial waarin je alle modi vrijspeelt en leert kennen. In mijn intro sprak ik kort over fans, hoe belangrijk ze voor je zijn en hoeveel invloed ze op je hebben.

Je eigen Roller Champion zal meer aandacht krijgen naarmate hij of zij matchen wint of verliest. Een gewonnen match betekent 250 fans bij, een gelijkspel 135 en een verloren 125. Bijvoorbeeld een tackle van 3 personen tegelijk of een doelpunt bepalen ook mee het aantal fans dat je zal bijkrijgen. Ik hoor jullie denken, “een soort experience-systeem dan?”. Inderdaad, hoe meer fans je zullen aanbidden des te meer dingen die je vrijspeelt tijdens je carrière. Dit in de vorm van nieuwe outfits, arena’s, emotes en meer.

Roller Pass

Fortnite kwam er mee op de proppen en nu wordt het levelsysteem in bijna elke online game geïmplementeerd. De Roller Pass is net hetzelfde als de Battle Pass die we kennen vanuit meerdere games. Hier is hetzelfde van toepassing. Je stijgt stiers door matches of uitdagingen te voltooien. Hoe meer je er speelt hoe sneller je vooruitgang boekt in de Roller Pass. Hier hangt een kostprijs aan vast van een schappelijke 5 euro per seizoen. Ubisoft gaf ook mee dat je genoeg wheels (in-game currency) zult verdienen om die 5 euro volledig terugbetaald te krijgen. Het eerste ‘kick-off’ seizoen zal 4 weken duren waarin je 42 beloningen in verschillende vormen kan verdienen.

VERWACHTINGEN

Ik speelde de game een kleine 2 uur waarin ik toch al wat vooruitgang had geboekt. Zowel bij het levelen van mijn personage als de game onder de knie krijgen. Deze game die qua looks me een beetje aan Rocket League doet denken kan naar mijn mening wel eens uitgroeien tot een blijvertje met een grote community achter zich. Het heeft een grote herspeelbaarheid want elke match die je speelt ervaar je suspense en teamwork. Hopelijk wordt Roller Champions genoeg gevoed door Ubisoft Montreal door steeds nieuwe content uit te brengen zoals verschillende arena’s of modi. Ik heb me er in ieder geval geweldig mee geamuseerd! Ik probeer alvast enkele van mijn kameraden te overtuigen om deze game toch eens te proberen. Je zal in ieder geval niet geflitst kunnen worden op het circuit of zoals Jim Bray het in de film Roller Boogie zo mooi zei, “No cop‘s gonna arrest a guy with a $600 suit on.”

Roller Champions (free-to-play)
Beschikbaar vanaf 25/05/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / PC
Gespeeld op preview event

Website

Gepubliceerd door Jim

Dankzij de pandemie en een passie voor games begonnen met een afstandsopleiding journalistiek. Hij is afkomstig uit Bornem en draagt shooters en RPG’s on- en offline een warm hart toe. Allround gamer die op zijn 6 jaar een Game Boy kreeg en daarna de joysticks nooit meer heeft losgelaten. Zijn favoriete reeks is Assassin’s Creed en zou in een ander leven graag eens een frisse pint willen gaan drinken met zijn preferito Italiaan, Ezio Auditore. “Its the good life we live,and may it not change us.”

%d bloggers liken dit: