“Dolmen voelt aan als een game die de testperiode heeft overgeslagen”

Met de release van Elden Ring vers achter de kiezen, is het geen wonder dat FromSoftwares soulslike genre populairder is dan ooit. Al een paar jaar zie je kleinere ontwikkelaars een poging wagen om hun eigen visie van een soulslike in een game om te zetten. Dolmen doet een poging om de succesvolle formule om te zetten naar science-fiction met wapens.

In Dolmen kruip je in de huid van een space engineer, die de mijnsite Revion Prime moet gaan onderzoeken. Dolmen-kristallen vergiftigen de wereld en de wezens die er vertoeven, waardoor het een gevaarlijk avontuur blijkt te gaan worden. Daarin krijg je de kans eigen gemaakte wapens als zwaarden, hamers of klauwen te combineren met grof geschut als machine guns, snipers en handguns.

Waarom Wel?

Degelijk crafting systeem

Dolmen zal je als een traditionele Soulslike door levels loodsen waar je vijanden moet verslaan om ervaringspunten te verdienen. Mocht je op bepaalde levels lang blijven vastzitten, dan komt het crafting systeem goed van pas om je iets sterker te maken. Bepaalde vijanden zullen voorwerpen blijven droppen, die je kan gebruiken om sterkere wapens en armor aan te maken aan je ruimteschip.

Naast het klassieke progressiesysteem dat je souls kan omzetten in levels voor extra health of meer damage, is het crafting systeem een perfecte aanvuller als je eventjes blijft vastzitten op levels. Je souls verliezen voelt nog niet zo zuur als je wat waardevolle voorwerpen in je run hebt meegenomen. Er zitten tevens tal van wapens in de game die je van allerlei bonussen kan uitrusten zodat het perfect aanleunt bij je speelstijl.

Energie en element-systeem is interessant

Daarnaast bevat Dolmen ook een systeem waarbij je goed moet opletten op de elementen van je wapens en je vijanden. Je krijgt de kans om met vuur, gif of ijs aan te vallen. Iedere vijand heeft een sterkte en een zwak punt, maar het gaat nog verder dan dat. In Dolmen maak je gebruik van een energiebalk om je wapens te infusen.

Doe je dit, dan word geleidelijk aan je energiebalk onbruikbaar. Vervolgens moet je deze opladen voor je er weer gebruik van kan maken. Tegelijkertijd gebruik je deze balk ook om te healen, en dat kan je ook als je energiebalk nog aan het opladen is. Het is een boeiend systeem waarbij je offensief zijn combineert met helen, en een strategisch laagje aan de combat toevoegt.

Waarom Niet?

Barbecue zonder vlees

Helaas kan Dolmen geen enkele van deze goede ideeën fatsoenlijk uitwerken of omvormen in een vermakelijke game. Vrijwel geen enkele van de wapens voelt lekker om te gebruiken, omdat het aanvoelt alsof ze door je vijanden heen gaan. Er is geen impact, wat het slaan ontzettend wak doet aanvoelen.

Tegelijkertijd lijken je vijanden soms op de meest bizarre manieren op je klappen te reageren. Sommige vijanden later in de game triggeren gewoon onmiddellijk een combo als je ze raakt en lijken je agressiviteit gewoon compleet te negeren. Vijanden verslaan voelde hierom altijd ongemakkelijk en nooit goed, zelfs geen bosses.

Waardeloos level design

Het briljante level design is één van de redenen dat de Dark Souls-games en ook Elden Ring zoveel aandacht wist te vergaren. Daar moet Dolmen het helaas ook niet van hebben. 75 procent van de levels in deze game zijn afgebrokkelde futuristische laboratoria. Hier en daar krijg je wat insectennesten en ook weliswaar één level dat zich buiten afspeelt in een soort woestijn.

Geen van de levels zien er mooi uit of zijn interessant qua design. Ik ben één of twee goed geplaatste shortcuts tegengekomen in de game, en er zijn een aantal uitwegen die je op een andere manier naar de juiste plek brengen. Je hoopt dat de ontwikkelaar dan de beste levels voor het laatst hebben bewaard, maar niets is minder waar. Het laatste level zijn letterlijk een paar aaneengesloten deuren in een laboratorium tot je aan de boss komt. Een extra bevestiging op dit punt dat ik serieus mijn tijd aan het verdoen was.

Cliché baasgevechten

Nog zo’n iconisch moment in een Soulslike: een intimiderende boss fight binnenstappen. Er een paar keer op sterven en dan een vreugdekreet slaken als je ze eindelijk weet te vellen. In Dolmen zal je ook kreten slaken, maar dan eerder van frustratie of opluchting als het eindelijk achter de rug is. Niet dat de baasgevechten zo ontzettend moeilijk zijn in deze game. Vaak hebben ze wel belachelijke aanvallen die compleet onlogische hitboxes hebben. Denk aan een boss die op de grond slamt en je tien meter naast de shockwave op de grond nog in één keer doden. Of een tentakel die je van rechts naar links ping pongt en dat het spel dan maar registreert als een instant death.

Het plezier is ver zoek

In moeilijke games als deze zijn de meest geslaagde Soulslikes degene die je bij ieder sterfgeval het gevoel geven dat het je eigen schuld is. In Dolmen wordt er zoveel bullshit rond je oren geslingerd dat het nooit lang duurt voor het spel op je zenuwen begint te werken. Belachelijke hitboxes, maar ook bugs, glitches die in een game als deze extra hard irriteren. Teruglopen naar de boss is nog zo’n irritatiepunt. Soms vallen ze mee, maar andere momenten vraagt de game je onnodig lang door lege tunnels te lopen of gooit het zwermen vijanden op je af die de hele runback nog erger maken. Het is alsof de ontwikkelaars dit opzettelijk hebben gedaan om de spelers eens goed te kloten.

VERDICT

3

Dolmen voelt aan als een game die de testperiode heeft overgeslagen. De combat voelt impactloos, de omgevingen zien er niet uit en de bossfights zijn alleen maar memorabel om hoe kwaad ze me gemaakt hebben dankzij belachelijke hitboxes en glitches. Naast het boeiende idee van de energiebalk en het crafting systeem is er werkelijk niets goed aan deze game. Ik ben meermaals in woede uitgebarsten en heb er nihil voldoening voor teruggekregen. Dolmen wil je gratis nog niet spelen, en zelfs dan zal je je nog bestolen voelen van je kostbare tijd.

Pluspunten
+ Healen en elementen aan je wapen toevoegen via Energy balk
+ Craften van je eigen wapens

Minpunten
– Impactloze combat
– Voelt ontzettend onafgewerkt aan
– Goedkoop design van levels en bosses
– Regelmatig frustrerend, nooit voldoening gevend

Dolmen
Beschikbaar vanaf 20/05/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.

%d bloggers liken dit: