INTERVIEW | Alles over World of Warcraft Shadowlands’ nieuwste content patch 9.2 Eternity’s End

Pragalicous sprak met Blizzards Lead Narrative Designer Steve Danuser en Lead Game Designer Morgan Day over Eternity’s End, de nieuwste content patch voor World of Warcraft die er zit aan te komen.

Patch 9.2 Eternity’s End zal voor ons verschijnen op 23 februari. Op 1 maart zullen de eerste acht eindbazen in de Sepulcher of the First Ones-raid beschikbaar zijn op Normal en Heroic difficulty. Op 8 maart wordt de Mythic moeilijkheidsgraad ontgrendeld en zijn alle eindbazen beschikbaar op Normal, Heroic en Mythic.

De hoogtepunten van de Shadowlands patch 9.2:

  • Nieuwe zone – Zereth Mortis
  • Nieuw progressiesysteem – Cypher of the First Ones
  • 11 Boss Raid – Sepulcher of the First Ones
  • Nieuw Mythic+ Seizoen
  • Nieuwe Torghast Wing – Jailer’s Gauntlet
  • Terugkeer van Class Tier Sets, te verkrijgen via raids, PVP, Mythic +
  • Dubbele Legendaries – één via je Covenant, één via de nieuwe Story Campaign
  • Solo Shuffle – Nieuwe PvP Brawl om Arena Solo Queue te testen
  • Nieuwe pets, mounts, toys, transmog sets
  • Nieuw Sub-Profession – Proform Synthese

PGLS: Eternity’s End is een verwijzing naar de night elf campaign in Warcraft 3. Kunnen jullie wat meer in detail treden waarom deze naam voor deze patch is gekozen?

Steve Danuser: We hebben zeker veel nagedacht en aandacht besteed aan de namen van onze verschillende content-updates. The Shadowlands brengt verschillende verhalen van heel vroeg in de Warcraft-geschiedenis samen, nu zeker in deze epische strijd tegen de Jailer. Als we terugblikken op namen waarvan we dachten dat ze veel weerklank vonden, is Eternity’s End een echo van een soort laatste campagne in het verleden en dit is een laatste campagne tegen de Jailer. We hebben te maken met de Afterlives die de eeuwigheid voor de zielen van Azeroth vertegenwoordigen en dus is de dreiging die de Jailer vormt letterlijk een dreiging voor de eeuwigheid. Het is een naam die zowel de huidige gebeurtenissen vertegenwoordigd als echo’s heeft die teruggaan naar de fundamenten van de geschiedenis van Warcraft.

PGLS: Horde- en Alliance-spelers zullen op een gegeven moment samen kunnen raiden in de 9.2 Shadowlands-update. Is de rivaliteit tussen Horde en Alliance dan eindelijk voorbij?

Steve: Eigenlijk zal het samen raiden pas beschikbaar zijn met de 9.2.5 update, die na Eternity’s End komt. Aan het einde van de vierde oorlog, die plaatsvond in Battle for Azeroth, hebben de Horde en Alliance een wapenstilstand getekend waarin ze overeenkwamen dat oorlog slecht is voor Azeroth. Ze zijn geen bondgenoten, maar al het oorlog voeren heeft een tol geëist en ze hebben allebei tijd nodig om te herstellen. Als Horde-speler ben je nog steeds niet welkom in Stormwind en vice versa. Beide facties beseffen dat ze moeten samenwerken om de Jailer te bestrijden en te voorkomen dat hij de realiteit herschrijft in de Sepulcher of the First Ones. Er is dus al genoeg precedent voor dit soort samenwerking, maar we zijn enthousiast om dit in de handen van de spelers te leggen en ze samen die cross-faction instances te laten beleven.

Morgan Day: We zijn echt gefocust op de identiteit van de Horde en Alliance, hoe ze problemen oplossen en wat hun filosofieën zijn. Dat is nog steeds iets waar we over praten en wat we intact willen houden voor de toekomst. Dit is gewoon een kans gebaseerd op de feedback van spelers: ‘Hé, ik heb een vriend die Alliance is en ik zou graag samen met hem willen raiden, waarom kan ik dat niet doen Blizzard?’ Er is veel geschiedenis en rijke lore tussen de facties en daar willen we trouw aan blijven. We hebben het gevoel dat dit een kans is voor ons om een kleine stap voorwaarts te zetten. We zullen zien waar de volgende stap ons zou kunnen brengen, maar dat is iets waar we heel bewust mee bezig zullen zijn.

PGLS: Zullen we dan toch ooit als Orc op ons gemak in Stormwind rondlopen?

Morgan: Ik zou die mogelijkheid zeker niet opbergen. In de nieuwe zone, Zerath Mortis, zullen we enkele Horde- en Alliance-personages zien samenwerken en dat zijn altijd momenten waarvan we denken dat de spelers ze kunnen appreciëren. We moeten samenwerken om dit probleem op te lossen, met al onze krachten, al onze helden. Er zal een hoop geschiedenis moeten worden overwonnen. Als je bijvoorbeeld de quests met Tyrande en de night elves hebt gespeeld, dan hebben ze nog wat onopgeloste gevoelens ten opzichte van de Horde (The War of the Thorns) en dat is niet iets wat zomaar van de ene op de andere dag stopt. Er is nog een lange weg te gaan voordat er een echte band ontstaat tussen deze twee facties.

PGLS: Sepulcher of the First Ones is de laatste grote raid van Shadowlands.  Moeten we een speciale extra fase verwachten op het laatste gevecht van de Mythic mode, zoals in eerdere raids?

Morgan: Sepulcher is zeker een raid waar we erg enthousiast over zijn. Ik kan niets zeggen over onze toekomstplannen. Ik wil niets verklappen of zeggen over details. Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de Sepulcher, om eindelijk oog in oog te staan met de Jailer. We doen iets heel unieks waar Anduin de eerste eindbaas is van de eerste week dat de Sepulcher beschikbaar zal zijn. De laatste drie eindbazen inclusief de Jailer zijn eigenlijk nog nooit door het publiek gezien. De spelers konden het niet testen op de PTR (public test realm) en het is nog nooit getest op Heroic bijvoorbeeld. De Mythic fase willen we zeker als verrassing houden, omdat iedereen alle andere elementen van het gevecht al heeft gezien.

PGLS: In deze patch introduceren jullie een nieuw systeem genaamd Cypher of the First Ones. Hoe zal dit gameplay-gewijs werken?

Steve: In het verhaal van Shadowlands was Renown echt verbonden met de Covenants en hoe je Renown verkreeg tijdens het eerste deel van Shadowlands. Het ging voornamelijk over het herstellen van de Covenant die je koos door het de nodige anima te geven en te helpen de Covenant Hall te bouwen. Daarna kregen we met de Chains of Domination-update het verhaal van de Covenants die samenkwamen. Voor Eternity’s End kom je op een totaal andere plek, de verschillende Covenants gaan met je mee, maar het gaat om een andere campagne die gericht is op het stoppen van de Jailer en het leren kennen van de Enlightened Brokers en de Atoma. Je zal moeten leren hoe je met hen kan communiceren. We hadden het gevoel dat het narratief gezien een heel andere omgeving was en dus wilden we dat in een ander soort ervaring verpakken dan Renown.

PGLS: Hoe groot is de nieuwe zone Zereth Mortis waar we als spelers op verkenning gaan?

Morgan: Qua speelbare ruimte kan je Zereth Mortis best vergelijken met Nazjatar, een extra gebied uit Battle for Azeroth. Het is een zeer grote landmassa waar je wat tijd zal nodig hebben om alles te ontdekken. Er zijn een heleboel unieke plaatsen en stukken van het gebied die je pas zal kunnen ontdekken naarmate je progressie maakt in de campaign.

PGLS: Waarom brengen jullie nu Tier Sets terug?

Morgan: We horen al een tijdje dat spelers de class fantasy van een set missen en hoe die esthetisch bij je class past. Ik kreeg bijna elk interview de vraag wanneer Tier Sets terug zouden komen, dus bij deze kan ik eindelijk een positief antwoord geven. De Tier Sets in Legion waren gefocust op wat die class fantasy was maar er was geen link met de content. Deze keer richten we ons op: ‘Waar komt dit stuk loot vandaan? Hoe zou dat stuk eruit moeten zien?’ We proberen deze keer een meer hybride benadering waarbij we werken met alle geweldige geometrische vormen die je overal in Zereth Mortis zal zien.

PGLS: We krijgen een nieuwe PVP Arena en ook een nieuwe Brawl genaamd Solo Shuffle. Is dit de eerste integratie van een soort van solo queue systeem voor Arena?

Morgan: Hoe zou solo queuing eruit zien in World of Warcraft? Het Brawl systeem geeft ons echt de kans om te experimenteren voordat we een grote nieuwe functie zoals solo queue uit de grond stampen. Er is een enorme hoeveelheid werk gestoken in deze Brawl. Dit is echt een kans voor ons om een potentiële solo queue functie uit te testen. De manier waarop het werkt is dat zes mensen samen in een arena worden gegooid en alle potentiële matches die kunnen worden gemaakt met die zes mensen, zal je dan uitvechten. Je speelt meerdere matches, niet slechts één zoals je normaal zou spelen, wie het beste record heeft wint.

PGLS: We gaan er van uit dat dit het einde is van Shadowlands. Zijn jullie tevreden met hoe Shadowlands door spelers is ontvangen? Zijn jullie iets nieuws aan het opzetten voor na Eternity’s End?

Steve: Toen we jaren geleden begonnen met het vertellen van dit Shadowland-verhaal wisten we dat we dit soort drama in drie aktes zouden opbouwen en we wisten dat er onderweg wendingen zouden zijn. Wat we niet wisten was dat er een pandemie in de wereld zou woeden die voor vertragingen zou zorgen. Dit had een effect op de snelheid van het uitbrengen van sommige content, maar we hebben altijd vastgehouden aan het verhaal dat we met deze expansion aan het bouwen waren en we wilden het aan onze spelers geven op het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau. We zijn erg blij dat het verhaal tot deze grote ontknoping komt in Eternity’s End. Al de verhaallijnen die zijn opgebouwd met Sylvanas, Anduin, Jailer en vele andere personages die in de loop van Shadowlands bekend zijn geworden. In elk verhaal is er het begin van het volgende en dus zullen sommige gebeurtenissen die je zult zien in de epiloog, het laatste hoofdstuk van de campagne, wat kleine hints bevatten, evenals een klein beetje verhaal dat we met patch 9.2.5 zullen vertellen.

Morgan: Het is echt leuk om na te denken over hoe we in de Shadowlands terecht zijn gekomen. Als ik denk aan Garrosh Hellscream in Mist of Pandaria die naar Draenor ging. Als we niet in Draenor waren, hadden we Gul’dan niet gevonden en als we Gul’dan niet hadden gevonden zouden we niet naar Legion zijn gegaan. Je weet dat de consequenties van sommige van deze acties al heel wat uitbreidingen hebben uitgerekt dus dit is een kans voor ons om een slotakte te hebben of iets dat ons naar iets nieuws en spannends leidt.

Gepubliceerd door Frumberto

Te vinden op zowat alle MMO's waarvan World of Warcraft de allereerste was. Op 11 jarige leeftijd deelde hij een account met zijn grotere broer. Nu probeert Frumberto aanwezig te zijn in alle digitale spelwerelden. Hij heeft een nostalgische ziel door zijn liefde voor oude RTS games zoals C&C Red Alert, Warcraft, Starcraft, Cossacks en AoE 1 & 2.