“Call of Duty: Vanguard heeft nog lang geen eigen smoel”

Afgelopen weekend konden we voor het eerst aan de slag met een portie gameplay van de aankomende Call Of Duty. Sledgehammer Games liet ons meteen kennismaken met een volledig nieuw speltype in de multiplayer: Champion Hill. Speelde het ook als een kampioenengame?

Meer macho dan melodrama

Sledgehammer Games brengt met Vanguard z’n eerste COD-titel uit sinds WWII en blijft trouw aan de Tweede Wereldoorlog. De setting kwam al boven in de Champion Hill map, de serieuze toon nog niet. Captain Butcher verwelkomt je met wat stoere macho-praat en luchtige bad-ass moves in de arena. In dit nieuwe multi-team speltype kan er maar één team overwinnen.

In Champion Hill neem je het met acht teams tegen elkaar op. 2v2 of 3v3 ga je aan de slag met dus maximaal 24 spelers. De map wordt verdeeld in vier mini-maps waar twee teams elkaar beurtelings een minuut lang het vuur aan de schenen leggen. Je hebt per team maar een maximum aantal levens (12 of 18) en als deze op zijn ben je definitief geschrapt van het strijdtoneel.

Heuvel vol geweld

In feite is deze game mode dus niet écht multi-team, aangezien je nooit tegen meer dan één team tegelijk zal vechten. Op het einde is er een ultieme finale tussen de twee overgebleven teams om de koning van de heuvel te kronen.

Champion Hill start in de centrale arena, waar je een minuut tijd krijgt om je loadout te optimaliseren met wat startgeld. Iedereen heeft dezelfde uitrusting om te beginnen maar je kan opteren voor een full armor set of een extra granaat. Overleef je drie ronden? Dan keer je even terug naar de centrale arena om nieuwe guns te kopen, perks te unlocken en andere attachments aan te schaffen. Je verdient namelijk geld met elk partijtje van een minuut dat je wint, én je vindt ook centjes op de grond.

Is that you, Warzone?

Qua gameplay mechanics en invloeden leunt deze alpha véél dichter bij Warzone aan dan bij WWII of Black Ops Cold War. Het gebruik van geld tijdens het spelen, het vrijkopen van perks via buy stations en de multi-team setup passen zo in het concept van de free-to-play battle royale COD.

Sledgehammer zal deze tijdens Vanguard ook blijven supporten. Of het een goede zaak is dat elementen van Warzone ook lijken door te druipen in de multiplayer van Vanguard moet je zelf weten. Ik zie beide zaken liefst gescheiden. Daardoor vond ik dat deze alpha een pak identiteit miste.

Saai, stereotiep en grauw

Het ontbreekt Vanguard voorlopig aan een eigen smoel. Ik zou het zelfs logisch vinden als deze game mode exclusief in Warzone terecht zou komen. Het helpt ook niet dat de vier mini-maps (Airstrip, Market, Courtyard en Trainyard) zo generiek zijn als je maar kan bedenken. De saaie setup speelt niet per se slecht maar we hebben het écht wel al honderd keer gezien. Als alle 20 maps van de finale game dit voorbeeld volgen gaan we geeuwend ten oorlog.

Een extra puntje voor vreemdheid qua game mechanic is dat je geweerschoten en explosies van andere partijen ook kan horen. Dit is ergens normaal aangezien deze schietpartijen vlakbij je gebeuren maar gooien roet in het eten wanneer je probeert te focussen op jouw match. Ze verbrodden het tactisch element wat.

Zuurverdiend of zoet gevonden

Wél geslaagd is de mogelijkheid om mid-game je wapens te upgraden met je zuurverdiende (of zoet gevonden) centjes. Zo hoef je niet een partij te wachten om sterkere equipment in te schakelen. Het ontbreekt Sledgehammer niet aan eigen ideeën maar het lijkt er niet meteen op dat ze deze gaan gebruiken om uniek te zijn.

VERWACHTINGEN

COD: Vanguard heeft nog lang geen eigen smoel. Sledgehammer Games serveert met deze Alpha een COD-ervaring die veel dichter aanleunt bij Warzone dan bij WWII of een nieuwe, unieke ervaring. Champion Hill is een interessante gamemode waarbij cash, buy stations en teamwork de heilige drievuldigheid vormen maar mist eigenheid. De vier maps waarin ik kon spelen zijn saai, generiek en grauw. Sledgehammer zal met veel meer moeten afkomen om de interesse te wekken van alle COD-fans en niet enkel van sommige Warzone-genadigden.

Call of Duty: Vanguard
Beschikbaar vanaf 5 november 2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC / Xbox One / Xbox Series X|S
Gespeeld op PS5

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.