“Hades is zo’n game waar je de typische vooroordelen even aan de kant moet schuiven”

Hades, de roguelike action dungeon crawler die vorig jaar menig harten wist te veroveren met zijn pc- en Switch-release, is vanaf heden beschikbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S. De overstap naar een breder publiek leek niet meer dan logisch aangezien het succes in een toch wel zéér specifiek genre. Want geef toe, wie vindt het nu leuk om steeds opnieuw op zijn bakkes te krijgen?

Toegegeven, ik kende Hades eigenlijk helemaal niet toen ik aan de game begon. Ik stak dus domweg het schijfje in mijn PS5, speelde 10 minuten, en kreeg het deksel op de neus. “Hmm, misschien heb ik de controls nog niet helemaal onder de knie,” dacht ik bij mezelf. Een dappere tweede poging bracht mij opnieuw 8 kamers ver waarna ik weer genadeloos werd afgeslacht. Owkey… “This is not your typical Ratchet and Clank-videogame,” bleek al snel. Oh natuurlijk! Het gaat hier om een rogue like action dungeon crawler!

Een wat? Een rogue like action dungeon crawler is een game waarbij je quasi steeds opnieuw begint eens je het loodje legt en waarbij je ‘procedural’ gegenereerde levels doorworstelt. Dat betekent dat elke run quasi anders is en dat ontwikkelaar Supergiant Games een hoop componenten ontwikkelde die de game zélf steeds opnieuw aan elkaar rijgt tot een nieuwe spelervaring. Je kunt het wat vergelijken met die eerste frustrerende momenten met Super Mario, maar waarbij je sterven eerder moet omarmen, dan gefrustreerd jouw controller door de tv te gooien.

Hades_20210807115414
Waarom Wel?

Sterven hoort er nu eenmaal bij

In Hades kruip je in de huid van Zagreus, de zoon van Hades. Elke run probeer je de onderwereld te ontsnappen door een reeks kamers te voltooien en de aanwezige vijanden neer te maaien. Voor de absolute leken in het genre; een reeks kamers aan elkaar rijgen en die doorkruisen wordt ook wel eens een ‘run’ genoemd. Sterf je, dan keer je terug naar de eerste kamer van Hades waar je wat upgrades kan kopen en begin je gewoonweg opnieuw. Ik moet hier echter een serieuze voetnoot maken, want gewoonweg opnieuw bestaat hier niet.

Zo word je bij iedere terugkomst in de kamer van Hades begroet door enkele mythische figuren die precies weten waar je hebt uitgehangen. Meer zelfs; je kunt stellen dat ze je treiteren met je laatste ontsnappingspoging. Iedere terugkeer naar de kamer van Hades is anders. Je bouwt een soort van vertrouwensband op met de personages, leert ze beter kennen en je geeft hun geregeld een presentje onder de vorm van nectar om zowat extra intel, quests of upgrades te verkrijgen. Hoe vreemd het ook klinkt; sterven is een inherent deel van de game. Geef dus niet op als je de eerste tien keer onderuitgaat tegen die ene baas. Leer er met andere woorden gewoon mee leven! (See what I did there?)

Experimenteren en incasseren

Zoals ik net liet uitschijnen ga je in Hades geregeld opnieuw beginnen. Dat betekent dat Zagreus op dat moment alle huidige power-ups, currency en extraatjes links laat liggen om met een schone lei aan een nieuwe run te beginnen. Hoewel de run reeds procedural in elkaar geknutseld wordt, blijf jij bepalen welke richting je uitgaat. Zo staat iedere kamer in het teken van één element in de game; gaande van in-game currency en nectar voor goden tot power-ups voor Zagreus. Die laatste vind ik het belangrijkste element. Want naast één van de zestal wapens kunnen ook de power-ups een serieuze boost geven aan jouw gameplay-ervaring. Aanvankelijk start je de run met een simpele dash, smash en explosieve steen die als granaat fungeert. Aan het einde van zo’n kamer krijg je meestal de keuze tussen twee deuren.

Wandel je bijvoorbeeld een deur met power-up-logo binnen, dan krijg je bij afloop van de kamer een extra kracht. Gaande van (upgradebare) perks zoals +30% damage met je snelle aanval tot onschendbaarheid als je over vallen loopt. Helemaal leuk wordt het als we je vertellen dat deze krachten in het teken staan van de Griekse goden. Zo passeert Zeus geregeld de revue om je met wat extra bliksemschichten uit te rusten of voorziet Poseidon jou van wat leuke waterige extra’s. Waag het niet om in een run twee verschillende goden tegen elkaar uit te spelen, want dat wordt niet geapprecieerd. Tenzij je de desbetreffende kamer des hels overleeft en uiteindelijk beide perks mee grabbelt… De herspeelbaarheid die inherent in Hades zit ingebakken gecombineerd met dit power-up-concept is kortom een recept voor oneindig veel combo’s in wapens, superkrachten en dodelijke moves.

Grafisch pareltje

Hades werd volledig opgebouwd om vanuit een isometrisch perspectief te beleven. De ontwikkelaar moest dus geen werk steken in ingewikkelde 3D-modellen of andere complexe grafische features die het leven alleen maar moeilijker maken. Supergiant Games koos er echter voor het alles simpel te houden, maar dan ook subliem uit te werken. Hades is zonder twijfel de mooiste indiegame die ik op de PlayStation 5 speelde. De wereld ziet er (ondanks het feit dat het over de onderwereld gaat) bloedmooi uit.

Ook de personages waarmee je geregeld in dialoog gaat zijn geen ingewikkelde modellen met complexe lip sync-algoritmes. Doodgewone afbeeldingen met een simpel dialoog-box voldoen hier meer dan genoeg aan de eisen van de typische Hades-speler. Opnieuw werden de dialogen, net zoals de spelwereld, simpel gehouden, maar met een fijn oog voor detail uitgewerkt. Dan spreek ik niet alleen over de spreken goden, maar ook over de verfijnde dialoogboxen.

Sublieme lore

Net zoals op grafisch vlak scheert deze Hades ook hoge toppen op vlak van verhaal. Net zoals de vormgeving is het verhaal hier opnieuw niet bijster complex, al werd alles opnieuw op een zeer hoog niveau uitgewerkt. Zo moet Hades qua voice acting niet onder doen voor andere AAA-titels. Ook de uitwerking van de verschillende personages doet mezelf geregeld gniffelen. Wat dacht je van een te machomannelijke Ares of Dionysus die zich voor doet als de cool kid van op de unief? Bij mijn eerste ontmoeting met Aphrodite kreeg ik het zelf eerlijk gezegd behoorlijk warm… De game doelt op een publiek die de Griekse mythologie weet te smaken, maar dan overgoten met een flinke portie humor.

Waarom Niet?

Tja, goeie vraag

Aanvankelijk stond ik sceptisch tegenover het genre. Ik had geen zin in een game à la Don’t Starve on steroids. Al snel bleek echter dat Hades veel meer was dan dat. Sterven is hier niet verliezen. Ook voor de prijs moet je het niet laten; ik heb AAA-games gekocht die twee keer zo duur waren zoals deze Hades, maar waarmee ik me bijlange niet zo goed amuseerde als Hades. Geef deze game gewoonweg een kans.

VERDICT

9

Hades is zo’n game waarbij je de typische vooroordelen even aan de kant moet schuiven, om vervolgens volop van de game te genieten. Deze topper is by far de beste indiegame die ik tot op heden op de PlayStation 5 speelde. Zowel qua gameplay, verhaal en grafisch stijltje scheert deze Hades hoge toppen. En zeg zelf; voor 25 euro kun je deze niet links laten liggen…

Pluspunten
+ Eindeloos veel combo’s uit te proberen
+ Grafisch veruit de beste indie op de PlayStation 5
+ Topverhaal met diep uitgewerkte personages en humoristische kruiding

Minpunten
Repetitief? It’s a dungeon crawler after all…


Hades
Beschikbaar vanaf 13/08/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Ardtieboy

Een paarse Game Boy Color en Pokémon Red deden de vonk zo'n 16 jaar geleden overslaan. Sindsdien vertoeft Ard menig avond voor zijn consoles om er helemaal op los te gaan, liefst zonder al te veel nadenken. Games die hem geregeld doen gniffelen staan bij Ard op de bovenste plank. Het is dan ook niet vreemd dat titels zoals Borderlands, Destiny, Animal Crossing en Hearthstone op zijn shortlist staan. Verder hackt en programmeert hij zich door het leven met Nalu 🐶 aan zijn zijde.