Dead Space wordt een herinterpretatie van het origineel met nieuwe elementen, zegt ontwikkelaar EA Motive

Dead Space 2022 Logo

Op de website van EA is er een uitgebreid interview verschenen met EA Motive, het ontwikkelteam binnen EA dat in staat voor de ontwikkeling van de Dead Space Remaster.

In dat interview geven de ontwikkelaars aan dat we een heel andere ervaring voorgeschoteld gaan krijgen dan het origineel. De reden hiervoor is dat door de technologische vooruitgang er veel meer mogelijkheden zijn om de initiële visie van de originele ontwikkelaar Visceral Games te realiseren.

“This isn’t a reboot — that is, it’s not a wholesale re-imagining of the franchise. But it also isn’t a remaster, which is mainly a higher-resolution, faster-running version of the exact same game. Instead, it’s a remake, rebuilding everything from the ground up in a new engine —  while keeping, and being respectful of, what made the original so special..

Doordat Dead Space enkel ontwikkeld wordt voor de next-gen consoles en PC, zal het team ervoor kunnen zorgen dat de game zo wordt opgebouwd dat er geen laadschermen te zien zullen zijn. Hierdoor zullen ze de game kunnen vormgeven als een lang gerekt shot. Iets wat we eerder al gezien hebben bij God of War.

“Our intention is to offer a fully unbroken experience, it will be an uninterrupted sequence shot, from the start screen to the end credit, without interruption.”

Bovendien wil dit zeggen dat niet alle spelmechanieken uit het origineel overeind zullen blijven. Sommige aspecten zullen behouden blijven, maar andere zullen ook sneuvelen. Enerzijds omdat deze de flow van de game zouden kunnen verstoren, maar ook omdat deze bijvoorbeeld niet meer passen bij een hedendaagse game. Welke elementen er exact zullen sneuvelen, werd niet meegegeven.

Uit het interview blijkt ook dat het team dat de ontwikkeling op zich neem, erg gepassioneerd is en dat ze met het grootste respect zullen omgaan met de legacy van Dead Space. En dat is misschien wel het belangrijkste dat de fans willen horen.

Naar alle verwachting verschijnt Dead Space eind volgend jaar, rond Halloween, voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en PC.

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.