“Mijn eerste uurtjes met King’s Bounty 2 laten me achter met een gemengd gevoel”

King's Bounty 2

King’s Bounty 2 betekent de langverwachte terugkeer van een iconische tactische RPG-serie. Een terugkeer die de succesformule van de reeks danig door elkaar durft schudden. Benieuwd of de dames en heren van 1C Entertainment slagen in hun opzet om te vernieuwen zonder fans te schofferen.

Eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik nooit eerder een King’s Bounty-game speelde. Toch ging ik vol goede moed aan de slag met deze preview build die de goede mensen van 1C voor de pers in elkaar draaiden.

Je zou voor minder. King’s Bounty was ooit de inspiratie voor Heroes of Might and Magic; één van de beste reeksen die het tactical RPG-genre te bieden heeft. En wat research maakt meteen duidelijk dat ook King’s Bounty: The Legend een dertien jaar geleden behoorlijk wat harten wist te veroveren. De vraag is nog maar of deze King’s Bounty 2 trots naast die andere titels kan staan.

AA

Met zo een voorgeschiedenis zou je verwachten dat deze nieuwe toevoeging aan de reeks een big-budget bedoening is. Laat me dan meteen de verwachtingen scherp stellen: King’s Bounty 2 ziet eruit als een AA-titel en speelt in veel opzichten ook zo.

Je weet wel, de grijze zone tussen indie en triple-A, waar je bijvoorbeeld ook games zoals Chernobylite of Biomutant onder kan klasseren. Op zich niets mis mee, maar weet dat dit spel in veel opzichten wat ruwe randjes zal tonen.

Twee RPG’s voor de prijs van één

King’s Bounty 2 combineert voor de eerste keer in de serie twee uiteenlopende speltypes. Wanneer het op het verkennen en ontdekken van de wereld aankomt, is deze titel een third-person open world rollenspel, genre The Witcher 3: Wild Hunt.

De combat encounters houden dan weer vast aan de tactische roots van de reeks, waarin je een eigen legertje krijgers en monsters aanstuurt in een turn-based spelverloop op een hexagonaal raster.

Niet de beste open world RPG

In de eerste tien uren dat ik het spel wist te spelen, had ik het gevoel dat King’s Bounty 2 maar één van de twee echt goed doet: de combat. Als third-person open world RPG voelt de game wat magertjes aan. De makers sturen aan op exploratie, maar er valt behoorlijk weinig te vinden in de spelwereld. En wat er te vinden valt, zie je dat meestal al van mijlen ver staan.

Net zoals bij genregenoten zul je in dit aspect van het spel een hoop keuzes voorgeschoteld krijgen. Ook die waren in de eerste speeluren eerder zwart-wit. Een heel vroeg voorbeeld in de game is bijvoorbeeld de quest om een groepje golems die het pad versperren weg te krijgen. Hierin krijg je twee opties: ofwel praat je met de magiër die de golems in het leven riep, of je gaat voor rechtstreekse confrontatie.

Side note: de magiër had zichzelf in een soort magische barrière gehuld, waardoor je klaarblijkelijk niet kon praten. Doordat mijn personage op strength gefocussed was, had ik niet voldoende magische krachten om die barrière te doorbreken, waardoor meteen ook de keuze voor mij gemaakt werd. Een beetje jammer, want dit is niet bepaald mijn definitie van ‘keuzevrijheid’.

Tactische parel

Gelukkig sloeg de geforceerde keuze voor combat niet tegen, want dat is het vlak waarin King’s Bounty 2 terugkeert naar de vorm die fans van het genre maar al te graag zien. In weldoordachte arena’s, met de nodige begroeiing en hoogteverschillen die tactisch gebruikt kunnen worden, stuur je met jouw hoofdpersonage een klein leger van units aan.

De units, die je kan rekruteren op verschillende plaatsen in het spel, hebben onderling een chemie. Zo zullen niet alle klassen en rassen die het spel telt even goed kunnen samenwerken. Daarbovenop krijg je de gebruikelijke blad-steen-schaar setup van specifieke units die sterker zijn tegen bepaalde vijanden en zwakker tegen andere. Door de beperkte slots van units die je in iedere strijd kan meenemen, zal je bij ieder gevecht de nodige tactische keuzes moeten maken.

Daarbovenop komt je eigen personage, dat een beetje aan de zijlijn staat en naast bevelen uitdelen ook magische krachten en abilities kan inzetten. Het geheel zorgt voor een rijke mix aan aanval mogelijkheden die garant zullen staan voor de nodige eureka-momenten in het heetst van de strijd. En die momenten zul je nodig hebben, want zelfs binnen de eerste tien uren van deze preview build vecht je al behoorlijk wat pittige encounters uit. Zaken zoals permadeath voor gevallen units en hoge rekruteringskosten vergemakkelijken de boel er niet op.

Rijke setting

King’s Bounty 2 kan daarnaast ook terugvallen op z’n setting en de rijke lore die er al voor bestaat. Van aan de start van deze game krijg je het gevoel in een groter geheel te belanden waar nog een hoop te ontdekken en te doen valt.

Dat getuigt het verhaal waar je een beetje in gegooid wordt, alsook de meerdere side quests die je op je pad zal tegenkomen. Dat zou zomaar eens de drijfveer voor meerdere lang aanhoudende speelsessies kunnen worden.

De game laat je D&D-gewijs ook meteen kiezen hoe je in deze rijke spelwereld wil staan. Er zijn vier ideals waar je heen kan evolueren: order, anarchy, power of finesse. Naarmate je keuzes maakt en jouw skill tree uitbouwt naar één of twee van die idealen, zul je niet meer in staat zijn bepaalde opties te kiezen in dialogen, of specifieke acties te nemen in de wereld. Een herkenbare RPG-feature, maar nog steeds interessant, indien dit goed uitgewerkt wordt.

VERWACHTINGEN

Mijn eerste uurtjes met King’s Bounty 2 laten me achter met een gemengd gevoel. Als tactische turn-based combat RPG zou deze game wel eens de langverwachte voltreffer kunnen zijn waar fans van de reeks nu al lang op wachten. Als third-person RPG zit ik echter nog behoorlijk op m’n honger. Toegegeven, dit alles kan nog loslopen naarmate de game meer op gang komt na die eerste uurtjes die ik kon spelen. Er zit maar één ding op: Pragalicious goed in de gaten houden voor de review wanneer deze volgende maand uitkomt!

King’s Bounty 2
Beschikbaar vanaf 21/08/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / Xbox One / PC/ Switch
Gespeeld op pc

Website: Officiële website

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.