“Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is een schot in de roos”

Als er één ontwikkelaar is die in deze vrij magere periode qua games toch weet te triomferen, dan is het Capcom wel. De studio behandelt elk van hun franchises met liefde en respect, waardoor we al snel hoge verwachtingen krijgen. Monster Hunter Rise was dan ook een schot in de roos. Nu is het de beurt aan Monster Hunter Stories 2, een game die het over een andere boeg gooit in hetzelfde populaire universum.

Voetnoot van de redactie; Zowel de ervaren Yannick en Monster Hunter-leek Ard namen deze game respectievelijk op pc en Nintendo Switch onder handen. Je leest dan ook de bevindingen van beide knapen in deze review!

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin vertelt het verhaal van je eigen gemaakte personage, kleinkind van de mysterieuze Red. Red was een legendarische Monster Rider die dankzij z’n unieke krachten en methoden verschillende bizarre en agressieve wezens naar zijn hand wist te zetten. Als nieuwe Rider trek jij op avontuur om nieuwe monsters te verslaan, Monsties aan je team toe te voegen en de mysteries van de wereld te ontdekken. Je moet het eerste deel niet gespeeld hebben om het verhaal van Wings of Ruin te kunnen volgen, al helpt de lore van de eerste game je wel om het universum beter te begrijpen.

Waarom Wel?

Monster Hunter in JRPG-stijl

Zelf ben ik (Yannick) een grote Monster Hunter-fan. Ik heb sinds Tri op Wii vrijwel alle delen gespeeld. Ik ben dus behoorlijk bekend met de mechanics van Monster Hunter, de monsters, het upgrade-systeem en meer. Stories 2 kent een volledig ander vechtsysteem dan de gewone Monster Hunter-games. Hier ga je beurt per beurt gevechten aan, laat je eieren uitkomen om nieuwe monsters (Monsties) aan je team toe te voegen en ga je strategisch te werk om te winnen. Toch is Stories 2 ook een Monster Hunter-game pur sang. Aanvalstechnieken die je kent van bepaalde monsters, komen terug in JRPG-vorm in deze game. Het materialen verzamelen om nieuwe armors of wapens te maken en deze te upgraden, is ook in deze game aanwezig. Meer zelfs, de gebruikte materialen zijn quasi identiek aan die uit de moedergame. Het gebeurt dus wel regelmatig dat je eenzelfde monster een paar keer moet verslaan (en hem op de juiste plaats raken) alvorens dat ene unieke zwaard te kunnen smeden.

Maar wat moet ik mij dan voorstellen bij deze game? Wat mij betreft is Pokémon de game die het dichtste aanleunt bij de gameplay van Stories 2, al is het hier iets verfijnder, diepgaander en vermakelijker. Gedurende je volledige avontuur kom je een heleboel monsters tegen, in totaal zijn er tachtig, en regelmatig krijg je de kans om dit monster ook aan je team toe te voegen. Dit doe je in een gevecht door een paintball te gooien en hopen dat het monster zich terugtrekt naar zijn nest. Daar kun je vervolgens naar hartenlust eieren van het beest stelen. Afhankelijk van de geur en het gewicht van je ei, kan je ook een zeldzamere of sterkere versie van een monster krijgen. Je kan ook willekeurige monstergrotten in, waar je niet zeker bent van welk monster uit je ei zal komen. Het is een heel originele en boeiende manier om de game voortdurend interessant te houden. Tijdens mijn volledige playthrough bleef ik maar nieuwe monsters hatchen en mijn team aanpassen. Er zijn gewoon zoveel coole monsters dat dit concept fantastisch werkt voor Monster Hunter. Ergens is het een combinatie van de dungeons uit The Elder Scrolls en het Gotta Catch ‘E All-concept van Pokémon.

Diepgaande, boeiende combat

De combat zelf is ook een groot pluspunt aan de game. Tijdens het vechten vecht je eigen personage aan de zijde van een gekozen monster en moet je een blad-steen-schaar (schaar-steen-papier) principe hanteren om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Gebruik je de juiste counter, richt je meer schade aan en blokkeer je de aanval van je vijand ook effectiever. Gebruik je dezelfde soort aanval als je monster en focus je je op dezelfde vijand en hetzelfde lichaamsdeel, initieer je een double attack. Zo zijn er nog veel combo’s, skills, items en veel meer technieken om gevechten altijd fris en boeiend te houden.

Veelal denk je ook dat je de volgende aanval van je vijand kan voorspellen, al zijn er ook fases waar je Russian roulette speelt als het monster zich in het nauw gedreven voelt. De animaties tijdens deze gevechten zijn tevens zeer indrukwekkend. Ieder monster kent een unieke Kinship-ability, die er stuk voor stuk geweldig uitzien. Alleen dat al geeft je de motivatie om zoveel mogelijk monsters te verzamelen en deze animaties te bewonderen.

Heel entertainende progressie

Wat ik ook bijzonder goed vond aan Stories 2, was hoe je progressie maakt. Wings of Ruin introduceert je uitstekend aan alle mechanics van de game, en tegelijkertijd gooit het ieder uur wel nieuwe mechanics, monsters of cutscenes om je te motiveren verder te spelen. Hierdoor was ik telkens nieuwsgierig naar wat er zou komen. Alles wat je doet verandert al snel drastisch naar een diepgaandere, complexere ervaring. Na een tijdje krijg je onder andere de kans om de genen van je monsters te kiezen en zelfs over te zetten, wat nog meer customisation voor je vrijspeelt.

Je kan ook ieder van je monsters in je party berijden, en stuk voor stuk hebben ze een unieke skill die je ook in de wereld kan gebruiken. Een beetje vergelijkbaar met de HM’s in Pokémon, zonder dat je ze een nutteloze move moet aanleren. Dit alles is iets wat Ard zeker wist te appreciëren! Hij vond Monster Hunter Rise op de Switch nogal overweldigend door de vele mechanics en mogelijkheden die je vanaf de start op je bord krijgt.

Het verhaal kent z’n krachtige momenten

Gek genoeg ligt de klemtoon niet op het verhaal in Stories 2. De naam is daardoor een beetje vreemd en verwarrend, aangezien het verhaal meer een drijfveer is om je verder in je avontuur te sturen. Er zijn wel enkele zeer krachtige en zelfs emotionele momenten binnen de cutscenes, die de moeite waard zijn om te volgen. Het einde is tevens prachtig en een zeer mooie afsluiter van dit lange avontuur. Helaas zijn deze memorabele momenten wel op één hand te te tellen, en zijn de meeste cutscenes meer vulling die niet echt iets bijdraagt.

Tonnen content

Wat nog het meest indrukwekkende is, is dat Stories 2 als spin-off eigenlijk meer content bevat dan Monster Hunter Rise. Het verhaal zal al snel vijftig uur van je tijd in beslag nemen, maar daarna is er nog zoveel te doen. Op high rank monsters gaan jagen is een optie, maar je kan ook een vriend uitnodigen om samen te gaan jagen of het zelf met je ultieme team opnemen tegen andere riders online. Rider battles krijgen ook een introductie tijdens het verhaal, en spelen zich volledig anders af dan een normaal gevecht. Hierbij draait het om de rider of het monster te laten sneuvelen, zodat ze een hartje verliezen. De eerste die drie hartjes verliest, legt het loodje. Strategisch is het anders, aangezien je met een directe aanval het niet op Riders kan munten. Dit is zo’n voorbeeld van een nieuwe dimensie die aan de gameplay wordt toegevoegd en waar je uren in kan spenderen.

Waarom Niet?

Het verhaal is meestal een sleur

Zoals ik al m’n positieve opmerkingen heb gegeven over het verhaal, blijft het over het algemeen toch lichtjes teleurstellend. Die krachtige momenten maken het de moeite waard, maar in die vijftig uur zijn er veel te veel uurtjes aan cutscenes die er eigenlijk niet toe doen. Voor het verhaal moet je deze game dus niet kopen. Ook make de personages en achtergrondverhalen de zaken veelal ingewikkelder en langdradiger dan nodig. Ik zit geregeld vijf minuten naar een cutscene op mijn Switch te kijken, waarna ik eigenlijk besef dat ik er niets van heb opgestoken.

Door omgevingen lopen wordt al snel saai

Regelmatig zal je in een grote open wereld moeten lopen met je monster, en zal je spullen kunnen verzamelen en andere monsters kunnen tegenkomen. Deze gebieden voelen een beetje ordinair aan en worden verder in de game een beetje saai en eentonig om te verkennen. Vooral de grotten zien er allemaal eigenlijk hetzelfde uit, waardoor je later met tegenzin deze grotten ingaat. Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar de omgevingen die je hier bezoekt kunnen helemaal niet tippen aan de indrukwekkende maps van de main games.

De grotten worden daarbij procedureel gegenereerd wat betekent dat niet één grot hetzelfde is, maar verschillende stukjes random grot aan elkaar worden gehangen. Al snel herkennen we de verschillende componenten van deze ‘willekeurige’ grotten wat ze plots niet meer zo origineel maakt.

Flauwe Switch-prestaties

Het is en blijft een pijnpunt waar Nintendo geen antwoord op kan bieden; de performantie van de games op hun console. De game speelt uiteraard een stuk vlotter in de gedockte modus, al is het verschil met de pc-versie nog steeds reusachtig groot. Dat ik wat grafische performantie moet opofferen om de game op mijn Switch te spelen; daar heb ik geen probleem mee. Ik heb het echter wel stukken moeilijker met de lage framerates en frequente framedrops waarmee ik te maken krijg. De besturing lijdt hier helaas ook onder waardoor ik geregeld de controle verlies over mijn Monstie tijdens het verkennen van de wereld. Onspeelbaar is het spel helemaal niet, al is de pc-versie een must als je performantie boven draagbaarheid verkiest.

VERDICT

8

Yakkoi: Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is een schot in de roos. Het Monster Hunter-universum leent zich perfect voor een diepgaande JRPG als deze dankzij de talrijke indrukwekkende, goed ontworpen monsters waar je makkelijk een band mee opbouwt. De gameplay en gevechten zijn veel diepgaander en boeiender dan in een game als Pokémon dankzij de enorme hoeveelheid mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. De game zit bovendien propvol content zodat je de hele tijd meer wil spelen maar ook meer te doen hebt. Capcom slaagt er nog maar eens in om een originele formule in een succesverhaal om te toveren.

Ard: Als absolute Monster Hunter-leek is deze Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin veruit de meest aangename ervaring met de franchise. Het geheel is toegankelijker dan de moedergames en als Pokémon-fan ben je al snel verlekkerd aan het Monsties-systeem waarbij je eieren moet zoeken en hatchen. De combat en de mechanics zijn wat diepgaander dan die uit Pokémon, al blijft Monster Hunter een apart (grafisch) stijltje omarmen die wat gewenningstijd vereist. De Switch-versie toont al bij al enkele mankementen ten opzichte van de pc-versie, al blijft de game op de handheld het spelen wel degelijk waard.

Pluspunten
+ Monsties
+ Diepgaande combat die voortdurend wordt aangevuld met nieuwe mechanics
+ Game waar je snel honderdtal uurtjes in kan steken
+ JRPG in Monster Hunter-universum
+ Toegankelijker dan andere Monster Hunter-titels

Minpunten
– Soms saai en eentonig
– Performantie op de Switch staat in schril contrast met de pc-versie

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Beschikbaar vanaf 25/06/2021
Beschikbaar op Switch / PC
Gespeeld op PC en Switch
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s