Deze 12 games schitterden op het Koch Primetime-event

Vorige week mochten RoMa en ik deelnemen aan een preview van het Koch Primetime event In totaal werden 12 games in de spotlight gezet. De ene al wat uitgebreider dan de andere, maar we vonden het toch belangrijk dat jullie een handig overzicht krijgen van al deze updates en aankondigingen.

Payday 3

De eerste game die we te zien kregen was Payday 3, het langverwachte derde deel van de uiterst succesvolle gamefranchise. Je favoriete bankovervallers zijn terug en ze hebben honger naar nog meer. Heel veel kregen we nog niet te zien van de game, enkel een impressie van wat de ontwikkelaars voor ogen hebben met de uiteindelijke game. Je kruipt in de huid van een topcrimineel die de Payday-crew zal vervoegen. Wat volgt is een ontvlambaar first person avontuur die je bovendien ook in co-op zal kunnen spelen.

Ontwikkelaar Starbreeze heeft nog even de tijd om flink aan de game door te werken, want de release is op dit moment voorzien voor 2023 en dat op PC en consoles.

Crossfire: Legion

Crossfire: Legion brengt een Real Time Strategy titel die de focus grotendeels op z’n single player ervaring legt. In deze futuristische setting met een zeer explosieve sfeer neem jij de rol op van commander. Met je krachtige bevelen en autoritaire leiding over het slagveld zorg je voor een knallende overwinning. De all-out war brengt heel wat chaos op het scherm waarvoor jij grotendeels verantwoordelijk zal zijn.

Deze fast-paced modern RTS is bedoeld voor het grote publiek en probeert tactische gameplay te brengen door je verschillende units te laten controleren. Natuurlijk heeft elke unit z’n eigen kracht en zwakte. Een goede commandant weet welke situatie welke oplossing vereist. Anders zullen je troepen heel simpel van de kaart geveegd worden.

Crossfire wordt gebracht door de makers van onder andere Company Of Heroes en Homeworld. Het is dus zeker niet hun eerste RTS-dans. Hopelijk levert al hun ervaring een heerlijk knalfestijn op. Het kruisvuur opent in 2022 op PC.

King’s Bounty 2

Het is misschien niet meteen de grootste gamefranchise ter wereld, maar King’s Bounty stond aan de wieg bij de geboorte van het Turn-Based Strategy genre. De eerste game heeft miljoenen stuks verkocht en daarom zijn de zenuwen strak gespannen voor dit vervolg.

King’s Bounty 2 kreeg een volledige visuele make-over dankzij de extra budgetten die de ontwikkelaar kreeg. Hierdoor hebben ze de stap gemaakt van een kleine indiestudio naar een ontwikkelstudio die met een groot budget aan de slag mocht. En dat zagen we ook in de gameplaytrailer die we te zien kregen. De prachtige fantasy-setting doet de game alle eer aan en doet ons verlangen om ook zelf aan de slag te gaan met de game. Zeker als je weet dat de vertrouwde tactische combat er nog steeds zal zijn, maar aangevuld zal worden met een slagveld in 3D, een immersieve RPG-beleving, ontelbare keuzes die gemaakt moeten worden én de introductie van line of sight tijdens gevechten.

Heel erg lang moeten we niet meer wachten op King’s Bounty 2, want de game zal op PC en consoles beschikbaar zijn op 24 augustus 2021.

The Last Oricru

Wakker worden en niet weten wat er in godsnaam aan de hand is: naast een goede hangover is het ook een gevoel dat we kennen dankzij meerdere games. Ook The Last Oricru begint op deze manier. De eerste woorden van onze protagonist zijn “Ow shit, ow shit!” en we kunnen hem geen ongelijk geven.

Je wordt verward wakker en krijgt al snel een brutale “goedemorgen” in een futuristische sarcofaag. Even later lijken we in een middeleeuwse setting te verkeren die doet denken aan Skyrim. Oricru brengt dan ook een mix van deze twee werelden, met zowel sci-fi als medieval invloeden. The Last Oricru is een game die heel wat soulslike elementen lijkt te brengen en maar al te graag “You Died” liet passeren tijdens de showcase. Bossfights tegen mechanische spinnen en grootschalige strijden tegen tientallen vijanden gaan hier hand in hand.

Nadat je schipbreuk hebt geleden op de planeet Vardania, een oord vol gruwel en geweld, is het aan jou om je verhaal uit te schrijven. Jij bepaalt met al je keuzes en dialogen hoe het verhaal zichzelf ontrafelt en hoe de wereld rondom jou reageert. Je kan iedereen tegen je krijgen en als ontzettende klootzak het gevecht naar iedereen brengen, al zal je het jezelf niet makkelijk maken. We zagen al hoe een specifiek personage in één scenario onze celgenoot werd, en op een andere manier een schopje richting de foute kant van de rand van een ravijn kreeg. 

De makers wouden geen al te complexe RPG maken en hielden de skill tree naar eigen zeggen redelijk basic. Loot, level, repeat is de name of the game hier. Verder is er ook een upgrade system waarbij je elk wapen kan levelen en ook jouw eigen abilities kan aanpassen.

Als de uitdaging té intens wordt heb je ook de optie om over te schakelen op couch co-op. Zo gaan er nieuwe wegen open en kun je bepaalde acties ondernemen die solo onmogelijk zijn. Of de balans goed gaat zitten en het solo-gedeelte niet frustrerend oneerlijk wordt moet nog blijken. Grafisch zag het er allemaal nog niet meteen geweldig uit, al wist Koch Media mee te delen dat dit pre-alpha footage is. Het principe spreekt in ieder geval aan.

Encased

Soms vraag je jezelf af wat er allemaal gebeurd met de vele games die op Kickstarter hun doel halen. Heel wat games raken in de vergetelheid na de hype en laten een pak misnoegde fans achter. Maar soms kan het ook anders, en dat bewijst deze Encased van ontwikkelaar Dark Crystal Games.

De ontwikkelaars plaatsten in 2017 de game op Kickstarter en nu, 4 jaar later, kunnen ze de game eindelijk afwerken en dat onder de hoedde van uitgever Prime Matter. De game speelt zich af in een alternatieve versie van 1976 wanneer een gigantische, onverklaarbaar artefact wordt ontdekt in een afgelegen woestijn. The Dome, zoals het artefact wordt genoemd huisvest waanzinnig knappe en futuristische technologie die de mensheid honderden jaren vooruit katapulteert op de evolutie as.

Maar er zit wel een dikke vette adder onder het gras. Alle levende wezens, waaronder mensen, kunnen The Dome binnen gaan. Maar eens ze binnen zijn, kunnen ze nooit meer naar buiten. Dit resulteert al snel in chaos waardoor er binnenin The Dome een dystopische wereld wordt gecreëerd.

Het is aan jou om deze chaotische wereld te overleven eens je binnen bent en dat doe je als een van de vijf levensgroepen: science, engineering, security, management of convict. Deze keuze heeft impact op je stats, maar ook op welke dialogen je later in de game voorgeschoteld zal krijgen. Na je eerste missie in The Dome opent de hele game en staan er massa’s quests op jou te wachten in deze veelbelovende sci-fi RPG.

Encased moet deze herfst verschijnen, exclusief op PC.

Gungrave G.O.R.E.

We kregen weinig te zien van het geweldig genaamde Gungrave G.O.R.E. Maar wát we te zien kregen, daar werd ik toch even stil van. Op een donkere kade marcheert een groepje stoere bad guys die plots opmerken dat er een ruimtelijk object wel heel snel op hen afkomt. Na een spectaculaire crash knalt er een Dante-achtige kerel uit de stalen kist die met één gewiekste draai niet enkel een 10 haalt op turnen maar ook een nekje onnatuurlijk achterstevoren draait. Enkele knallen later blijven er enkel lijken, vragen en een bad-ass antiheld over. Deze third person action shooter belooft enorm goor en vettig te worden en lijkt Devil May Cry, Bayonetta en andere soortgelijken in een blender te gooien.

De single player only ervaring brengt een verhaal van liefde, wraak en loyaliteit. Dat, én een stevige portie kogelgaten in vleeshopen, volgens mij. Gungrave zal draaien op de volprezen Unreal Engine 4 en in 2022 naar PC en consoles komen.

The Chant (werktitel)

Heel erg veel kregen we niet te zien van The Chant, maar ik zag RoMa zijn ogen virtueel twinkelen bij het horen van de omschrijving van de game: dit wordt een single player 3rd person action survival horrorgame.

De game zal zich afspelen op de getormenteerde gronden van een afgelegen eiland waar vroeger een tehuis voor mentaal gestoorden gehuisvest was. Het zal aan jou zijn om de psychidelische gruwel te lijf te gaan én uiteraard ook te overleven.

Grafisch zag de trailer er al best indrukwekkend uit en ontwikkelaar Brass Token gaf ook nog mee dat ze enorm veel aandacht zullen besteden aan de motion capture. Hiervoor doen ze beroep uit erg talentvolle acteurs, die bovendien ook meteen de stemmen zullen inspreken.

The Chant, zoals de game voorlopig nog heet, wordt in 2022 verwacht voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en PC.

Final Form (werktitel)

Naast enkele enorm diepgaande en uitgebreide games kregen we ook een lekker ouderwets knalfestijn voorgesteld met Final Form. De aarde is naar de vaantjes en humanoids zijn de nieuwe alpha’s geworden. Gelukkig ben jij daar één van, in de huid van een vrouwelijke humanoid valkyrie. Jouw missie is om “final forms” te verzamelen, wat kosmische beestjes zijn die de sleutel hebben voor tijdreizen. Jammer genoeg liggen ze niet samengepropt met een goede korting in de lokale supermarkt. Ze worden opgejaagd door een ongekende vijand die gefocust is op hun vernietiging. Daar kruisen onze wegen.

Koch Media durft alvast héél positief te zijn over deze titel en noemt het niet enkel een fast-paced FPS ervaring. Het belooft dat deze game het genre opnieuw zal definiëren en claimt dat deze het avontuur van je leven zal worden. De beelden die we te zien kregen waren alvast intens. Het leek op een mix van de intense brutaliteit van Doom, de bullet hell van Returnal en de sfeer van Portal, dit alles met een scheut Wolfenstein. Naast gigantisch snelle actie zal er ook een uitgebreid buffet aan customization zijn.

Of de final form goed genoeg is of we liever nog een verdere evolutie hadden gezien weten we in 2022. Deze single player of 3-player co-op ervaring komt naar PC en consoles.

Dolmen

Soms krijg je zo’n gevoel wanneer je games voor het eerst ziet, dat ze qua sfeer en herkenbaarheid erg bekend voorkomen. Bij Dolmen hadden RoMa en ik meteen een groot Returnal-gevoel bij deze game. En dat hoeft niet meteen slecht te zijn!

Want grafisch zag Dolmen er echt wel goed uit en ook qua concept kon ik de game van de Braziliaanse ontwikkelaar Massive Work Studio best pruimen. Dolmen is een third-person actie RPG die zich afspeelt in een sci-fi universum waarin er ook aardig wat horrorelementen in verwerkt zijn. Net zoals die PS5-exclusive zal je ook je weg moeten banen doorheen verraderlijke omgevingen om zo aan het eind oog in oog te komen staan van gigantische eindbazen.

De game moet in de loop van volgend jaar beschikbaar zijn voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en PC.

Echoes of The End (werktitel)

Voor een stevige dosis female protagonist met ballen kregen we de fantasy-versie van Tomb Raider te zien met Echoes Of The End. Ryn moet op de vlucht slaan wanneer ze een vijandelijke prins heeft vermoord. Je zou voor minder opgejaagd worden, natuurlijk. De Guard Faithful van de lieve dode prins komt achter je aan en dwingt je om via de oceaan te vluchten. Het strand waar je aanspoelt is niet voorzien van een verse mojito-bar, wél van een stad in verval en een vervlogen geschiedenis. Gelukkig kom je al snel een oude wijze man tegen in een grot, die je helpt bij je zoektocht naar vlucht en veiligheid.

Deze fantasy buddy-cop zonder politieagenten kwam alvast goed over on-screen, met een leuke dynamiek tussen Ryn en haar oudere leermeester Abram. Samen nemen ze het onder andere op tegen The Delvers in grotten en ondergrondse kerkers. Deze half-menselijke beesten zijn jouw tronie nog minder gewend dan daglicht en dénken zelf nog niet aan mojito’s. Wel aan jouw bloed.

Eenmaal opnieuw bovengronds heeft de Guard Faithful je ingehaald, waardoor het peloton vijanden zowat verdubbeld qua gevaarlijkheid.

De trailer van Echoes eindigde met een kwade stenen reus die jouw pad belemmert. Boss fights lijken een grote rol te spelen in deze verse third person adventure titel. Naast combat is er ook een dosis puzzelwerk én sociale contacten die je dient te onderhouden.

Echoes Of The End zal gebruik maken van de Unreal Engine 5, wat op zich al hoge verwachtingen met zich meebrengt. Een releasedatum is er nog niet maar een interessante wereld wel. Ik ben benieuwd om te zien hoe groot die ballen van Ryn zullen worden, want dit karakter kan nog veel groeien!

Scars Above

Met Scars Above krijgen we opnieuw een third-person action adventure horrorgame voorgeschoteld. Het is aan jou om samen met het hoofdpersonage uit te zoeken wat er zich op de afgelegen planeet waarop je bent geland afspeelt. Want de barre vergezichten worden erg abrupt onderbroken door wel erg futuristische bouwwerken.

Door omgevingspuzzels op te lossen en het gevecht aan te gaan met allerlei buitenaardse vijanden, ontrafel je beetje bij beetje het mysterie. Maar dat alles doe je beter niet ondoordacht. Het loont om afstand te houden je vijanden en geduldig hun aanvallen te ontwijken. Eens je ze verslagen hebt, kan je ze in ware CSI-stijl analyseren om zo hun zwakke plekken te ontdekken.

Door de mix van slow paced exploring en zijn tactische gevechten deed ons verlangen naar meer. Al zullen we ook, net zoals tijdens de gevechten, nog wat geduld moeten uitoefenen. Want Scars Above zal pas in de loop van 2022 het levenslicht zien op consoles en PC.

Painkiller

De allerlaatste game die Koch Media achterhield is een titel die het levenslicht zag in 2004. De cult classic Painkiller maakt ergens in de toekomst een comeback. Deze over-the-top FPS liet je in het vagevuur vechten tegen de troepen van Lucifer. Helaas kregen we nog niet meer te zien dan een ultieme piepkleine teaser in de vorm van één enkel screenshot. Een coole troon met het nodige schedelwerk eraan gebonden: de architecten van de hel hebben toch altijd een goede heavy metal-decoratiesmaak gehad. Verdere info was er helemaal niet maar fans van de culthit kunnen dus hypen op het feit dat de reeks zélf uit de hel lijkt te kruipen. Hoop met het oog op de toekomst!

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s