“Mijn hands-on met Sherlock Holmes Chapter One smaakte naar meer”

Wie houdt niet van een goed Sherlock Holmes-verhaal? Net zoals Arthur Conan Doyle’s verhalen iconisch zijn in de literatuur, zijn de Sherlock-games van Frogwares intussen vaste waarde voor het point-and-click adventure-genre. Ik kreeg de kans om de eerste uurtjes van diens nieuwste telg aan de tand te voelen. Notitieboek, deerstalker pet en rokende pijp bij de hand? Tijd om misdaden op te lossen!

In Sherlock Holmes Chapter One steken we voor de verandering niet het kanaal over naar Londen. De game speelt zich af op het fictieve Mediterrane eiland Cordona, waar Sherlock en Mycroft opgroeiden tot de onfortuinelijke dood van hun moeder. Een jonge, twintig jarige Sherlock reist in Chapter One naar het paradijselijke eiland om het graf van z’n moeder te bezoeken.

Op pad met een jeugdvriend

Dat doet hij in deze niet alleen, noch met Watson, aangezien hij die nog niet ontmoet heeft op dit punt in de tijdlijn. Metgezel van dienst is Jonathan, een jeugdvriend van Sherlock die op een wel heel verrassende manier met z’n makker meereist. Veel meer ga ik daar nu nog niet over vertellen. De details ontdekken is namelijk part of the fun.

De demo waar ik van Frogwares aan mocht deelnemen introduceert me aan de gameplay aan de hand van één main quest, waarna het me nog één side quest aanbiedt. Wanneer Sherry en Jon (Sherlock’s en Jonathan’s koosnamen voor elkaar) op Cordona arriveren, moeten ze nog even wachten tot hun kamer klaar is om in te trekken. Om de tijd te doden verkennen ze het hotel een beetje en ontdekken ze dat een medium z’n show later die dag zou plaatsvinden.

Nieuwe locatie, zelfde liedje

Ze krijgen te horen dat de medium – ofwel kwakzalver, zoals Sherlock hem meteen omschrijft – eerst nog een privé sessie houdt met enkele gasten. De jonge, op wetenschap berustende detective wil maar al te graag de kwakzalver ontmaskeren en z’n werk van dichterbij bekijken. Het duurt dan ook niet lang voor hij een manier vindt om tijdens de séance binnen te vallen. Algauw worden de detective en z’n kompaan verwelkomd door een uit de hand gelopen tafereel, waarin een vrouw bewusteloos op een chaise longue ligt te bekomen, terwijl een man van adel met een behoorlijk opvliegend karakter het medium een pandoering wil geven.

Eens de gemoederen wat bedaard zijn, ontdekken we de aard van het vreemde tafereel: het medium was aan de hand van een dure diamant de geest van een oude Afrikaanse koning aan het oproepen. Toen de geest verscheen, begon de vrouw van de nobelman, Lord Craven, te panikeren. Er ontstond commotie, het licht ging aan en – surprise, surprise – de diamant blijkt verdwenen. Kijk eens aan, nog geen kwartier aan het spelen en we rollen in ons eerste misdaad mysterie. Wie had dat kunnen denken?

Tijd voor detectivewerk

Frogwares zet me meteen aan het werk met z’n vertrouwde point-and-click-aanpak. Net zoals in de andere Sherlock-titels, houdt de game je zo weinig mogelijk bij het handje. Dat wil zeggen dat er geen quest markers zijn, noch dat de game je zelf enkele tips zal geven wanneer het aankomt op het inzamelen van bewijsmateriaal. Een adventure game volgens de regels van de kunst, dus.

De demo introduceert me gelijk aan enkele toevoegingen aan de gebruikelijke formule. Zo kun je nu bewijsmateriaal dat je in je onderzoek vindt vastpinnen, wat het equivalent is van objecten in je hand houden en aan mensen vragen of ze het herkennen. Dat bewijsmateriaal kun je onder andere vinden door over te schakelen naar de nieuwe concentration mode. Dat is basically de intussen gekende eagle vision die Assassin’s Creed populair maakte, maar dan met een dikke Sherlock-saus overgoten.

Zo zie je bij mensen in de omgeving enkele kernwoorden verschijnen die hen omschrijven, en kun je zo objecten highlighten die mogelijks relevant zijn voor de zaak. Dit in samenwerking met een nieuw eavesdropping-systeem laat je toe om algauw een hoop informatie in te zamelen dat relevant zou kunnen zijn voor de case.

Twijfel

Hoe de zaak net uitdraait, laat ik aan jou om te ontdekken. Wel verklap ik al graag dat een simpele diefstal al snel uitdraait op moord en dat jij uiteindelijk helemaal zelf zal mogen bepalen wie net de dader is. Hoewel het maar om een korte eerste missie ging, had ik toch al mijn twijfels bij mijn beslissing toen ik uiteindelijk zag hoe de zaak verder ontrolde. Het doet meteen kriebelen weer te herstarten en m’n onderzoek net dat tikje anders aan te pakken. En dat is net de kracht van dit soort games. Net zoals een rechercheur in het echt nooit helemaal zeker kan zijn van z’n conclusies, geeft deze game je meteen diezelfde twijfel. Sterk werk, lijkt me.

Na deze zijsprong in het verhaal – dat tevens qua opbouw en structuur al meteen heerlijk vertrouwd Sherlock aanvoelt – pikken Sherry en Jon de draad op en bezoeken ze het graf van Holmes’ moeder. Meteen wordt duidelijk dat Frogwares met deze game niet alleen misdaden en moordzaken wil voorschotelen. De developer schuwt grotere thema’s niet, wat me het gevoel geeft dat er in Chapter One behoorlijk wat aandacht aan mentale gezondheid zal worden besteed. Een gedurfde keuze die me meteen aan het meer recente Sherlock van Steven Moffat doet denken. Razend benieuwd hoe dit zal uitdraaien in de context van een point-and-click adventure.

Detective in een open wereld

Het bezoek aan Sherlock’s moeder haar graf, concludeert meteen ook het verhaal-aspect van de demo. Hierna opent het eiland voor onze favoriete detective, wat ook de laatste grote vernieuwing in deze reeks introduceert. Frogwares neemt z’n ervaring van hun vorige IP, The Sinking City, mee om Sherlock Holmes een open world-jasje te geven. Eentje die nog steeds steunt op het basisprincipe van niet je hand te willen vasthouden en je zelf de weg te laten uitdokteren.

Dit alles illustreert Frogwares nog even in een laatste sidequest, die dit aspect in de verf zet. Sherlock krijgt een adres toegestopt van een plek waar eerder een diefstal plaatsvond. Net als in The Sinking City zal je naar deze plek op zoek moeten door af te gaan op straatnamen en herkenningspunten. De plaats delict is niet toevallig een atelier van een kledingmaker, waar je spullen kan oppikken waarmee je Sherlock kan pimpen naar gelang je smaak. Een fijne extra die uiteraard niet kan ontbreken in een open wereld-titel als deze.

VERWACHTINGEN

Details over de bewuste side quest laat ik hier met plezier ook nog even uit. Het is namelijk duidelijk dat Sherlock Holmes Chapter One zo’n titel is die je zelf moet ontdekken. Ik heb in ieder geval sterk genoten van mijn eerste twee uurtjes op Cordona. De demo smaakt naar meer. Wanneer we nu precies meer zullen krijgen, blijft nog even de vraag. Het spel verschijnt ergens later dit jaar. Ik gok alvast op het najaar, want Frogwares heeft nog het ene en het andere op te blinken voordat we ten volste kunnen genieten van deze adventure titel.

Sherlock Holmes Chapter One
Beschikbaar vanaf 2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC

Website: Officiële website

Gepubliceerd door Lazlo

De legende gaat dat Lazlo's eerste woordje "PlayStation" was. Straf, want Sony's iconische console verscheen pas twee jaar na z'n geboorte. Desondanks omschrijft Lazlo zichzelf intussen als een ware platform-agnost en verdeelt hij de koek tussen z'n PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Op genre-vlak is hij een alleseter, al heeft hij een bijzondere voorliefde voor alles met een sterk verhaal, of waar hij zich urenlang met z'n vrienden in kan verliezen.