“Maid of Sker begint veelbelovend en sfeervol maar hervalt snel in repetitie en backtracking”

Hulpeloos, radeloos en vooral zonder wapen. Het is een setup die de laatste jaren enorm populair is gebleken in het horrorgenre. Meer en meer survival horror games laten je aan je lot over zonder al te veel manieren om jezelf te verdedigen. Succesgames zoals Alien: Isolation en Outlast hebben al enorm veel volgelingen. Maid Of Sker probeert in dit genre uniek te zijn door je in een eng hotel in 1898 te droppen. Enige hoop op roomservice mag je nu al opbergen.  

Waarom Wel?

Met de trein naar Sker

Wat we al niet doen voor onze liefkes. Thomas krijgt in 1898 een beangstigende brief van z’n liefde Elisabeth. Zij is gevangen genomen door haar vader in Sker Hotel, op het gelijknamige Sker Island. Elisabeth vreest voor haar leven, waarna we op de eerste trein richting het eiland in Wales zitten. Zo snel namen we de trein dat we zelfs geen tijd hadden om iéts voor zelfverdediging mee te nemen.

Als we de meid van Sker tegenkomen zullen we haar dus niet meteen een deuk kunnen geven met een knuppel ofzo. Deze horrorgame gebaseerd op Welshe folklore laat je een hele tijd enkel met je blote handen bibberen. Al vlug heeft Thomas door dat hij geen positieve review op trip advisor zal achterlaten. De balie is leeg en alle kamers ijzig kil. Tot je de eerste hotelgasten tegen het lijf loopt.

Kuchen met zware gevolgen

De typerende sfeer van een constant angstgevoel (ook al gebeurt er niks) zit puik in deze game. Developer Wales Interactive doet je nooit echt op je gemak zitten. De hotelgasten zijn misvormd tot gruwelijke schepsels die niet langer kunnen zien maar des te beter kunnen horen. Hoe gek moeten de nachtelijke feestjes hier wel niet zijn dat je met zo’n hangover kampt achteraf.

Doorheen Sker Hotel ga je op zoek naar een manier om je vriendin vrij te krijgen en zelf heelhuids uit te checken. Je wapent jezelf tegen de monsters door vooral héél stil te blijven: met beide handen voor je mond blijf je in leven. Dit kan je natuurlijk maar zo lang doen, want een mens moet al eens ademen. Helaas moet Thomas ook snel kuchen of kreunen, met alle gevolgen van dien.

Stealth & shotguns

De audio zit strak in deze bibberboel. Niet enkel is élk geluidje belangrijk voor de stealth gameplay, vooral de mysterieuze gezangen doorheen het hotel trekken de aandacht. Ze werken evenzeer intrigerend als schrikwekkend.

Na verloop van tijd krijgen we enkele mogelijkheden om ons te verdedigen maar Sker hervalt nooit tot een actiefestijn. Enkel in de Challenge Mode krijg je de optie om met een vol arsenaal voor meer headshots dan verstoppertje-overwinningen te gaan. Het doet deugd, zeker na enkele uren story mode. Deze meid blijft vooral stealth en survival serveren, in een mooie en sfeervolle setting. Maar het uiterlijk is niet alles.

Waarom Niet?

Verzamelen met de bibber

De dertien-in-een-dozijn setup die Maid Of Sker serveert, overstijgt het nooit. Er is weinig uniek aan deze titel, tenzij je een verregaande interesse hebt in de folklore en geschiedenis van Wales. De omgevingen zijn mooi maar herkenbaar en vaak is alles net wat te donker en zonder detail.

Het verhaal begint mooi en dankzij enkele dialoog-opties heb je in beperkte mate eigen input. Helaas zit je na een half uurtje al meer in de sfeer van eindeloze fetch quests die pas helemaal op het einde wat steek beginnen te houden. Verzamel dit, breng me dat, opnieuw en opnieuw. De game voelt bij aanvang vertrouwd aan, na een tweetal uurtjes al vervallen.

Mijn favoriete kast

Al is het leuk te ontdekken welke lugubere geheimen er allemaal gaande zijn, er is geen eindeloos grote map om te ontdekken. Naarmate je vordert herval je steeds vaker in backtracking en je zal meer dan eens dezelfde locaties bezoeken. Je moet steeds op je hoede blijven voor vijanden maar als je voor de vierde keer in dezelfde kast verscholen zit heb je het wel even gehad. Daarbij komt dat de stealth niet altijd even sterk werkt of even intens overkomt.

Maid Of Sker is met vijf à zes uur niet enorm lang maar toch meer dan lang genoeg. Het brengt weinig nieuws onderweg en kent geen plotse injecties van sterke story beats. Alles samen is er genoeg om je aandacht te trekken maar weinig om deze te houden. Niet het slechtste hotel maar je zal er ook niet snel naar terugkeren.

VERDICT

5

De trip naar Sker Hotel begint veelbelovend en sfeervol maar hervalt snel in repetitie en backtracking. Als survival horror titel waarbij je weerloos en onbewapend bent doet deze game niks crimineel fout maar ook niks om er bovenuit te steken. Stealth werkt niet altijd even intens. De audio is heel knap en het verhaal mooi mysterieus maar de vijanden snel gewoontjes en de gameplay nog sneller saai. Deze meid laat je snel koud en al moet je in-game vaak je adem inhouden, je zal snel zuchten.

Pluspunten
+ Gekende survival opzet zonder wapens die voor fans van het genre even leuk kan zijn
+ Audio mooi gebracht, leuke sfeervolle locatie

Minpunten
Intrigerend verhaal zwakt snel af
– Saai en repetitief
Heel wat backtracking
– Te veel fetch quests

Maid of Sker
Beschikbaar vanaf 26/05/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.