2021 wordt een minder goed jaar voor de gamesindustrie zegt onderzoeksbureau Newzoo

Jaren horen we vertellen dat de inkomsten van de gamesindustrie hoger zijn dan die van de film- en muziekindustrie samen. En het is geen geheim dat gaming in tijden van corona hotter is dan ooit. Mensen gaan op zoek naar andere vormen van entertainment, ze spelen multiplayer games om met hun vrienden in contact te blijven, en zo kunnen we zelf nog tig redenen bedenken. Maar er is een (kleine) keerzijde aan de medaille opgedoken…

Opgelet, niet meteen beginnen panikeren want zo dramatisch is het allemaal niet. Het is wel zo dat de gamesindustrie in 2020, vooral door corona, een flinke boost heeft gekend. Anderzijds is het zo dat door corona heel wat games werden uitgesteld en dus later zullen verschijnen dan gepland, wat een invloed zal hebben in 2021 op de inkomsten van ontwikkelaars/uitgevers. Verder natuurlijk het feit dat we, door de vaccinaties, beetje bij beetje ons normale leven weer zullen oppakken.

Game- en esports-databedrijf Newzoo, dat het onderzoek voerde, voorspelt dat de wereldwijde videogamesindustrie in 2021 zal krimpen, nadat deze in 2020 recordhoogten bereikte te midden van de COVID-19-pandemie. Dit is de eerste keer in vele jaren dat wordt voorspeld dat de game-industrie zal dalen in plaats van stijgen.

Volgens hetzelfde rapport wordt verwacht dat de sector tegen 2023 200 miljard dollar zal overschrijden. Newzoo acht het gewoon onwaarschijnlijk dat 2021 de cijfers van 2020 zal kunnen overtreffen. De pandemie heeft ook de deadlines van veel games naar achteren geschoven, maar het heeft over het algemeen een positief effect gehad op de inkomsten van de industrie.

Newzoo games market lead Tom Wijman vertelde VentureBeat dat de industrie in 2021 een totaal van 175,8 miljard dollar zal bereiken, wat 1,1 procent minder is dan de 177,8 miljard dollar die het in 2020 bereikte. Daar zijn een aantal redenen voor, waaronder een aanhoudend tekort aan halfgeleiderchips, wat dus een invloed heeft op de levering van consoles, videokaarten, CPU’s, computers, enzovoort, en de beslissing van Apple om privacy voorrang te geven boven gerichte reclame, maar de belangrijkste is timing. Verdere vertragingen zullen er naar verwachting toe leiden dat de releases van games voor consoles van de volgende generatie worden uitgesteld tot de tweede helft van het jaar, of in sommige gevallen zelfs tot 2022.

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Favoriete genres (MMO)RPG, shooters en adventure games. Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)