“Chivalry 2 is verslavender dan ooit dankzij de indrukwekkende graphics en iets toegankelijkere combat”

Als er één genre is dat tot nu toe nog maar op weinig aanbod kan rekenen, dan is dat het middeleeuwse multiplayer games genre. Dat betekent dat Chivalry 2, de sequel op de razend populaire indie hit uit 2012, vrij spel heeft om een andere richting uit te gaan dan z’n concurrenten. En dat is precies wat Torn Banner Studios lijkt gedaan te hebben met deze game.

Het voorbije weekend konden gamers die de game voorbesteld hadden aan de slag met Chivalry 2. Een van die gamers was ondergetekende. In de gesloten bèta kreeg ik toegang tot twee spelmodi: Team Objective en Team Deathmatch. In beide modi kon ik op twee verschillende maps spelen met alle classes die op release beschikbaar zullen zijn.

Goudmunten voor de look van mijn personage aan te passen kreeg ik bij de test, maar de shop zelf kon ik nog niet bezoeken. Er was ook een uitgebreide tutorial aanwezig die me onmiddellijk de fijne kneepjes van het zwaardvechten op een fatsoenlijke manier bijbracht.

Veel toegankelijker dan andere games in het genre

Een ding dat me meteen opviel is dat Chivalry 2 het vechtsysteem op de schop heeft gegooid om directe vergelijkingen met grote concurrent Mordhau te vermijden. Nog steeds heb je drie aanvalstechnieken: horizontale zwaardslagen die meerdere vijanden tegelijk kunnen raken, stabs die het meeste range hebben en verticale zwaardslagen die het meeste schade toerichten. De basis blijft hierbij standhouden, maar de veranderingen zorgen voor een volledig andere speelervaring. In plaats van de blocks van je zwaard nu perfect te timen, krijg je in Chivalry 2 de optie om je blocks ingedrukt te houden.

Dat klinkt als een kleine aanpassing, maar het verandert de volledige flow van het spel. Niet langer zijn feints essentieel om je te laten zegevieren in een zwaardduel. Nu is het belangrijk om met je cursor de bewegingen van het wapen van je tegenstander goed te volgen. De bedoeling is dan om het tipje van het wapen te volgen voor de slag je raakt om deze te riposten. Zo’n riposte uitvoeren geeft je tevens het extra voordeel dat alle binnenkomende aanvallen automatisch geblokkeerd worden. Het resultaat is een veel toegankelijkere game waar nieuwe spelers sneller een kans krijgen om andere ridders hun hoofd af te hakken en je iets meer kans op overleven te geven als je omsingeld bent.

Langer overleven

Nog veel andere vernieuwingen zorgen ervoor dat je gewoonweg langer op het slagveld kan overleven. Zo heeft ieder personage vanaf nu een bandage die je kan gebruiken om je minstens eenmaal te healen als je bijna dood bent. Je wordt nu ook soms neergeslagen, waarbij je nog een kans hebt om Pietje de Dood te ontlopen. Eenmaal downed, kan je met twee rake klappen terug overeind krabbelen of kan een teammate je reviven. Het klinkt ineens heel casual, maar geloof me als ik zeg dat je vrijwel altijd zult sterven als je downed bent. Het is eerder een uitzondering om dit te overleven, waardoor het zeker niet de balans van het spel in onevenwicht brengt.

Afhankelijk van wat voor speler je bent, kan je dit als positief of negatief ervaren. Ervaren Mordhau-spelers zullen misschien aan dit alles ietsje langer moeten wennen, al zullen nieuwelingen veel meer vermaak in deze titel vinden. Persoonlijk vind ik het een geslaagde vernieuwing, aangezien ik door de hoge instapdrempel veel minder uurtjes in Mordhau heb willen steken.

Grootser, mooier en epischer

Op vlak van de typische sequel verbeteringen vinkt Chivalry 2 ook al veel vakjes af. Visueel ziet het er ongelooflijk goed uit op de pc en draait het ook zeer smooth. Het bloed en de ledematen vliegen alle kanten uit tijdens de games, wat zorgt voor zoveel meer voldoening. De animaties zijn soms nog wat stijfjes. Voornamelijk als personages lopen, krijg je het gevoel dat ze over de grond aan het glijden zijn.

Chivalry 1 was al enorm groots en episch met matches waarin wel 64 spelers tegen 64 konden vechten. Dit keert uiteraard terug in Chivalry 2, maar het is nog net iets epischer in dit vervolg. Voor het gevecht word je opgepept door je leider en sta je oog in oog met je vijanden. Vervolgens start de game met een heuse spurtloop van het volledige team tegen het andere. Geen ander spel kan je zo intens het gevoel geven dat je een Middeleeuwse oorlog aan het uitvechten bent. Zeker de Team Objective-modus is ontzettend immersive. Deze matches spelen zich af in verschillende fases, waarbij het aanvallende team over muren moet klimmen, dorpjes moet infiltreren en uiteindelijk de koning moet verslaan om zege te kunnen vieren. De maps aanwezig in de bèta zijn fenomenaal, dus hopelijk komen er nog veel meer op release.

Hilarische momenten alom

Chivalry 2 is een spel over serieuze Middeleeuwse oorlogen, maar het neemt zichzelf ook niet te serieus. Sommige dingen zijn expres voor komische waarde aan de game toegevoegd, wat het één van de meest hilarische games maakt die ik ooit heb gespeeld. Je kan bijvoorbeeld alle voorwerpen die je maar terugvindt oprapen en naar andere mensen gooien in dit spel. Een krat, een bezem, maar zelfs een afgehakt hoofd van een andere speler kan je hiermee als een wapen gebruiken. Er zijn ook heel wat hilarische one liners die je tijdens gevechten kan gebruiken om je vijand te intimideren. Bold move for someone in stabbing range is één van m’n favorieten. Gewoon al mensen van een klif schoppen of met een ballista aan een muur gepegeld zien worden, zijn momenten waar je heel moeilijk je lach zal kunnen inhouden.

Nu al hackers?

Wat me een beetje schrik aanjaagt, is het feit dat er in Chivalry 2 op dit korte weekend al een aantal hackers te bespeuren waren. Ik praat dan over spelers die veel sneller als andere over de map kunnen lopen en zo gemakkelijk uit de weg kunnen gaan om je zwaardslagen te ontwijken. In zo’n korte tijd al hackers is geen goed teken, dus hopelijk kan de ontwikkelaar de resterende tijd gebruiken om hier iets meer beveiliging op te zetten of over drastische sancties na te denken. Gelukkig kan je via een handig systeem makkelijk deze valsspelers uit de game kicken en zijn de ontwikkelaars alert genoeg om zulke spelers te verbannen eenmaal je ze hierover verwittigt.

VERWACHTINGEN

Chivalry 2 was een game waar ik sowieso al lang naar uitkeek, aangezien ik honderden uren in het origineel heb gestoken. De titel wist m’n hoge verwachtingen tot nu toe in te lossen en zelfs lichtjes te overtreffen. De game spelen is verslavender dan ooit dankzij de indrukwekkende graphics en de nu iets toegankelijkere combat. Torn Banner Studios heeft een risico genomen om het vechtsysteem wat aan te passen, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit de game uiteindelijk wel beter gaat maken. Meer spelers zullen een kans krijgen tijdens de gevechten, terwijl veteranen meer dan genoeg technieken tot hun beschikking hebben om nieuwelingen een poepje te laten ruiken. Voeg daar fenomenaal goede maps aan toe en Monthy Pyton-achtige humor en je hebt een winning recipe. Ik kan niet wachten tot de release van het eindproduct op 8 juni 2021.

Chivalry 2
Beschikbaar vanaf 08/06/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC

Website: Chivalry 2

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.