CD Projekt gaat zijn ontwikkelstudio herstructureren

CD Projekt lijkt lessen te trekken uit het hobbelige parcours dat hun laatste AAA-game Cyberpunk 2077 heeft afgelegd. Eerder deze week bracht de Poolse uitgever al een forse patch uit voor Cyberpunk 2077. En nu hebben ze een plan klaar om in de toekomst de ontwikkeling van hun games beter te stroomlijnen.

In de eerste plaats wordt de ontwikkelstudio opgedeeld in verschillende kleinere teams waardoor deze meer agile of wendbaar moeten kunnen werken. Hierdoor zullen verschillende teams andere teams makkelijker een handje kunnen helpen bij de ontwikkeling van onder andere Cyberpunk- en The Witcher-games. Daarnaast wordt ook de ontwikkeling van de REDengine gecentraliseerd én geoptimaliseerd. Dit moet ontwikkelaar CD Projekt Red in staat stellen om verschillende AAA-games op hetzelfde moment te ontwikkelen.

We want to be sure that we can work with two global brands at the same time while ensuring top quality of our products. We emphasize technological advancements and we want to set up versatile teams which combine various specializations and competences. These teams will be further assisted by a cross-projects group of experts, who – owing to their expertise – can contribute to key aspects of development. All these changes aim to enable us to work on multiple AAA games and expansions in parallel, starting in 2022,” says Paweł Zawodny, CTO and Head of Production at CD PROJEKT RED.

Een ander punt waarop in de toekomst de focus op gelegd wordt, is het beter managen van de verwachtingen van fans. Hiervoor zal CD Projekt de games in een latere ontwikkelfase tonen. Hierdoor zullen we pas op latere momenten beelden te zien krijgen van toekomstige games, maar deze zullen dan wél een stuk meer representatief zijn voor het eindresultaat. Ook het tonen van beelden op verschillende platforms moet voor meer openheid en realisme zorgen.

Het zijn stappen in de goede richting en het is te hopen dat deze in de toekomst effectief voor verbetering zullen zorgen.

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.