“Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning bevat tonnen content, jammer genoeg in een sterk verouderd jasje”

Wie de tweede Pragalicious-podcast heeft beluisterd, weet dat ik enkele vooroordelen heb tegenover ‘serieuze’ games op de Nintendo Switch. Mijn collega’s wezen mij reeds op deze verkeerde opvatting en bijgevolg kreeg ik van onze hoofdredacteur Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning voor de Switch op mijn bord; een serieuze game die ik normaliter op mijn PlayStation onder handen zou nemen. Kan deze game mij overtuigen van de kracht van de Switch of blijf ik hardnekkig voor de minder veeleisende Switch-games gaan?

Waarom Wel?

Topverhaal

De originele game, Kingdoms of Amalur: Reckoning verscheen in 2012. De ontwikkeling van de game was indertijd een ware rollercoaster. De ontwikkelaar, 38 Studios, wilde maar al te graag een uit de kluiten gewassen MMORPG in elkaar knutselen. Dit onder leiding van Curt Schilling; een gerenommeerde baseballspeler en eigenaar van de studio.

De studio ging uiteindelijk failliet, maar kon toch nog voor het definitieve einde een single player-RPG uitspugen. Het spel werd acht jaar geleden al positief onthaald; vooral het Lord of the Rings-sfeertje en de karaktervolle personages vielen in goede aarde. Ook vandaag, negen jaar later, hebben het verhaal (waarin je op zoek gaat naar jouw lot) en de vele intriges de tand des tijds doorstaan.

Nooit verveeld

Aanvankelijk ga je van start met de hoofdqueeste in het verhaal, maar al snel word je afgeleid door allerhande lekkers op je pad. Het gaat dan voornamelijk om boeide sidequests, donkere dungeons en een zieke drang om de hele spelkaart te ‘ontblurren’. Al bij al doe je zo’n veertig uren over het hoofdverhaal. Reken daar nog eens extra veertig uren bij als je je geregeld laat afleiden door de levendige wereld van de game. Nog niet voldaan? Dan kun je nog eens met alle DLC voor de game aan de slag; gaande van Teeth of Naros tot Legend of Dead Kel. Je kunt kortom tientallen uren ontsnappen naar een uitgebreide wereld vanuit je luie zetel (of bed in mijn geval).

Genietbare combat

Initieel voelen de controls hypergevoelig aan; mijn Animal Crossing-personage draait als een vrachtwagen in vergelijking met mijn zwaar bepantserde Almain-ridder. Al snel krijg ik de controls onder de knie en realiseer ik me dat skills in het combat-gedeelte al minstens even belangrijk zijn als mijn gear. Zelfs met een uit de kluiten gewassen wapenarsenaal ben ik niets zonder een goeie timing, precisie en aanpassingsvermogen. De opeenvolging van hack and slash-elementen, aanvallen blokkeren met mijn schild en spells casten werkt verbazingwekkend wonderwel in deze game.

Waarom Niet?

Verouderde UI

De menu’s en interfaces in de game werden jammer genoeg zonder al te veel verfijningen in de remake gestoken. Zo stoor ik mij bijvoorbeeld mateloos aan de reusachtige zwarte randen in de cutscenes waar de ondertiteling van de dialogen zich bevindt. Deze rand had makkelijk zeven keer smaller kunnen zijn.

Ook de menu’s zijn bijzonder onhandig. Zo is er bijvoorbeeld geen shortcut waar je armor en wapens aan jouw personages kan toekennen. Nog steeds zijn er aparte wapen- en armor-menu’s waarbij een letter E op het icoontje van het desbetreffende item moet aangeven dat je het momenteel draagt. We zijn anno 2021 véél betere menu’s gewoon.

Grafisch blijven steken

Een kleine disclaimer is hier op zijn plaats: dit is mijn eerste serieuze Switch-game, dus vergeef me als ik op vlak van graphics misschien wat te streng ben. Grafisch stelt deze Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning teleur. De texturen ogen flauw, maar ook de personages ogen alsof ze uit het vorige decennia komen. De polygonen die gebruikt worden zijn bevatten gewoon te weinig vlakken en doen me bij momenten spontaan rechtstaan om wat stof uit de Nintendo 64-cartridge te blazen.

Niet langer baanbrekend

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning was een steengoede game toen het verscheen in 2012. Bepaalde aspecten die toen baanbrekend leken, worden vandaag gewoonweg beschouwd als een gegeven in RPG-games. Tel daarbij de features die we vandaag de dag ook standaard in het RPG-pakket krijgen, maar hier ontbreken, en je ziet al snel dat Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning in 2012 is blijven vaststeken. Het mooiste voorbeeld? Tot op vandaag is het nog steeds niet mogelijk te springen (!) In de game, behalve van op bepaalde uitgestippelde richels.

VERDICT

6

Al bij al is het wel straf dat we een game zoals Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning vandaag de dag in onze spreekwoordelijk broekzak kunnen steken. Het spel bevat uren content, bezit een unieke combat waarin skills minstens even belangrijk zijn als jouw gear en straalt een leuk sfeertje uit. De UI, graphics en tal van andere kleine mankementen laten jammer genoeg uitschijnen dat deze Re-Reckoning een eerder goedkope port is in tegenstelling tot een full blown remaster.

Pluspunten
+ Verhaal
+ Unieke Combat
+ Tonnen boeiende content

Minpunten
– Ouwbollige graphics
– Verouderde UI


Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Beschikbaar vanaf 15/03/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / Xbox One / Switch / PC
Gespeeld op Nintendo Switch
Website: Kingdoms of Amalur

Gepubliceerd door Ardtieboy

Een paarse Game Boy Color en Pokémon Red deden de vonk zo'n 16 jaar geleden overslaan. Sindsdien vertoeft Ard menig avond voor zijn consoles om er helemaal op los te gaan, liefst zonder al te veel nadenken. Games die hem geregeld doen gniffelen staan bij Ard op de bovenste plank. Het is dan ook niet vreemd dat titels zoals Borderlands, Destiny, Animal Crossing en Hearthstone op zijn shortlist staan. Verder hackt en programmeert hij zich door het leven met Nalu 🐶 aan zijn zijde.

One thought on ““Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning bevat tonnen content, jammer genoeg in een sterk verouderd jasje”

  1. Hoewel ik erg genoot van het grootste deel van deze game op Steam, was er op den duur te veel herhaling. Het vechtsysteem was wel zeer tof!

    Ook ik speel niet makkelijk games op de Switch, eigenlijk heb ik alleen maar ZBOTW – mijn allereerste Zeldagame – bijna uitgespeeld vanwege de open wereld en het RPG-karakter. De Switch is qua graphics echt het kneusje, zeker als je voornamelijk op pc gamet zoals ik en mijn pc is ondertussen al even oud als de eerste “Watch Dogs” …

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.