Doom Eternal bracht 450 miljoen dollar in het laatje sinds zijn release

Dat de revival van de Doom-franchise een geslaagde onderneming was, bleek al uit de reacties van fans en media toen beide games op de markt kwamen. Zeker Doom Eternal werd door velen op groot applaus ontvangen.

Dat laatste blijkt ook uit de omzet die deze game in het laatje wist te brengen voor uitgever Bethesda. Nu zijn bedrijven nooit heel erg open wat betreft inkomsten. Maar af en toe komt er wel wat informatie vrij via een achterpoortje.

Deze keer gebeurde dit via het LinkedIn-account van David Saunders. Hij is de voormalige product management lead bij ontwikkelaar id Software en was iets te loslippig op het sociale platform. Via een bericht, dat ondertussen al is verwijderd, vertelde de man dat Doom Eternal vorig jaar maar liefst 450 miljoen dollar heeft opgebracht. De game lanceerde in maart 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en PC.

Dat is op z’n zachtst gezegd een enorm bedrag te noemen, zeker als je weet dat er geen microtransacties in de game zitten. De enige manier waarop Bethesda geld kan verdienen is door de verkopen van de game zelf én van de DLC die in oktober verscheen.

Ik hoop dat dit een voorbeeld mag zijn voor andere ontwikkelaars. Dat ze ofwel wat creatiever omgaan met microtransacties, of ze gewoon achterwege laten.

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.