“Balan Wonderworld brengt een platformer met een gekke Japanse flair en een muzikale toon die best aanzet tot dansen.”

Nog een kleine twee maanden wachten en dan kunnen we aan de slag met Balan Wonderworld. Het wordt de eerste game van developer Balan Company, onder het goedkeurende oog van Square Enix. Deze platformer kan qua art direction rekenen op het team achter Sonic The Hedgehog. Ik ging aan de slag met drie hoofdstukken van deze wonderwereld vol vliegende schapen, vuurspuwende draken en tornadowolven.

Balan Wonderworld verliest geen tijd om aan te tonen dat het prettig gestoord is. Op enkele minuten tijd neemt Balan, een gekke theatrale maestro met z’n ogen in een hoed, je mee naar een nieuwe wereld. Qua sfeer mag je denken aan een mix van Super Mario en Sonic met de nadruk op een muzikale sfeer en een steeds veranderende omgeving.

Elk hoofdstuk heeft een apart verhaal. In “The Man Who Rages Against The Storm” help je een boer zijn oogst te beschermen tegen een duister kwaad. In “The Boy Who Would Be One With The Wind” probeert een tiener zijn ultieme ballonenfantasie na te jagen. Qua setting is er dus veel variatie. De mini-verhalen zijn leuk en worden vaak zonder woorden gebracht. In de wereld van Balan is vooral muziek heel belangrijk en daar scoort deze game nu al punten. De soundtrack zit strak.

Hoge schattigheidsfactor

Alles ziet er enorm schattig en aangenaam verkenbaar uit. Je centrale hud is The Isle Of Tims, waar zeer schattige fluffy beestjes wachten om door jou gevoederd te worden. Hun voedsel vind je doorheen de levels, net als tientallen verschillende collectibles. Om nieuwe werelden te verkennen dien je zoveel mogelijk Balan statues te verzamelen, die steeds achter puzzels verborgen zitten.

De opzet van Wonderworld is al bij al simpel. Verken de wereld, los alle puzzels op en verzamel alle collectibles. Hier en daar is er wat combat. Die blijft voorlopig helaas enorm standaard, gekend en snel eentonig. Gelukkig is dit een detail in deze platformer. De puzzelelementen gaan veel dieper. Dankzij de verschillende costumes die jouw character kan dragen heb je heel wat abilities om te ontdekken.

Wolven & Pompoenen

De Tornado Wolf laat je sterke aanvallen lanceren, de Jumping Jack kan je verder doen springen en zo afgelegen platformen bereiken. Er zijn ook vliegende schapen die door de wind gedragen kunnen worden of mechanische bouten die wat nodig knutselwerk kunnen verrichten. Naarmate je vordert dien je de juiste keuzes te maken qua kostuums omdat elke puzzel andere opties biedt, zoals bijvoorbeeld pompoenen schieten.

Deze costume mechanics zijn enorm genietbaar. Het is steeds leuk denkwerk om te bekijken welke ability juist van pas zou komen om ergens te raken. Op het einde van elk hoofdstuk krijg je een boss fight voorgeschoteld. Ik nam het op tegen de losgeslagen hond Barktholomew. Het gevecht was zeer straight forward maar genietbaar. Zelf tijdens de makkelijke momenten blijft de sfeer je vasthouden, al lijkt wat balancing zeker nog nodig.

Veel knoppen zal je niet hoeven te gebruiken tijdens je avonturen. Op PS5 viel het op dat ongeveer alles gecontroleerd wordt met X op enkele haptic functions na. Er lijkt dus heel wat ruimte voor meer diepgang die hopelijk in de final release naar boven komt. Sommige puzzels kunnen opgelost worden wanneer je co-op speelt via lokale multiplayer.

Wie Zoekt Die Vindt (Meer)

Grafisch ziet het er allemaal best goed uit. Level design is duidelijk het sterke punt van de game, met interessante paden en een geheim om elke hoek. Je kan in elk level relatief makkelijk de weg naar het eindpunt vinden om door te stoten maar dan zou je meer dan de helft missen. Het plezier zit hem juist in het blijven zoeken tot je alles hebt gevonden.

Frustratie bleef gelukkig grotendeels afwezig. Sommige puzzels doen je heel wat opties overlopen maar wanneer je de sleutel eindelijk hebt gevonden kan je de game niet verwijten onduidelijk te zijn. Ook met minigames zoals Balan’s Bout waar je even in de huid van Balan himself kruipt blijft er goed wat afwisseling. Er is helaas nog geen knop om jouw schattige Tims onophoudelijk te knuffelen.

VERWACHTINGEN

Balan Wonderworld brengt een platformer met een gekke Japanse flair en een muzikale toon die best aanzet tot dansen. Interessante mechanics en leuke level designs kunnen de basis vormen voor een heel aangenaam avontuur. Er mag wél nog wat meer punch bij de verschillende kostuums komen en de moeilijkheid dient nog uitgebalanceerd te raken. Balan moet zich nog bewijzen qua duurzame maestro maar maakt alvast een geslaagde entrée.

Balan Wonderworld
Beschikbaar vanaf 26/03/2021
Beschikbaar op
PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC/ Switch
Gespeeld op
PlayStation 4
Website: balanwonderworld.square-enix-games.com

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.