“Het ziet er naar uit dat Hitman 3 gaat eindigen in stijl”

Na zo’n goeie 4 jaar ligt binnenkort de 3e en laatste episode van de Hitman-trilogie in de digitale rekken, waar onze niet-zo-vredeslievende kletskop Agent 47 een einde breit aan de Providence-verhaallijn. De officiële release staat momenteel op 20 januari geprikt en je zal er dus binnenkort zelf je oordeel over kunnen vellen, maar om alvast een tipje van de sluier op te lichten ging Niels aan de slag met de preview van Hitman 3. En laat ons meteen met de deur in huis vallen: het ziet er naar uit dat Agent 47 gaat eindigen in stijl.

Overtuigende eerste indruk

Er gaan er hier serieus het water in de mond krijgen vanaf het moment dat ze in het eerste level gedropt worden, en niet zonder reden.

De Burj-al-Ghazali, ook gekend als de Sceptre, vormt als het (uiteraard fictief) grootste gebouw ter wereld het decor van de eerste missie.Het gebouw zelf oogt gigantisch en is een hotspot voor de rijkste stinkerds op aarde, wat de extreme luxe en architecturale hoogstandjes verklaart.

Puur qua graphics was ik al meteen onder de indruk en begon ik te fantaseren over alle exotische manieren waarop ik mijn targets kon stalken, afzonderen van de meute en, als puntje bij paaltje komt, van het leven beroven.

Herspeelbaarheid troef

En laat het duidelijk zijn, daar zijn veel manieren voor. In traditionele Hitman-stijl is het aan jou om je omgeving in al haar facetten aandachtig te bestuderen: de wandelroutes van vijandelijke targets, de wapens, tools en kostuums die doorheen het level verstopt liggen, de events die je naar je hand kan zetten om je missie tot een goed einde te brengen en zo voort.

Heel vet daarbij is het feit dat je nu ook permanente shortcuts kan unlocken waarmee je alternatieve routes en strategieën mogelijk maakt in toekomstige playthroughs. Daarnaast speel je ook systematisch nieuwe startpunten en nieuw gear voor ieder level vrij, wat de herspeelbaarheid (die in Hitman games sowieso al redelijk hoog ligt) verder boost.

Strakke kills zijn een beloning op zich

Buiten een paar minieme toevoegen zoals een multifunctionele camera, die je soms nodig hebt om foto’s te trekken voor mission objectives of die ook dienst kan doen als hacking device, zijn er niet echt veel nieuwigheden op vlak van gameplay mechanics. Uiteraard is de invulling (= de feitelijke assassination strategieën per level) volledig nieuw, maar de kernformule blijft hetzelfde.

En dat is prima, want de gameplay was al bijzonder plezant en hoefde niet heruitgevonden te worden. Je leert de terugkerende handelingen van npcs en patronen binnen elk level beter kennen tot je een echte meester wordt, en dat leerproces, jezelf efficiënter zien worden en de missiedoelen op de meest cleane en stijlvolle manier afronden, dat is wat Hitman zo plezant maakt en vormt ook in deze 3e titel de kern van het spel.

Het heeft ook een soort van puzzelgehalte: je moet continu je ogen open houden, experimenteren, alles mooi in elkaar klikken en vervolgens je plan van aanpak perfect uitvoeren om je hits tot een goed einde te brengen. Dat geeft veel voldoening.

De gameplay zat dus in eerdere titels al goed en in de preview kreeg ik gewoon meer nieuwe variaties van hetzelfde concept voorgeschoteld.

Krijgt het verhaal een belangrijkere rol?

Qua verhaal merkte ik wel een duidelijk verschil. Daar waar ik in de 2de en zeker de 1ste titel het gevoel had dat het verhaal eerder bijzaak was en vooral een excuus om de gameplay toch maar iets van verklaring of duiding te geven, ziet het er naar uit dat Hitman 3 een verrassend spannende conclusie aan de trilogie zal knopen en het verhaal meer zal zijn dan ruis op de achtergrond.

De personages lijken diepgaander en complexer – zeker in de tweede missie, Dartmoor, waar het verhaal en de setting naar een detectiveroman toeneigen in een oude aristocratische Britse manor.

Ik mag er niet veel over onthullen maar deze missie lijkt eerder een opzichzelfstaand verhaal-in-een-verhaal, een frisse wind die het hoofdverhaal eventjes pauzeert en er de schwung inhoudt. Heel cool gedaan, een beetje Cluedo-achtig zelfs.

De eerste missie in Dubai was iets minder speciaal dan die in Dartmoor maar biedt zoveel verschillende aanpakken qua level design dat je daar je handen meer dan vol mee hebt.

Strakke graphics

Grafisch zag alles er ook top uit. Divers maar realistisch kleurgebreuk, oog voor detail, elk level heeft zijn eigen look & feel, en dat zonder qua performantie al te zwaar in te beuken op mijn intussen 3 jaar oude hardware.

Na launch komt er ook nog raytracing bij: zeker in het eerste level, een enorm gebouw dat boven de wolken uittorent en waar grote raampartijen en lichtinval sommige ruimtes domineren, kan dat visuele hoogstandjes opleveren.

Bugs of andere mankementen ben ik niet tegengekomen, dus alles lijkt in goede banen te lopen richting launch.

VERWACHTINGEN

Alles wijst er dus op dat Hitman 3 een (toch op vlak van gameplay) voorspelbare maar daarom niet minder sterke conclusie zal zijn op een trilogie die haar roots trouw blijft. Mechanics blijven grotendeels ongewijzigd, de nieuwe omgevingen zijn visueel en thematisch erg stijlvol en het verhaal lijkt qua spanning en complexiteit van de personages de vorige titels te zullen overstijgen. Meer moet dat niet zijn. Nog een weekje wachten en we kunnen weer onze wildste moordfantasieën de vrije loop laten. Het jachtseizoen is bijna geopend! (Niels)

Hitman 3
Beschikbaar vanaf 20/01/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC
Website: hitman.com/global

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.