PlayStation toont Project Leonardo, een controller met meer toegankelijkheidsopties

Microsoft heeft al een een paar jaar hun eigen controller waarmee mensen met een beperking ook in staat moeten zijn om te gamen. Nu springt ook Sony op de kar met hun eigen aanpasbare controller voor de PlayStation 5.

Het heeft dus even geduurd, maar PlayStation krijgt binnen afzienbare tijd ook zijn eigen aanpasbare controller voor mensen met een beperking. Dat heeft Sony bekend gemaakt op de CES in Las Vegas.

Project Leonardo, want de controller heeft nog geen definitieve naam, is eigenlijk een platte schijf waarrond verschillende knoppen geplaatst kunnen worden. Bovendien kunnen er net zoals de Xbox Adaptive Controller ook externe knoppen of triggers worden aangesloten. Dit om de spelers de mogelijkheid te geven om de game zo makkelijk mogelijk te besturen.

Het mooie is dat je verschillende manieren hebt om deze controller en de DualSense met elkaar te combineren. Gebruik je één Leonardo-controller of twee? Het maakt niet uit. Alles is naar wens in te stellen.

So Morimoto, Designer, Sony Interactive Entertainment

“Project Leonardo is part of the PS5 product family and is based on the same design concept. We were inspired by the idea of all players enjoying the world of PlayStation together. Our team tested over a dozen designs with accessibility experts, looking for approaches that would help address key challenges to effective controller use. We finally settled on a ‘split controller’ design that allows near free-form left/right thumbstick repositionability, can be used without needing to be held, and features very flexible button and stick cap swapping. 

Because players can customize Project Leonardo according to their needs, there is no one ‘right’ form factor. We want to empower them to create their own configurations. The controller can also flexibly accept combinations of accessibility accessories to create a unique aesthetic. I am excited that the design will be completed through collaboration with players rather than presenting them with a single form factor.”

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.