“Warzone 2.0 probeert heel wat nieuws en slaagt in de helft van z’n opzet”

Warzone is big business. Dat COD heel wat zieltjes heeft gewonnen met z’n free-to-play formule uit 2020 is een feit. De standalone Battle Royale volgde de Blackout-modus van Black Ops 4 op en trok miljoenen spelers aan. Bijna drie jaar later krijgen we met Warzone 2.0 een nieuw, royaal schietfestijn. Op vijf dagen tijd vonden al 25 miljoen spelers de weg naar Al Mazrah. Is het fijn feesten in deze stad?

Waarom Wel?

Welcome to Al Mazrah

Ik ga er grofweg van uit dat ik het concept van Battle Royale en COD niet meer haarfijn moet uitleggen in deze review. Grootse map, vele spelers, gear verzamelen, opdrachten doen, cirkel die verkleint, elkaar afknallen, als laatste overleven. Ziezo, dan hebben we dat kort toch ook weer gehad.

Onlangs nog drukten we allemaal op F to pay respects voor het vergaan van Verdansk, Rebrith Island en, de beste map van Warzone, Caldera. De nieuwe speeltuin die we in Warzone 2.0 krijgen heet Al Mazrah. Deze Arabische speelwereld zit tjokvol steden, woestijn, dorpen en andere gebieden. Je herkent ook vlot landmarks uit de multiplayer (zoals Al Bagra Fortress) en oude klassiekers zoals Quarry of Terminal uit de originele MW2.

Risico’s & balans

Alle wapens en gear zijn ingewisseld voor de nieuwe speeltjes van Modern Warfare II. De balans zit vrij tot zeer goed. Alles schiet lekker, heeft z’n voor- en nadelen en iedereen kan zijn ideale loadout samenrapen of kopen. Guns kan je nu ook aan buy stations aanschaffen. Er zijn nog steeds overal opdrachten en challenges te vinden die, mits het nodige risico, betere gear opleveren.

Één van de grotere nieuwe zaken zijn de Strongholds. Dit zijn missies die jou een gebied laten infiltreren dat bezet wordt door AI-soldaten. Ga je het gevecht aan en overleef je, dan wacht er opnieuw betere loot. Het aantal keren dat ik met een geweldige loadout op de meest belabberde manier aan m’n einde kwam is al niet meer te tellen.

Een plotse wapenstilstand

Deze Strongholds zijn een echte verrijking aan de Battle. Warzone 2.0 durft heel wat nieuwe zaken uit te proberen. Ook de Proximity Chat is heerlijk, die de vijanden die met microfoon spelen laat horen als ze dichtbij zijn. Kies je voor trash talk, of een plotse wapenstilstand en samenwerking?

Er is ook een heel nieuw resem voertuigen toegevoegd. Verschillende helikopters, boten en landvoertuigen zijn bestuurbaar. Ditmaal heb je benzine nodig of je rijdt uiteindelijk leeg. Het voegt allemaal een extra tactisch element toe, al gaat de benzine wel héél snel op. Bijtanken is vaak nodig. Ook equipment zoals de immer handige heartbeat sensor heeft nood aan batterijen. Goed gevonden.

I have the high ground

Grafisch ziet Al Mazrah er zeer degelijk uit en qua audio wordt dezelfde zeer goede standaard gehanteerd als in de multiplayer van MW II. De lay-out van de map is ietwat vertrouwd met een highground, een grottensysteem, een stad, een luchthaven en andere te verwachten locaties. Door alle vernieuwingen is Warzone 2.0 ook niet té vertrouwd, maar da’s niet altijd een goede zaak.

Waarom Niet?

Microsoft Excel

Voor elk nieuw probeersel dat COD goed implementeert is er een ander dat helaas door de grond zakt. Het nieuwe looting systeem is véél te ingewikkeld en traag. De fanbase doopte het al schertsend “Call Of Duty: Excel”. Even snel looten en verder knallen is moeilijker en onoverzichtelijker dan ooit.

Zo werkt gas niet

Een andere vernieuwing is dat je nu meerdere cirkels kunt hebben die steeds dichter insluiten. Dit kunnen 2 of zelfs 3 cirkels zijn die verder in de partij weer samenkomen. “The gas is merging!” doet elke keer opnieuw m’n haar rechtkomen. Het is geen eigenschap van gas om aparte wolkjes te vormen die nadien weer samenvoegen. Opnieuw: oeverloos ingewikkeld zonder al te veel toegevoegde waarde.

Al Mazrah is misschien wel té groot en heel veel huizen hebben minder diepgang en opties dan bij z’n voorganger. Er is ook een nieuwe gulag, die je ditmaal niet 1v1 laat vechten maar 2v2. Wie dacht dat dit een leuk idee was moet verplicht in de hoek. Niks zo frustrerend als zelf anderhalve tegenstander neer te maaien om dan alsnog te verliezen door een incompetente teamgenoot.

Technisch onvolmaakt

Een persoonlijke kwelling is dat het levelsysteem van Modern Warfare II vasthangt aan dat van Warzone 2.0. Ik zat zeer mooi m’n military ranks af te werken in de multiplayer maar dat overzicht is nu geheel weg. Maak toch eens een beslissing, COD: is Warzone nu wél of niét een game apart?

De start van Warzone 2.0 gaat gepaard met de nodige bugs, technische foutjes en lag. Ongetwijfeld zal dit beteren naarmate we vorderen maar er is nog genoeg werk aan de winkel. De standaard is enorm sterk maar heel wat zaken moeten nog gepolijst worden.

VERDICT

7

Warzone 2.0 probeert heel wat nieuws en slaagt in de helft van z’n opzet. De Battle Royale van COD blijft standaard zeer sterk door goede gunplay, balancing en een formule die overtuigt. De nieuwe voertuigen, equipment tweaks en Stronghold missies leveren tactische vernieuwing. Andere zaken werken totaal niet. Meerdere gascirkels zijn onnodig, looting is veel te ingewikkeld en Gulag 2.0 is enkel frustrerend. Er is nog genoeg werk aan de winkel maar desalniettemin staat WZ2 stevig als een nog niet platgebombardeerd huis.

Pluspunten
+ Vloeiende gunplay & balancing
+ Al Mazrah is veelzijdig & mooi
+ Nieuwe voertuigen met verschillende sterktes
+ Water combat schiet lekker
+
De Stronghold-missions vormen hele leuke extras

Minpunten
Meerdere gascirkels zijn onnodig en verwarrend
Looting systeem veel te ingewikkeld
Gulag 2.0 is frustrerend

Warzone 2,0
Beschikbaar vanaf 16/11/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.