“Weird West wist me op bepaalde vlakken te raken, op andere dan weer niet”

Weird West

Weird West heeft een beetje pech. Pech dat ik de game moet recenseren vlak nadat ik Elden Ring heb uitgespeeld, een spel dat ongetwijfeld tot mijn favorieten aller tijden behoort. Resultaat is dat het net iets minder makkelijk zal zijn om indruk op mij te maken. Toch is Weird West daar op bepaalde vlakken wel in geslaagd.

Waarom Wel?

Het levendige, bovennatuurlijke Westen

Weird West lijkt op het eerste zicht enorm op een game als Desperados. Een game in een top down-perspectief dat zich afspeelt in een Western setting. Al snel wordt het duidelijk dat Weird West, zoals z’n naam al aangeeft, daar toch sterk van afwijkt. Cowboys, paarden en de gekende wapens zijn wel degelijk allemaal aanwezig, maar ontwikkelaar Wolfeye Studios heeft er een vleugje bovennatuurlijkheid aan toegevoegd. Denk aan weerwolven, heksen, geesten, zombies en meer wezens die je niet direct zou linken met het Wilde Westen.

Iedere actie heeft een consequentie

Die combinatie zorgt voor een verfrissende wereld die we nog niet te vaak voorbij hebben zien komen in videogames. Nog beter is het feit dat al je acties in de game consequenties hebben op deze wereld, soms klein en soms enorm. Mensen kunnen bijvoorbeeld vrienden voor het leven worden als je ze redt uit bepaalde situaties, of ze kunnen een vendetta tegen je starten als je hun leiders afknalt of ze in het cachot gooit.

Deze vrienden voor het leven komen je redden in een moeilijke situatie, terwijl je rivalen op ieder moment hun wraak tegen je in actie kunnen zetten. Je hebt de kans om iedere persoon in de game te doden, en je zal voor iedere persoon ook een graf zien verschijnen op het kerkhof. Het is best wel tof en uniek dat vrijwel iedere actie in de game een consequentie met zich meedraagt.

Vijf unieke personages met elk hun eigen verhaal

In Weird West speel je met vijf verschillende personages: Een bounty hunter, een pigman, een weerwolf, een oneirist (heks) en een stamlid. Stuk voor stuk kennen deze personages hun eigen motieven en verhalen. Jane Bell de bounty hunter zoekt naar haar man die ontvoerd is door kannibalen, terwijl het stamlid een legende volgt die zou leiden naar een verborgen goudmijn.

Deze verhalen zijn stuk voor stuk fascinerend om te volgen en kennen heel wat morele keuzes die impact hebben op je verdere verhalen en het einde van de game. Personages die overleven, kan je tevens recruteren terwijl je met andere personages speelt en kunnen tijdens vuurgevechten alsnog sneuvelen.

De vijf personages zijn ook op een mysterieuze manier gelinkt om tot een zeer coole conclusie te komen, die je meer dan ooit voor voldongen feiten stelt als je de game niet moreel hebt gespeeld.

Veel mogelijkheden in gameplay

Ook op vlak van gameplay geeft Weird West je veel keuzes. De ontwikkelaars hebben gezegd dat het mogelijk is de game uit te spelen zonder één individu te vermoorden. Dat heb ik zelf niet eens geprobeerd, want de stealth in deze game is lang niet zo leuk als je vijanden ouderwets vol lood te pompen.

Handguns, shotguns, rifles en bogen zijn tot je beschikking, maar ook de omgeving kan je tot je voordeel gebruiken. Zo kan je gif of olievaten naar vijanden gooien of een welgemikte dynamietstaaf gooien om een domino-effect van explosies te creeëren. Stealth is in deze game heel standaard, maar effectief dankzij de domme A.I. die je niet heel snel in de gaten heeft.

Nog een hele coole ability in deze game, is het feit dat je met een druk op de knop slow-mo kan gaan en tijdens een sprong een paar welgemikte schoten kan loslaten.

Waarom Niet?

Teleurstellende loot

In Weird West zit je toch zeker twintig procent van de tijd crates, barrels en kisten te openen om zoveel mogelijk spullen te looten. Helaas is de loot zeer basic en oninteressant. Het meeste dat je opraapt, is junk dat je verkoopt voor geld. Wapens zijn er maar in één formaat. Andere wapens knallen misschien sneller of hebben meer damage, maar meer verschil is er niet. Hierdoor wordt de game na een chapter of twee al snel heel eentonig, en ga je tijdens de tweede helft veel sneller door de game rushen om de conclusie voor het mysterieuze verhaal te weten te komen.

Saaie sidequests en slechte progressie

De zij-activiteiten zijn de tweede zonde van Weird West. Na het spelen van Elden Ring en andere games, waar de zij-activiteiten zo goed en rewarding zijn dat je alles wil exploreren, laat deze game te wensen over. Regelmatig zullen sidequests je vragen om bepaalde wezens te doden, of boodschappenjongen te spelen en bepaalde voorwerpen te transporteren. Saai dus.

Er zitten gelukkig ook een paar goede sidequests tussen, zoals eentje waar je een vloek op een stad moet onderzoeken. Helaas hebben zelfs de boeiende sidequests geen goede beloningen. Daardoor ging ik tijdens de laatste paar uurtjes vrijwel alle sidequests skippen, terwijl ik ze aan het begin allemaal probeerde te doen.

Het is echt wel jammer dat je zelfs de boeiende sidequests verderop niet wil doen. Dat komt omdat de progressie in deze game niet heel goed is. Zoals in zoveel games krijg je de kans om perks en abilities vrij te spelen. Perks geven je permanente boosts, zoals de mogelijkheid om meer cash te vinden in containers of om sneller te lopen als je sluipt.

Abilities verdwijnen bij iedere playthrough met een nieuw personage, en geven je wapens extra skills zoals de mogelijkheid om een silenced schot te maken met je rifle. Aan het begin best cool, maar al snel merk je dat er amper nuttige skills zijn en dat je ze beter op de ouderwetse manier afschiet. Uiteindelijk komt het er op neer dat je exact hetzelfde in gameplay doet aan het begin van de game en aan het einde.

Irritante game breaking bugs

Bugs zijn er overal en ook Weird West ontsnapt er niet aan. Ik zou niet zeggen dat ik veel bugs en glitches heb opgemerkt in deze game, maar degene die ik heb gezien zijn wel de irritantste. Een keertje kon ik mijn main quest niet voortzetten waardoor ik een save file van een uur geleden moest herinladen om verder te komen. Als er één ding is dat mij een afgunst geeft van games spelen, dan is het dat wel. Een ander keertje moest ik een belangrijk persoon looten, en vloog zijn lijk alle kanten uit op de map. Eerst grappig, tot ik besefte dat ik deze dude serieus moest looten om verder te komen. Toch niet zo leuk dan.

VERDICT

7

Weird West is een zeer aangename meeslepende sim die je z’n wereld inzuigt dankzij z’n intrigerende plotlijn en de constante actie-consequentie loop. Helaas zitten er net zoveel problemen als goede ideeën in deze game. Irritante bugs terzijde, is de tweede helft van deze game qua gameplay amper zo leuk als de eerste helft dankzij een zwak progressiesysteem en saaie sidequests. Gelukkig kan je de game altijd zelf een kans geven via Gamepass.

Pluspunten
+ Levendige wereld waar iedere actie een gevolg meedraagt
+ Vijf intrigerende plotlines met een uitstekende conclusie
+ Aan het begin heel coole gameplay…

Minpunten
– Veel saaie sidequests met oninteressante beloningen
– Irritante bugs die je progressie teniet maken
– … die wel heel repetitief wordt verderop

Weird West
Beschikbaar vanaf 31/03/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Gespeeld op PC
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Yakkoi

Yakkoi, die in de niet virtuele wereld als Yannick door het leven gaat, heeft een passie voor videogames sinds hij voor het eerst als peuter een Game Boy in de handen nam. Hoewel hij een jack of all trades is op vlak van ontwikkelaars en spelgenres, komen voornamelijk PlayStation-spelreeksen en volwaardige RPG's bovenaan de lijst meest gespeelde games. Al jaren volgt hij de industrie nauwlettend en pent hij met veel emotie zijn uitgedrukte mening neer over alles wat met games te maken heeft.