Minister Dalle kondigt Vlaamse GameHub aan op FACTS-beurs in Gent

Facts Convention Comic Con Belgium Gent

Dit weekend gaat in Flanders Expo in Gent de FACTS-beurs door. De plek voor fans van series, films, anime, comics, cosplay, games, en ga zo nog maar even door. Ook de minister van cultuur Benjamin Dalle bezocht de beurs en hij had een bijzonder aankondiging.

Er komt een volwaardige Gamehub in Vlaanderen, een fysieke locatie waar gameontwikkelaars kunnen werken, in een vrije omgeving ideeën kunnen uitwisselen en waar lezingen, opleidingen en evenementen kunnen doorgaan. De Gamehub is één van de speerpunten in de nieuwe visienota ‘Level Up’ van Vlaams minister van Media Benjamin Dalle, die vandaag werd voorgesteld op het FACTS festival in Gent. Ook worden er extra financiële middelen uitgetrokken om de sector te ondersteunen. “De gamesector heeft enorm veel potentieel in Vlaanderen, samen met de verschillende spelers slaan we de handen in elkaar om het gamebeleid en de sector naar een hoger niveau te tillen.”

De gamesector doet het steeds beter, zowel in Vlaanderen als wereldwijd. Zo nam het aantal Belgische gamebedrijven tussen 2017 en 2020 toe van 65 tot 84, waarvan het merendeel in Vlaanderen actief zijn. Ook wereldwijd winnen games aan belang: de afgelopen vier jaar nam de wereldwijde omzet van de gamessector toe met 52% tot bijna 180 miljard. Het aantal gamers steeg tot bijna 2,9 miljard. Recent keurde de Vlaamse Regering, de visienota “Level Up Vlaanderen” van Vlaams minister Dalle goed. Hiermee wil minister Dalle het potentieel van de Vlaamse gamesector beter benutten.

In de periode 2022-2025 worden er heel wat nieuwe initiatieven genomen om de Vlaamse gamesector naar een hoger niveau te tillen. Daarvoor slaan de verschillende actoren, die actief zijn rond games, de handen in elkaar. In totaal zijn er 25 concrete doelstellingen waar de komende jaren actief op zal gewerkt worden.

Stimuleren van investeringen in gameontwikkeling

Eén van de belangrijkste uitdagingen voor de lokale gamesector is het vinden van voldoende financiële middelen om projecten te realiseren. Daarom wordt het budget van het Gamefonds van het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds) fors opgetrokken. In 2022 stijgt het budget, dankzij relancemiddelen, tot 2,9 miljoen euro, vervolgens zal het budget vanaf 2023 structureel worden verhoogd van 1,7 miljoen euro tot 2,7 miljoen. Ook laat de beheersovereenkomst van het VAF/Gamefonds toe dat er meer flexibiliteit is bij het toekennen van productiesteun. 

Daarnaast worden er ook tal van acties opgezet om bedrijven beter toe te leiden tot bestaande steun- en financieringsmogelijkheden zowel in het binnen- als buitenland. De Vlaamse Regering dringt ook aan op de uitbreiding van het Tax Shelter-systeem naar de gamesector en werkt hiervoor een duidelijk samenwerkingsakkoord uit. 

Vlaamse Gamehub

Een speerpunt gedurende deze legislatuur wordt het incubator / acceleratorsysteem voor de gamesector. Hierbij worden de gameopleidingen betrokken, met als doel hun ervaringen en connectie met talentvolle studenten in te zetten om de lokale sector te versterken. Er zal werk gemaakt worden van een volwaardige Vlaamse Gamehub: een fysieke locatie, die ook online bereikbaar zal zijn en waar ontwikkelaars samenwerken, ideeën uitwisselen. Het wordt het kloppend hart van de Vlaamse gamesector.

Om het met de woorden van Dalle te zeggen: “De Vlaamse gamesector wordt echt onderschat, er is heel wat groeipotentieel, ook buiten de klassieke games. Games kunnen een heel belangrijke rol opnemen in onze samenleving, denken we maar aan het onderwijs of aan het mentaal welzijn van kinderen en jongeren. Met deze visienota brengen we de sector naar een hoger niveau. De realisatie van een echte Vlaamse Gamehub zal deze ambitie ook echt tastbaar maken.

Tal van voorbeelden in het buitenland (Finland, Nederland, …) tonen aan dat zo’n hub een enorme boost kan geven aan de gamesector. Key actoren uit de gamesector werken op dit moment aan een businessplan voor de Gamehub in samenwerking met VLAIO en het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Het is de ambitie om tegen de zomer een beslissing te nemen over de finale invulling van de Gamehub zodat er in het najaar van start kan worden gegaan.

Maar ook op andere vlakken wordt er meer ingezet op samenwerking: zo zal het VAF bijvoorbeeld innovatie en crossmediale producties meer stimuleren en wordt er gezocht naar kruisbestuivingen tussen de gamesector en andere relevante sectoren.

Tot slot wordt er in het plan ook sterk ingezet op promotie, marketing en internationalisering van Vlaamse games. Hiervoor wordt onder meer samengewerkt met Flanders Investment and Trade. De maatschappelijke rol van games wordt daarbij extra beklemtoond. 

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)