“Disco Elysium: The Final Cut is een ijzersterke RPG, maar je speelt hem beter niet op Switch”

Disco Elysium The Final Cut

Een voordeel van het reviewer-vak is dat je geregeld games op je bord krijgt die je zelf nooit in huis zou halen. Soms valt dat goed mee en leer je een andere kant van jezelf kennen, andere keren valt dat minder goed uit en krijg je een genre op je bord dat je liever links laat liggen. Disco Elysium: The Final Cut is zo’n game die ik nooit uit eigen initiatief in huis zou halen. Of jullie hem in huis moeten halen, lees je hieronder.

Waarom Wel?

Ijzersterke RPG

Disco Elysium – The Final Cut is en blijft een ijzersterke RPG. De game verscheen in 2019 op pc en zette het hardcore RPG-werk terug op de kaart. In 2021 verscheen tevens een digitale Switch-versie van de game met een fysieke release gepland op 15 maart van dit jaar. De game kroont je tot een bezopen detective die halfnaakt wakker wordt in zijn hotelkamer. Al snel wordt het duidelijk dat het hotel zich in Revechol bevindt en je er bent om een moord te onderzoeken rond de haven. Vervolgens worstel je doorheen een reeks dialogen met bewoners om zowat meer context te schetsen.

Al snel blijkt het lijk niet het enige probleem te zijn; zelf ondervond je een gigantische black-out waardoor je op zoek bent naar een moordenaar én jezelf. Zoals het een goede RPG betaamt speel je de game op jouw manier; door een juiste build in het begin te kiezen en gestaag attributen te upgraden, bouw je jouw personage uit tot het hoopje regret en alcoholproblemen uit je dromen. Die attributen komen goed van pas tijdens de vele dialogen in het spel. Zo kun je tijdens een gesprek een gewaagd statement maken dat al dan niet goed kan uitdraaien. Afhankelijk van jouw gekozen attributen en eerdere keuzes in de dialoog neemt de kans op goede afloop toe. Ben je dus geen vechtersbaas, maar een échte denker; dan ga je maar beter niet op de vuist.

Eigen insteek

De game heeft zijn geheel eigen stijltje; een mix van mysterieuze personages, karikaturen van antagonisten en een donkere setting werden overgoten met een marinade van spijt, alcohol en achterliggende plots. Los daarvan bevat de typische RPG-stijl ook enkele elementen die eigen zijn aan Disco Elysium. Zo neemt de zoektocht naar jezelf doorheen enkele dialogen soms de overhand waardoor je in een intense discussie terecht komt met jezelf. Opnieuw speelt jouw character build hier een belangrijke rol; soms kunnen de puzzelstukken sneller in elkaar vallen dan anders…

Daarnaast blijven verkennen én tonnen dialogen voeren de rode draad doorheen de game. Iedere indicatie dat er een interessant object in de buurt is, is het onderzoeken waard. Zo vind ik een havenarbeider die zijn roes uitslaapt, besluit ik een gok te wagen en zijn badge te stelen om mij vervolgens in een dialoog verderop voor te doen als hem. Wellicht had ik ook op andere manier de bodyguard kunnen omzeilen, al spaarde de badge mij heel wat tijd uit.

Ga hoe dan ook niet te licht over de keuzes die de dialogen jou soms voorleggen. Zo slaagde ik erin tot tweemaal toe een zenuwinzinking te krijgen wanneer mijn verloren dienstwapen in de spotlight kwam. Gevolg; je kunt weer van 0 beginnen (tenzij je ergens een savegame hebt bijgehouden).

Waarom Niet?

Ondermaatse Switch-port

Een point-and-click-RPG op de Nintendo Switch deed reeds mijn wenkbrauwen fronsen. Hoe zou dit praktisch in zijn werk gaan? Wordt de muisklik vervangen met een tap op het touchscreen? Moet er gewoon tot aan de objecten gewandeld worden om vervolgens op de A-toets te duwen? Nee, er werd geopteerd om met de twee joysticks te werken. De linkerjoystick gebruik je om jouw personage te laten bewegen. De rechterjoystick doet dienst als onhandige muis om zo relatief objecten en hints te selecteren ten opzichte van jouw personage. Geloof me; het speelt al even onhandig als de uitleg.

Daarnaast speelt de game ook gewoonweg niet vlot. Ik heb constant het gevoel dat er een vertraging op mijn joystick zit en de framerate dropt geregeld tot onder de 10 frames per seconde. Voeg daarbij de vele tekst in de dialogen én attribute-menu’s die moeten worden weergegeven op een klein scherm en je komt al snel tot de constatatie dat deze Disco Elysium beter niet op de Switch wordt gespeeld. Sommige hardnekkige bugs zitten ook nog steeds in de game; zo wou mijn personage bij het opstarten van een tweede playthrough niet opstaan. Al zittend door het leven gaan zag ik niet zitten; waardoor ik toegewezen werd op het verwijderen van mijn savegame.

VERDICT

6

Disco Elysium – The Final Cut is niet mijn piece of cake, al kan ik er wel degelijk inkomen dat de game an sich een ijzersterke RPG is met een diepgaand verhaal, eigen accenten en grimmig stijltje. Een liefhebber van het genre kan ik de game dan ook met mijn volle hart aanbevelen, al zou ik dat niet op de Switch doen. Technische mankementen, veel tekst op het kleine scherm en onhandige controls maken het de poging niet waard.

Pluspunten
+ RPG met meeslepend verhaal en unieke stijl
+ Eigen accenten doen de game boven de rest in het genre uitspringen

Minpunten
Onhandige controls
Technische mankementen en bugs

Disco Elysium: The Final Cut
Beschikbaar vanaf 15/03/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op Switch
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Ardtieboy

Een paarse Game Boy Color en Pokémon Red deden de vonk zo'n 16 jaar geleden overslaan. Sindsdien vertoeft Ard menig avond voor zijn consoles om er helemaal op los te gaan, liefst zonder al te veel nadenken. Games die hem geregeld doen gniffelen staan bij Ard op de bovenste plank. Het is dan ook niet vreemd dat titels zoals Borderlands, Destiny, Animal Crossing en Hearthstone op zijn shortlist staan. Verder hackt en programmeert hij zich door het leven met Nalu 🐶 aan zijn zijde.