“Babylon’s Fall is de grote kanshebber om met de titel ‘Flop van het jaar’ te gaan lopen”

In november van vorig jaar mocht ik aan de slag met de derde en laatste beta van Babylon’s Fall. De game wist mij verre van te overtuigen. Zowat nergens werd de game goed onthaald en de reacties waren veelal negatief. Vier maanden later is de game uitgebracht. Heeft de ontwikkelaar de feedback ter harte genomen? Kan de game nu wel op positieve reacties rekenen? Bij velen zijn de verwachtingen alleszins hoog wanneer een ontwikkelaar zoals PlatinumGames (bekend van de Bayonetta games en NieR Automata) een game op de markt brengt. Of die verwachtingen zijn ingelost, kan je hier lezen.

Waarom Wel?

Een goed combat systeem

Babylon’s Fall is een live service co-op online third person action game voor één tot maximaal vier spelers. Het principe is simpel: de toren van Babel beklimmen door het voltooien van quests. Als speler sluit je je aan bij groep krijgers (Sentinels), die elk over een speciale uitrusting (Gideon Coffin) beschikken. Hiermee kunnen spelers in beide handen een wapen dragen en door middel van de kracht van de Gideon Coffin, kan je zelfs tot vier wapens tegelijkertijd combineren.

Dit zorgt ervoor dat je als speler heel wat variatie hebt tijdens de gevechten. Via de square- en triangleknop van je controller doe je een lichte aanval die geen stamina verbruikt. Deze aanvallen richten minder schade aan maar zijn handig voor afstandsaanvallen of om je stamina weer aan te vullen. Met de L2- en R2-knop daarentegen kan je veel krachtigere aanvallen uitvoeren. Deze aanvallen verbruiken wel stamina maar richten ook meer schade aan.

De beste tactiek is om geen stamina te verbruiken bij de kleinere vijanden om daarna de sterkere en grotere vijanden met volle kracht aan te vallen. De combat voelt, ondanks het feit dat deze vrij eentonig is, bevredigend aan. In het verleden bewees PlatinumGames al hier een patent op te hebben.

Verzamelwoede

Een quest bestaat uit vier à vijf chapters die je solo of in groep moet afwerken.  Je power naar omhoog levelen kan door betere uitrusting en wapens te dragen die je na elke quest ontvangt in de vorm van bonussen genaamd Relics en Conchs. Als speler heb je de volledige vrijheid om te kiezen welke vier wapens je tijdens je quest zal gebruiken. Dit gaat van zwaarden tot bogen en van schilden tot hamers. Wapens en uitrusting kan je kopen en verkopen in de Sentinel HQ.

Dit is de plek waar je missies kan starten en met NPC’s kan spreken. Deze aankopen kunnen gelukkig ook gebeuren met in-game currency zodat je jezelf kan belonen voor het voltooien van quests. Op basis van je gedragen uitrusting en gekozen wapens kan je zien welk powel level je hebt. Bij aanvang van elke quest wordt weergegeven welk het aangeraden power level is om de quest mee aan te vatten. Doordat je veel wapens en uitrusting verzamelt, kan je elke quest anders aanpakken en zoeken welke wapens het beste bij jouw spelstijl passen. Zo komt er toch wat variatie in je spel.

Waarom Niet?

Een (grote) sprong terug in de tijd

Het unieke aan Babylon’s Fall zijn de graphics. Deze zijn gemaakt met een penseelachtige stijl wat zorgt voor de look van een olieverfschilderij. Dit klinkt heel mooi en artistiek maar de realiteit toont een heel ander beeld. Door deze (gewaagde) keuze van grafische stijl heeft de ontwikkelaar zichzelf in de voet geschoten. Ik had constant het gevoel een PlayStation 2-titel aan het spelen te zijn. Ook de menu’s zien er verschrikkelijk ouderwets uit. Het lijkt wel of de studio hier bewust heeft gekozen om het spel er 20 jaar oud te laten uitzien.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat iemand fan is van deze graphics. Babylon’s Fall is een fast paced hack and slash game. Dan ga je toch niet kiezen voor deze grafische stijl? Olieverf hoort thuis op een schilderij, niet in een game. Als je dan toch voor deze stijl wilt kiezen, pas dit dan tenminste toe in een game waar er veel minder snelle bewegende beelden op het scherm worden afgevuurd. Het enige wat modern aanvoelt in deze game, is de haptic feedback van de DualSense Controller. Maar eigenlijk vraagt deze game om gespeeld te worden met een DualShock Controller.

Hold X to skip

Ik ben het type gamer dat altijd helemaal mee wilt zijn met het verhaal. Ik lees alle info dat op mijn scherm verschijnt tot in het kleinste detail. De schrik om niet helemaal mee te zijn met het verhaal, is prominent aanwezig. Echter bij Babylon’s Fall heb ik deze gewoonte al snel aan de kant geschoven. Er is niets, maar dan ook helemaal niets interessants aan het verhaal.

De cutscenes na afloop van een quest kunnen gelukkig wel geskipt worden. Cutscenes die je te zien krijgt tijdens een quest helaas niet omdat je medespelers deze ook te zien krijgen. Dit zorgde voor tal van frustraties. Babylon’s Fall speel je enkel en alleen voor de actie, niet voor het verhaal. De quests duren al niet lang. Als deze dan ook nog eens onderbroken worden door niet te skippen cutscenes, verbaast het mij niet dat het enkele dagen na de launch al een hele opdracht is om medespelers te vinden om een quest mee aan te vatten. En dan spreek ik nog niet over de verschrikkelijke voice acting in deze game.

Microtransacties

Ontwikkelaars lijken meer en meer de kaart van live service games te trekken. Dit zijn games die meestal gratis of tegen een lage prijs aangeboden worden en waarbij de inkomsten gehaald worden uit microtransacties. Deze games worden constant ondersteund door de ontwikkelaar door het regelmatig brengen van nieuwe content. Bekende voorbeelden hiervan zijn Destiny, Fortnite en Call of Duty: Warzone. Ook Babylon’s Fall is een live service game. Maar wel eentje waarvoor je als gamer 60 euro moet neertellen.

Wanneer je het spel opstart, wordt je vanaf de eerste seconde overladen met info over de Battle Pass en andere betalende content. De Deluxe Edition van de game kost zelfs maar liefst 110 euro. Voor dit riante bedrag kreeg je als gamer drie dagen eerder toegang tot de game en ontving je een aantal skins. Meer niet. Hier zat niet eens de Battle Pass inbegrepen. Dat komt aardig in de buurt van oplichting.

Wanneer een game gratis wordt aangeboden, klaag ik niet over de vele microtransacties die in het spel aanwezig zijn. Wanneer ik 60 euro betaal voor een game, wil ik geen microtransacties in de strot geduwd krijgen. Deze mogen wat mij betreft zeker aanwezig zijn hetzij subtiel. Sony zou tegen 2026 tien exclusieve live service games op de markt willen brengen. Met Babylon’s Fall hebben ze een perfect voorbeeld hoe het niét moet.

VERDICT

3

In kan gerust stellen dat Babylon’s Fall één dikke teleurstelling is geworden dat grote kanshebber is om met de titel van ‘Flop van het jaar’ te gaan lopen. PlatinumGames bewees in het verleden dat ze talent genoeg in huis hebben om een goede game op de markt te brengen. Met Babylon’s Fall wordt er nu wel wat imagoschade opgelopen. Dat het twee dagen na de release al moeilijk is om medespelers te vinden om een quest mee te voltooien, zegt meer dan genoeg. Met de keuze voor penseelachtige graphics wordt de bal helemaal misgeslagen. Ook lijkt de timing van release heel ongelukkig te zijn gekozen in een periode waarin heel wat toptitels op ons worden afgevuurd. Dat deze game dan ook nog eens 60 euro kost, geeft mij een reden te meer om deze game volledig af te raden. Over de Toren van Babel zal men binnen 10 jaar nog spreken. Babylon’s Fall daarentegen lijkt nu al uitgedoofd te zijn.

Pluspunten
+ Goed combat systeem
+ Gevarieerde keuze in wapens
+ Ondersteuning voor DualSense Controller

Minpunten
– De graphics en menu’s doen lijken alsof je een PS2-titel aan het spelen bent
– Zeer eentonige quests
– Spel lijkt nu al uitgedoofd te zijn
– Verschrikkelijke voice acting
– Het verhaal is zeer vervelend en vraagt om geskipt te worden

Babylon’s Fall
Beschikbaar vanaf 03/03/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door High_LordWolnir

High_LordWolnir verloor zijn ziel(en) ergens tussen Boletaria en Lothric Castle. Wanneer hij de Nexus even ontvlucht, kan je hem achter zijn PC vinden tijdens het spelen van een goeie RPG, een story-driven action/adventure game, een nagelbijtende horrorgame of een FPS à la Call of Duty. Verder moet hij zowat de enige persoon zijn op deze aardbol die The Last of Us Part II hoger inschat dat zijn voorganger.