“Dynasty Warriors 9 Empires combineert de 1 tegen 1.000 actie van Dynasty Warriors met de toevoeging van tactische elementen”

Hoeveel franchises kan je opnoemen die al zo lang meegaan als Dynasty Warriors? Met meer dan 21 jaar op de teller en 8 games die deze versie voorgingen, voegen Omega Force en Koei Tecmo nog eentje toe aan hun eigen dynastie, Dynasty Warriors 9 Empires. De negende uit de reeks brengt een aantal veranderingen in de formule met zich mee die nieuwe spelers kunnen verleiden om de game te spelen zonder de fans van de serie weg te duwen.

Waarom Wel?

Echt iets voor history buffs

Ik moet je niet uitleggen dat Dynasty Warrios 9 Empires een immens populair spel is in Japan en China. Volgens de spelers daar is de Empires-uitgave veel beter dan Dynasty Warriors 9 uit 2018. Ik kan mij daar zeker bij aansluiten.  Het spel heeft verbeterde graphics, leuke gameplay, degelijke personages en een spannende verhaallijn. De Empires-titels zijn unieke standalone spin-offs die een laag van strategie en management toevoegen bovenop de hack and slash actie. De verhaallijn van het spel concentreert zich op het verhaal van ‘The Romance of The Three Kingdoms’, bestaande uit een reeks van 13 hoofdstukken.

Je kruipt in de huid van een van de 94 musou personages of een van de 700 andere officieren, dit zorgt in het begin wel voor een beetje keuze stress. Je krijgt tal van scenario’s voorgeschoteld die gebaseerd zijn op historische gevechten rond de periode van The Three Kingdoms. Als history buff denk ik dan aan The Yellow Turband Rebellion en The Battle of Chibi. Je kan de gevechten spelen zoals ze echt hebben plaatsgevonden of je kan ervoor kiezen de geschiedenis te herschrijven. Het geeft alles wel een extra dimensie als je weet dat je naast het spelen ook nog een les geschiedenis krijgt.

Strategie boven alles

Dynasty Warriors 9 Empires is vooraleerst een strategisch spel. Ok, het blijft Dynasty Warriors dus er komt zeker een stevige portie 1 vs. 1000 hack and slash aan te pas. Toch zal je meer moeten doen dan enkel dat. Je zal heel China moeten veroveren met zowel je brein als je wapen. Je kan ervoor kiezen een vredevolle keizer te zijn, zo gebruik je diplomatiek en charme om je vijanden op hun knieën te krijgen. Persoonlijk ga ik liever voor de hardere aanpak en dat wil zeggen kastelen belegeren.

In elk scenario krijg je de controle van een leger. Dat gaat soms over meer dan 10.000 manschappen. Er zijn invasiegevechten waarin je de vijandelijke kastelen moet veroveren. Daarnaast zijn er ook defensieve gevechten waar het verdedigen van je eigen vestiging de belangrijkste opdracht is.

Over de map worden er Catapult Bases opgezet die je dan zo snel mogelijk moet zien over te nemen. De AI-troepen vallen deze basissen automatisch aan maar het is in de meeste gevallen het beste plan om hierbij te helpen. De volgende fase is de bestorming van het kasteel. Als je ook daar succesvol in bent, komen we in de laatste fase met een Decisive Battle. Daarin doe je een poging de vijandelijke leider te verslaan. De verschillende tactische strategieën die je kan instellen zoals een Secret Plan helpen je tijdens het gevecht de genadeslag toe te dienen.

Eerst plannen, dan hacken

Ik weet dat het misschien stom klinkt om te zeggen, maar sommige mensen moeten het gewoon horen: probeer geen vijandelijke basis aan te vallen met een hoge concentratie van vijandelijke troepen! Het zal niet alleen veel langer duren om het gebied te veroveren, maar het zal ook een negatieve invloed hebben op andere gevechtssituaties omdat geallieerde basissen achter je rug onder de voet gelopen kunnen worden. Concentreer je in plaats daarvan op het aanvallen van gebieden met zwakkere vijandelijke strijdkrachten om zo controle te hebben op een groter deel van het slagveld. Dit zal helpen om de gevechtssituatie naar jouw hand te keren, wat de sleutel tot de overwinning is.

Creëer en beleef

Dynasty Warrios 9 Empires heeft zijn eigen Edit Mode. Die Edit Mode is gebaseerd op de uitstekende editor in Koei Tecmo’s  Nioh 2. Je kan een grote verscheidenheid aan personages maken met dit systeem waarbij je tot in de kleinste details je eigen Warrior kan creëren.

Afhankelijk van je speelstijl, word je beloond met een titel, bijvoorbeeld ‘Hero’ of ‘Strategist’, op basis van je reputatie. Nadat je je titel hebt gekregen, verandert de band tussen jou en de andere officieren en triggeren er zelfs speciale evenementen. Er is ook plaats voor intens drama: door relaties aan te gaan met je favoriete officieren kan je niet alleen met ze trouwen, maar kan je ook een kind krijgen dat de mogelijkheid heeft om op te groeien en officier te worden.

Net als in de vorige games kan je je personages customizen met verschillende wapens en accessoires om de aanvalskracht en verdediging te verbeteren. Elke officier heeft wel een favoriet type wapen, dus als je een officier aan zijn eigen wapen koppelt, haal je het meeste uit zijn aanvallen. Dat wil niet zeggen dat je Cao Cao niet de dodelijke ringen van Sun Shangxiang als wapen kan laten gebruiken, maar hij is effectiever met zijn zwaard.

Waarom Niet?

Lange laadschermen en onnodige cutscenes

Het grote verschil tussen Empires en het basisspel is dat de open world gameplay plaats moet maken voor een kleinere fase achtige aanpak. Ik heb het spel gespeeld op de PS4 en moet wel zeggen dat het grote aantal laad schermen niet zo aangenaam was. Het is en blijft een Dynasty Warriors game, waarmee ik wil zeggen dat je dit spel niet naast andere games mag leggen op vlak van graphics. Het blijft er soms houterig uit zien maar daar moet je kunnen doorkijken. Het spel ziet er wel al véél beter uit dan zijn voorganger. Alle gevechten hebben als hoofddoel het aanvallen en verdedigen van kastelen. Daar ben je jammer genoeg snel op uitgekeken. Het strategische element in het spel neemt snel het overwicht en moet plaats maken voor soms rare cutscenes en vervelende laadschermen.

Je verliest je soms in de chaotische gevechten door de vreemde camerabewegingen. Dat heeft er altijd al in gezeten, maar het is toch moeilijk om aan te wennen. De framerate lijkt soms wat te leiden onder het grote aantal aan units op je scherm waardoor je uit het niets ineens omsingeld bent door vijandelijke troepen.

DYNASTY WARRIORS 9 Empires_20220210170608

Multiplayer?

Een ander puntje van kritiek is dat er geen multiplayer is. Tenzij ik het ergens in het menu mis, maar ik heb geen optie gezien voor lokaal of online spelen. Voor mij is Dynasty Warriors altijd een co-op ervaring geweest. Samen met een vriend gevechten aangaan was voor mij een grote aantrekkingskracht toen ik voor het eerst in aanraking kwam met Dynasty Warriors. Ik kan begrijpen dat het werd verwijderd omwille van technische beperkingen of om te concentreren op de kern gameplay, maar het steekt wel een beetje want de gameplay leent zich perfect om te spelen met een co-op partner.

VERDICT

7

Dynasty Warriors 9 Empires combineert de 1 tegen 1.000 actie van Dynasty Warriors met de toevoeging van tactische elementen. De progressies tijdens de politieke en strategische fases voelen een beetje flauw aan maar er is een uitstekende balans tussen het statische koninkrijk managementsysteem en de dynamische territorium innemende gevechten met musou actie. Ik heb genoten van de fun factor waarbij ik mijn hersenen moet gebruiken om tactieken te bedenken omdat face first in de chaos rennen niet altijd resulteerde in een overwinning. De aanpassingen van uitrusting en stats hebben eenvoudige controles zonder strikte grenzen, wat voor extra dynamiek zorgt. Voor mij is dit een goede opvolger in de Empires serie.

Pluspunten
+ Vlotte en leuke combat
+ Strategische luik perfect gedoseerd
+ Dynamische Edit Mode

Minpunten
– Veel laadschermen (op PS4)
– Soms moeilijke camera controles
– Geen multiplayer of co-op

Dynasty Warriors 9 Empires
Beschikbaar vanaf 15/02/2022
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PS4
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Frumberto

Te vinden op zowat alle MMO's waarvan World of Warcraft de allereerste was. Op 11 jarige leeftijd deelde hij een account met zijn grotere broer. Nu probeert Frumberto aanwezig te zijn in alle digitale spelwerelden. Hij heeft een nostalgische ziel door zijn liefde voor oude RTS games zoals C&C Red Alert, Warcraft, Starcraft, Cossacks en AoE 1 & 2.