“Lost in Random is een fascinerende action adventure game”

Lost in Random

EA probeert zich al jaren in te zetten voor de kleinere indieontwikkelaars. Dit doen ze onder de vlag van EA Originals, en de formule blijkt te werken. Kijk maar naar de vorige game uit deze collectie: It Takes Two. De volgende Originals-game in de rij is geen co-op game, maar wél eentje die even intrigerend blijkt te zijn.

Lost in Radom werd ontwikkeld door de kleine Zweedse ontwikkelstudio Zoink. Die naam zegt je misschien wel iets. Zij waren ook verantwoordelijk voor een andere EA Originals-titel: het donkere en feeërieke Fe uit 2018.

Waarom Wel?

Random Rules!

Met Lost In Random trekken ze opnieuw de donkere kaart. Ook op vlak van het verhaal. Je kruipt in de huid van Even. Zij en haar oudere zus Odd zijn twee handen op een buik. Wanneer Odd twaalf jaar wordt, moet ze net zoals alle andere kinderen uit de wereld van Random een dobbelsteen gooien om te weten in welke wereld te moeten gaan leven. Want toeval is nu hetgeen waarop Random is gebouwd. Hoewel Odd eerst probeert te ontsnappen aan haar lot, moet ze van de Queen toch haar lot bepalen met de dobbelsteen. Ze gooit een zes en wordt meegenomen naar Sixtopia om daar haar leven verder te zetten.

Even kan dit maar niet verkroppen en besluit op avontuur te trekken om haar zus te redden én haar toekomst in eigen handen te nemen. Dit doet ze met haar partner in crime en trouwe vriend: Dicey.

à la Tim Burton

Vanaf dat moment raak je verzeild in de prachtige, donkere, lugubere en prachtig fascinerende wereld van Random. Dat zijn veel woorden om de setting te omschrijven, maar het is ook moeilijk te omschrijven. Het doet mij denken aan een wereld die lijkt te zijn ontsproten uit het bizarre brein van Tim Burton met een donker kleurenpallet, maar waar toch enige vorm van schattigheid en mystiek rond hangt. De wereld lijkt ook te zijn opgebouwd uit willekeur omdat geen enkel gebouw of zelfs steen er hetzelfde uitziet. Op een of andere manier doet deze game mij ook denken aan Alice: Madness Returns. Ook een game die uitgegeven werd door EA en ontwikkeld werd door het Chinese Spicy Horse.

Je merkt dat Zoink een heel creatief team heeft en ook die kaart wil trekken in zijn games. Dat zagen we al in Fe, maar in Lost in Random hebben ze zichzelf écht overtroffen. Ook de muziek die de game ondersteund is van een hoog niveau. Om dan nog maar te zwijgen over de vele dialogen die in de game zitten. Elke stemacteur lijkt zijn rol te spelen alsof zijn leven ervan afhangt en dat hoor je in de gesprekken die je met de vele NPC’s kan voeren. Iedereen lijkt wel een verhaal te vertellen, groot of klein.

Originaliteit alom

Net zoals bij een dobbelsteen, is de wereld van Random verdeeld in zes werelden. Elk met hun eigen sfeer en setting. In Two-town wonen vooral zogenaamde tweezakken die afhankelijk van hun stemming A of B zullen zeggen. In Treedom is dan weer een drieling aan de macht die elkaar de duvel probeert aan te doen. Four-town is dan weer een eigenwijze blik op Las Vegas met even geschifte inwoners als de echte stad. 

Maar het is niet alleen met open mond genieten van de omgevingen en de sfeer van Lost In Random. Nee, je moet het uiteraard ook opnemen tegen de handlangers van de Queen. Dit doe je met een gevechtssysteem dat niet eenvoudig is uit te leggen. Met je katapult moet je kristallen stuk schieten die rond je tegenstanders zweven. Met deze kristallen kan Dicey opladen die dan kaarten maakt waarop wapens, verdedigingen of buffs staan. Wanneer je dan met je dobbelsteenvriendje gooit, bepaal je hoeveel kaartjes je kan inzetten om vervolgens de aanval in te zetten. Dit lijkt vrij omslachtig en dat is het ook bij momenten.

Waarom Niet?

Het zit hem in de details

Hoewel het gevechtssysteem ontzettend innoverend is, zitten er best wat haken en ogen aan. Zo nemen de gevechten door dit systeem best veel tijd in beslag en dat kan, naarmate de game vordert, best beginnen vervelen. Ook zijn er momenten waarop het spel zich laat afdwalen naar een simpele hack ‘n slash wanneer je bijvoorbeeld geen speciale aanvalskaarten meer ter beschikking hebt. Ook leek ik meer defensieve kaarten voorgeschoteld te krijgen, waardoor ik soms onnodig lang kristallen stuk aan het schieten was om toch maar een zwaard of een ander aanvalswapen getrokken te krijgen. Want ja, met je katapult kan je jouw vijanden niet aanvallen.

Tussen de gevechten door lijkt het ook dat de ontwikkelaars ervoor gekozen hebben om tijd te rekken door je van hot naar her te sturen. Hier valt dan op dat de besturing nét niet strak genoeg is. Ook de kaart van de wereld waarin je rondloopt is naar mijn mening niet duidelijk.

VERDICT

7

Lost in Random is een fascinerende action adventure game die mij van bij de eerste trailer wist te boeien. De sfeer is ongekend goed en de werelden werden door ontwikkelaar Zoik met de grootste zorg en creativiteit opgebouwd. Dit resulteert in een Tim Burton-achtige sfeer die maar weinig games weten neer te zetten. Op Little Nightmares na dan misschien. Toch zorgen enkele kleine details niet voor een grote hoerastemming. En dat is jammer, want Lost in Random is écht wel een game die elke fan van het action/adventure genre moet gespeeld hebben. Al was het maar omdat je deze ruwe diamant voor slechts €30 in huis haalt!

Pluspunten
+ Prachtige setting
+ Sfeervolle muziek
+ Intrigerend verhaal
+ Kost maar €30

Minpunten
– Kaartsysteem niet helemaal in balans
– Onduidelijke map
– Wat veel backtracking

Lost in Random
Beschikbaar vanaf 10/09/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / Xbox One / PC
Gespeeld op PlayStation 5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door MrRolfson

MrRolfson draait al heel wat jaren mee in de gameswereld. Hij startte zijn carrière bij GUNK als journalist, vaste cameraman en monteur voor GUNKtv. Games met raceauto's en voetballers in de hoofdrol speelt hij het liefst. Maar hij is ook altijd te vinden voor een goede RPG en action/adventure game. Nintendo en Mario draagt hij een bijzonder warm hart toe, maar zijn favoriete game aller tijden is toch zonder enige twijfel Bioshock.