“FIFA 22 scoort eindelijk weer op het veld met betekenisvolle gameplayverbeteringen”

De gsm rinkelt non-stop: felicitaties, vragen, contractaanbiedingen. Ik haast me naar de lift en begroet David Beckham vluchtig. Ik dribbel me een weg doorheen de straten van Parijs vooraleer ik train met Mbappé en Henry. De intro van FIFA 22 kan tellen. De laatste jaren bracht FIFA wel vaker een fantastisch mooi verpakt maar matig vernieuwend pakket. Kan editie 22 zich voldoende onderscheiden van z’n voorganger en vooral: vliegen die ballen lekker in het net?

Waarom Wel?

Meer dan marketingpraat

Mensen die niet al te veel van verandering houden moeten FIFA zowat aanbidden. Wanneer ik het spel opstart zou ik naast het nieuwe kleurenpalet haast vergeten dat ik het nieuwste deel speel. Dat kleurenpalet is dit jaar geel-blauw. Alsof ze mij bij EA Sports wouden troosten nu mijn geliefde Waasland-Beveren voor het eerst in 9 jaar ontbreekt. Een gevoelige snaar.

De grote aanpassingen qua gameplay dit jaar mogen we verwachten via de HyperMotion mo-cap. Met geregistreerde bewegingen uit échte partijtjes voetbal en meer dan 4.000 nieuwe animaties is er een serieuze injectie nieuwigheid. Het mag gezegd: deze keer is het meer dan een dosis platte marketingpraat. Spelers bewegen realistisch, reageren consistent op contact en gaan mooi in duel. Er zit schwung in.

Succesvol slomer

Al zal je héél wat van die duizenden bewegingen zelden tot nooit opmerken of meteen gewend raken, ze zijn er wel. Veel opvallender is de toon en speelsnelheid van 22. Die ligt aanzienlijk lager dan deel 21. Vergis je niet: dit is een enorm pluspunt.

Veel te vaak verviel FIFA de laatste jaren in een scoringsfestijn dat ik eerder bij een tennissimulator zou verwachten. FIFA 22 laat je terug werken voor je doelpunten, waardoor deze opnieuw meer voldoening geven. Je kan tactischer verdedigen en beter gecontroleerd uitvoetballen. Het spel gaat nog altijd heel snel maar de pure spektakel-gerichte gameplay is wat teruggeschroefd. De details liggen wat meer op schoten vanop afstand (die niet meer constant geblokt worden) en voorzetten die effectief hun doel weten te vinden. Al bij al speelt FIFA deze jaargang vlotter en aangenamer.

Fanatiekelingen

De presentatie van deze FIFA heeft je constant in de ban. Sfeer in de stadia is nog nooit zo goed geweest. Supporters zijn actiever dan voorheen, de gezangen komen met prachtige audio over en grafisch is alles echt knap, op enkele houterige fans na.

Qua game modes kunnen we over Ultimate Team kort zijn. Het is, op enkele tweaks na, dezelfde melkkoe die als doel heeft je te doen twijfelen of je in dit leven bouwgrond of pakketjes voetballers wil kopen. Volta brengt dit jaar geen story mode meer maar focust zich op online en co-op. Met lightning shots en deadly pace zijn er enkele “gamebreakers”, waardoor het allemaal iéts meer als FIFA Street aanvoelt.

De grootste nieuwkomer is de create-a-club mode. Je kan een team naar keuze vervangen en jouw eigen ploeg uit de grond stampen. Je ontwerpt je eigen clublogo, teamkits en stadion. De supporters zingen jouw favoriete gezangen en ook het fuifnummer wanneer je scoort kies je zelf. Er zijn zeker nog punten van verbetering maar het is een zeer mooie start.

Waarom Niet?

Niet in de kruising

Bij alle vernieuwingen in deze FIFA kunnen we stellen dat de ideeën goed zijn maar de uitwerking iets minder. Create-a-club zit goed maar verplicht je om met een roster van random generated spelers aan te vatten. Een team van bestaande patsers aankopen met een startbudget gaat niet. Wat meer variatie of het importeren van logo’s, sponsors en kits had alles authentieker gemaakt.

Volta toont met z’n nieuwe gekkigheden aan dat het wel terug wil naar die geliefde Street-ervaring maar is veel te braaf en voorzichtig. Het blijft FIFA op asfalt met een meer edgy look en feel. Alles wordt online snel chaotisch en de zotste skills vertalen zich zelden naar een coole pot straatvoetbal. Zonder story mode heb je nog minder reden om deze mode te spelen, al zijn de Arcade Games best lollig.

Dement, verdwaald en blind

Spelers op het veld bewegen soepeler, doelmannen zijn helaas een ander geval. Er zijn heel wat nieuwe redding-animaties die alles fris houden. Helaas heb je nog vaak genoeg amper één kleine schijnbeweging nodig om een keeper dement, verdwaald en blind te maken.

Ze duiken de goede richting uit maar veel te laat. Als ze dan eens acrobatisch doen is het om zeker niét in de baan van het schot te belanden. Scripted events teisteren FIFA al langer en blijven ook nu een ongewenste onzichtbare hand.

Het is niet zo dat elke partij frustraties oplevert maar tijdens een sessie van enkele uren zal je er ook niet gespaard van blijven. Qua licenties blijft FIFA top maar dit jaar verdwijnen er opnieuw enkele grote teams. Ciao Lazio Roma, arrivederci Atalanta. De Serie A vervalt steeds verder. FIFA 22 dribbelt beter in totaliteit maar schakelt nu ook niet alles en iedereen met één mastermove uit.

VERDICT

7

FIFA 22 spreekt eindelijk op het veld met betekenisvolle gameplayverbeteringen. HyperMotion zorgt voor vlottere vrijheid op de grasmat. De speelsnelheid is goed naar beneden gehaald waardoor doelpunten maken eindelijk weer voldoening geeft. Create-A-Club is een leuke nieuwe game mode maar staat nog in z’n kinderschoenen. Player Career, Volta en Ultimate Team krijgen kleinere tweaks. Keepers zijn de verliezers van deze editie met acrobatische flaters en lullige tegengoals. Veteranen van de reeks zullen enorm snel vertrouwd zijn met deze titel maar kunnen genieten van de tactische finesse en betere flow.

Pluspunten
+ HyperMotion is echt een verbetering op het veld
+ Tragere gameplay: meer realisme en minder spektakel. Scoren geeft weer voldoening
+ Grafisch knapper en levendiger dan ooit
+ Sfeer & presentatie blijft top

Minpunten
Keeperstrainers hebben een jaar congé genomen: flaters zijn frequent
Volta lijkt al uitgeblust te zijn en blijft veel te braaf
– Scripted events
De melkkoe genaamd Ultimate Team

FIFA 22
Beschikbaar vanaf 01/10/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X|S / Switch / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door RoMa

RoMa was een gamer vooraleer hij een tiener werd. Hij groeide op met Tony Hawk en Kratos als helden. Jaarlijks spendeert hij uren met shooters zoals Battlefield of Doom. Frustraties in racegames en FIFA blijven niet altijd onderdrukt. Een grote sandbox à la GTA is z’n favoriete speeltuin. Ook geniet hij enorm van een diepgaande single player RPG en heeft hij een zwak voor sterke horror. Dead Space aanbidt hij als de beste gamereeks ooit gemaakt.

Eén opmerking over '“FIFA 22 scoort eindelijk weer op het veld met betekenisvolle gameplayverbeteringen”'

  1. Laat al de MTX zoals lootboxes & pay to win dingen weg en miss komt het weer goed. * is een nieuwe score of heb ik iets gemist?

    Like

Reacties zijn gesloten.