“Kena: Bridge of Spirits is een game die absoluut thuishoort in je collectie”

Kena Bridge of Spirits

Kena, de jonge maar dappere Spirit Guide die samen met de oerschattige Rot het hele land doorkruist, heeft maar één simpel doel voor ogen; ronddwalende zielen van overleden personen helpen de overtocht te maken naar de vreedzame spirit world. Gewapend met niets meer dan een houten staf en een goeie portie lef ga je dit heroïsche avontuur aan. Al komen de talrijke pulse-abilities en de hulp van je pluizige kompanen natuurlijk ook zeer goed van pas.

Waarom Wel?

Geweldige indiegame

Vanaf het allereerste moment dat ik aan de slag ging met de game, kreeg ik meteen een onuitwisbare glimlach op mijn gezicht getoverd. De prachtige landscapes, vreugdevolle muziek en algemene feelgood-vibe die in de game heerst, maken dat zelfs de meest volhardende pessimisten omgetoverd kunnen worden tot echte levensgenieters. Doe hierbij nog een stevige portie actie en een simpele, maar weliswaar meeslepende, storyline en je game kan met trots gepresenteerd worden. Vergeet wel zeker niet om even af te kruiden met een goede kwak aan prachtige animaties, waardoor je gerecht zelfs die umami smaak kan afvinken.

Op-en-top uitdagend

Toen ik de eerste screenshots en de trailer van de game voor een eerste keer bekeken had, dacht ik eerlijk gezegd dat het een walk in the park zou worden. Op het eerste gezicht leek het zeker geen al te moeilijke game te zijn. Maar man, heb ik me daar goed aan mispakt. Ik heb de game gespeeld op de moeilijkheidsgraad “Spirit Guide”, wat overeenstemt met een normaal niveau, maar ik kan oprecht zeggen dat ik bij momenten echt het zweet van mijn voorhoofd heb moeten wassen.

Houd hierbij zeker in het achterhoofd dat ik een fervente Dark Souls-speler ben en dat pittige bossfights dus volledig mijn dada zijn. Het was voor mij dan ook een bijzonder aangename verrassing dat deze game mij zelfs af en toe het bloed van onder mijn nagels vandaan heeft weten halen. Ik kan dan ook enkel ijverig in mijn handen wrijven dat er naast FromSoftware nog een tweede licht psychopatische developer op de markt is gekomen.

Een stoofpotje van Oosterse invloeden

Hetgeen deze game bovendien zo mooi maakt, ligt zeker en vast ook in de manier waarop het ontwikkeld is. Zo is de game-art ontworpen door Sparx Animation Studios, een Vietnamese animatiestudio die onder meer al heeft meegewerkt aan games als Star Wars Jedi: Fallen Order, Fallout 4 en de Demons’ Souls Remake. Om de wereld van Kena te ontwikkelen, hebben ze zich gebaseerd op diverse Oosterse locaties, waaronder vele prachtige landschappen in Bali en Japan.

De game-art is echter niet het enige waar de studio zich uitvoerig in verdiept heeft om de Oosterse authenticiteit te bewaren. De ontwikkelaar van de studio, Mike Grier himself, is namelijk samen met de componist van de game afgezakt naar het verre Bali om daar muziek op te nemen met een Balinese ensemblegroep. De frontman van de groep had hen bovendien ook enkele tips en adviezen meegegeven over het al dan niet gepast zijn van bepaalde muziekelementen die in de game verwerkt zitten.

Action-adventure platformer met puzzel-elementen

Officieel wordt deze game geprofileerd als een third-person action-adventure spel, al vind ik zelf dat de term platformer hier zeker niet mag ontbreken. Er zitten namelijk talloze elementen in de game verwerkt die het platformlabel volledig waardig zijn. Zelf zou ik dan ook met een meer gepaste omschrijving komen, in de vorm van: Thid-person action-adventure puzzle-platform game. Ik weet, het is een mondvol, maar dan weet je tenminste volledig waar je aan toe bent, en dat is in dit geval allesbehalve teleurstellend.

Als er bovendien één reeks is waar ik dit paradepaardje mee zou moeten vergelijken, dan is het wel Jak & Daxter. En laat dat nu net een van de eerste games zijn die ik door de disclezer van mijn toenmalige PS2-console heb geramd; pure nostalgie.

Waarom Niet?

Beetje aan de korte kant

Wie indiegame zegt, zegt vaak ook korte speelduur, want jammer genoeg is dit meestal onherroepelijk aan elkaar verbonden. Ik heb een game graag kort en krachtig, maar een gemiddelde van 14u-speeltijd om een completionist-medaille binnen te rijven, is dan misschien weer een beetje te veel van het goede.

Anderzijds moet ik wel eerlijk toegeven dat dit me zeker niet nodeloos stoorde tijdens het spelen van de game. Er zitten niet echt sidequests in de game verwerkt en er zijn ook niet ontzettend veel collectibles te verzamelen, maar er zijn toch meerdere grote storylines waar je telkens enkele uren zoet mee bent, zeker als je de moeilijkheidsgraad op een behoorlijk niveau instelt.

Iets grotere kast aan opties

Aangezien het een Indiegame betreft, mag ik zeker niet te streng zijn op vlak van onbenullige details. Het kernrecept van deze game zit zeker en vast goed in elkaar. World-exploration, afgewisseld met meerdere puzzel- en platform-elementen en een karrenvracht aan actie. Neem hierbij nog eens de pittige moeilijkheidsgraad en je hebt een culinair hoogstandje op je bord. Wat betreft de uitgebreidheid van de game, kan ik echter toch een klein puntje van kritiek weerleggen.

In de game zitten namelijk twee belangrijke currencies verwerkt. Enerzijds heb je de blue gems, die je op meerdere manieren kan verzamelen; hetzij door verborgen kisten te openen of door enkele puzzels te voltooien. Met de bijeengesprokkelde blue gems kan je vervolgens leuke hoeden kopen om je Rot te personaliseren.

Anderzijds is er nog het Karma-systeem. Karma verzamel je door vijanden te verslaan, je Rot blueberries te laten eten of historische monumenten te herstellen. De verzamelde Karma laat je vervolgens toe om nieuwe vaardigheden voor Kena vrij te spelen.

Klinkt allemaal zeer hoopgevend, maar het aantal abilities die je kan vrijspelen, zijn jammer genoeg wat aan de lage kant en bovendien zijn sommigen ook bijzonder duur, waardoor het even duurt vooraleer je personage volledig naar je hand is gezet. Het concept van de blue gems is daarnaast ook een zeer goede eerste aanleg, maar het feit dat je hier enkel (onbenullige) hoeden voor je Rot mee kan koppen, wringt persoonlijk toch ook een beetje bij mij. Ik had net dat tikkeltje meer opties gewild.

VERDICT

9

Kena: Bridge of Spirits doet het indiegenre letterlijk alle eer aan. De gebroeders Grier, oprichters van ontwikkelaar Ember Lab, hebben reuzengrote sprongen voorwaarts gezet sinds het prille begin van de bescheiden studio. In samenwerking met Sony hebben ze dan ook als eerste grote gameproject deze timed exclusive op de markt weten brengen, en daarmee doen ze later dit jaar ongetwijfeld een gooi naar een (of meerdere) prijzen. Aan het hele team van Ember Lab kan ik dus bijgevolg enkel mijn welgemeende bewondering uitdrukken, en aan alle PlayStation-gamers kan ik enkel het welonderbouwde advies meegeven om deze game zo snel mogelijk in huis te halen. Laten we samen hopen dat dit zeker niet het laatste pareltje is waarmee deze veelbelovende studio ons weet te verwennen.  

Pluspunten
+ Epische feelgood family game
+ Uitdagende moeilijkheidsgraad
+ Ode aan de indiegames
+ Zowel puzzel-, platform-, als action-adventure-elementen
+ Authentieke Oosterse invloeden

Minpunten
– Korte spelduur
– Nog net dat tikkeltje meer opties

Kena: Bridge of Spirits
Beschikbaar vanaf 21/09/2021
Beschikbaar op PlayStation 4 / PlayStation / PC
Gespeeld op PS5
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Geweldig
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Luca

Al sinds zijn pre-tienerjaren is deze kerel gefascineerd door games en al het moois wat deze onuitputtelijke wereld te bieden heeft. Begonnen met games als RollerCoaster Tycoon, The Sims en Ratchet & Clank, verder doorgerold naar shooters als COD, en uiteindelijk terechtgekomen bij verschillende ARPG's. Er zijn maar weinig games die hij nog niet op zijn conto heeft staan, waarbij de PS5 tegenwoordig bekend staat als 'zijn' speeldomein. Al is er echter één reeks die zijn hart ongecontroleerd sneller doet slaan, met name 'The Souls Series'. Altijd bereikbaar voor tips & tricks indien je blijft worstelen met die ene onverslaanbare demoon.

Eén opmerking over '“Kena: Bridge of Spirits is een game die absoluut thuishoort in je collectie”'

  1. Benieuwd wanneer deze op Xbox verschijnt sinds het een timed exclusive is en EL na een pauze andere platformen wil implemteren (Switch is nog een mogelijkheid maar dan zal er van die grafische pracht toch wat wegvallen imo)!. Fysieke release in november te verkrijgen!

    Like

Reacties zijn gesloten.