“Razers Wolverine V2 Chroma is voor gamers die dromen van snellere toetsaanslagen, extra functietoetsen en meer aanpassingsmogelijkheden”

Wat was er het eerst? De kip of het ei? Wie zal het zeggen? En wat is het belangrijkste voor een gamer? De headset of de controller? Denk daar maar eens over na beste vrienden! Wij kregen alvast de Razer Wolverine V2 Chroma, speciaal ontworpen voor Xbox One en Series X/S, ook compatibel voor Windows 10 pc, met Razer Chroma RGB als kers op de taart bovendien, toegestuurd om te testen.

Waarom Wel?

Stevige en verzorgde verpakking

De Razer Wolverine V2 Chroma kost 159, 99 euro. Je wil dan natuurlijk als gamer kwaliteit in huis halen, en als fabrikant dat je product opvalt in de winkel. En dat zal met de verpakking alvast geen probleem zijn. Een stevige kartonnen behuizing met op de voorkant een mooie afbeelding van de controller, met daarbij de vermelding dat hij speciaal ontworpen werd voor Xbox-consoles, het logo van Razer in de rechterbovenhoek en bovenaan in opvallende en blinkende kleuren de naam. Op de linkerzijde de vermelding dat de controller zes extra multifunctionele toetsen heeft, verdeeld over vier extra triggers en twee instelbare bumpers. Deze kan je aanpassen via de Razer controller setup voor Xbox app.

Bovendien beschikt de controller over al de nodige input opties die je nodig hebt om hem helemaal naar je hand te zetten. Op de rechterkant van de verpakking dan nog een kleine afbeelding van de controller met de slogan “Customize, Control, Conquer”. Wat is er dus plezanter dan je controller zelf in te stellen, aan te passen en als een boss te heersen over de online slagvelden. En dit op een manier die jij zelf bepaald hebt. Ook hier nog eens de vermelding dat hij speciaal ontworpen werd voor Xbox One en Series X/S.

Op de achterzijde van de verpakking alle troeven nog eens kort opgelijst met daarbij twee afbeeldingen van de controller. En die troeven zijn, zes extra multifunctionele toetsen, verwisselbare duimstick caps, Razer mecha-tactile actietoetsen en D-pad, hair trigger modus met trigger stop switches, verbeterde ergonomie en dit alles powered door Razer Chroma’s RGB. En ik vergeet bijna het belangrijkste, de vermelding dat je 1 jaar garantie krijgt.

Schokbestendig en sober

En dan nu het moment suprême, de verpakking openen. Netjes, stevig verpakt en helemaal omgeven van een stevige en schokbestendige kunststofbescherming, zo tref ik de controller aan in de doos. Als je dus de pech zou gehad hebben om hem na je aanschaf te laten vallen hebben, dan had je je alvast geen zorgen hoeven te maken. Naast de controller zelf zie ik ook twee reservecaps (een bolle en eentje met een reliëfvormig kruis) voor de sticks.

Verder ook een drie(!) meter lange kabel waarvan de uiteinden (aansluiting controller en USB – console/pc) beschermd zijn met een plastieken omhulsel om beschadiging te voorkomen. Verder nog een sticker, een kleine handleiding met wat tips, waaronder hoe je de controller met de type A naar type C-kabel moet aansluiten op je console of pc. Ik neem aan dat dit laatste niet moeilijk kan/mag zijn, dus snel even aansluiten.

De controller is om te knuffelen

De Razer Wolverine V2 Chroma lijkt voor mijn handen gemaakt. Ik heb zelf geen kabouterhandjes of handen als kolenschoppen, met andere woorden twee doorsneehanden zeg maar. De geribbelde handvaten zorgen voor een aangenaam gevoel en geven mooi grip. Na een paar uurtjes gamen (Destiny 2, Valhalla en Cold War) had ik geen last van zweetpollen, krampen of vermoeide handen/vingers of een ander onaangenaam gevoel. De controller, die trouwens niet zoveel weegt, namelijk 278 gram, wat zo’n 10 gram lichter is dan mijn standaard Series X-controller, lag aangenaam in de hand en voelde zeer ergonomisch aan. Hij rustte als het ware in mijn handen, en gaf mij zelf ook een rustgevend gevoel tijdens het gamen.

Zowel de afbeeldingstoetsen, schouderknoppen en triggers, en cirkelvormige D-pad zijn goed bereikbaar. De twee extra macrotoetsen, tussen bumpers en triggers werden eveneens goed gepositioneerd om verwarring in het heetst van de strijd te voorkomen. Op de achterzijde tref ik nog eens vier extra peddels aan, in een twee-bij-twee regeling, voor een totaal van 6 macroknoppen. Al deze knoppen kan ik zelf instellen via de Razer app. Je kan trouwens verschillende profielen instellen qua games en genres als je dat zou willen.

De analoge sticks zijn dan weer voorzien van een soort richtkruis dat voor wat extra grip zorgt, wat goed werkt.

En natuurlijk heel erg aangenaam als je in een donkere omgeving of ’s avonds speelt de verlichting natuurlijk. Dat is echt wel cool vind ik. Iets wat de PlayStation-controllers toch iets meer stijl geeft dan de standaard Xbox-controllers. Maar bon, dankzij de Razer Wolverine V2’s twee fluogroene, ik weiger het woord gifgroen te gebruiken, banden heb ik nu toch wat kleur in mijn Xbox gaming leven.

Het meest opvallende verschuil met mijn standaard Xbox-controller is de positionering van de menu- en weergaveknoppen, die diagonaal boven in de controller zitten, aan weerszijden van de Xbox-knop. Bij de standaardversie is dat dus in het midden tussen de X en linkerduimstick. Vervelend? Nee. Even wennen? Ja.

Wat ik niet zie, in vergelijking met de Wolverine Ultimate, is het quick control panel waarmee je on the go zowel audio- als microfooninstellingen kan aanpassen. Opgelet echter want aan de onderkant van de controller zit een hoofdtelefoonaansluiting. Hier kan je een hoofdtelefoon met kabel rechtstreeks op de controller aansluiten. Er is ook een toets aan de onderkant van de controller, onder de share button, die kan worden ingedrukt, in combinatie met de D-pad directionele inputs, om de game of party chat audio mix te wijzigen. Dit is perfect om snel veranderingen aan te brengen met de controller zelf, in plaats van te moeten prutsen met je headset of voortdurend audio-instellingen te moeten wijzigen via het Xbox-dashboard.

Snelle, efficiënte, trefzekere en aanpasbare rakker

Zoals hierboven reeds even vermeld heb ik op Xbox Series X Assassin’s Creed Valhalla gespeeld en Destiny 2, en op pc Call of Duty: Cold War-multiplayer. Wat me het meest opviel was dat de, Razer omschrijft ze als Mecha-Tactile Action Buttons, sneller bereikbaar zijn en sneller reageren. Je hoeft ze, hoe zal ik het zeggen, niet meer helemaal in te duwen. Ze zijn kleiner en liggen dichter bij mekaar dan op de gewone Xbox-controller waardoor je dus ook sneller kan schakelen en dus reageren op bepaalde acties. Een gevoel dat ik trouwens ook had bij het gebruik van zowel de bumpers (die lichter en holler aanvoelen dan op de gewone controllers), triggers als thumbsticks. Ze lijken me iets vinniger en snediger voor de dag te komen, en die kleine fracties van seconden hebben me, zeker in Cold War toch net dat ietsje meer reactievermogen gegeven. Je weet het kan soms op 1 kogel aankomen in de multiplayer, en deze keer draaide die kogel in mijn voordeel uit.  

En niet alleen dat want na wat research leerde ik het volgende over de instelmogelijkheden van de twee triggers, die ook aanpasbaar zijn. Elk kan individueel worden gelocked om de zogenaamde hair-trigger modus te activeren. Dit door een kleine schakelaar, eentje aan elke zijde, op de achterkant van het controlemechanisme over te halen. Dit vermindert de reisafstand van elke trekker met de helft. En waar is dit superbelangrijk voor? Voor shooters of games die een snelle input vereisen. Waarom? Omdat je minder ver hoeft te drukken om de invoer te registreren. En waar kan ik dit als 53-jarige best gebruiken? Inderdaad, in Cold War-multiplayer. Wie weet hoeveel 14- tot 21-jarigen ik het voorbije weekend van frustratie hun kaske tegen de muur heb doen knallen omdat ze door een oudje als ik werden afgetroefd.

Volgens Razer zelf trouwens zou dit alles zorgen voor een 40 procent sneller besturing en reactietijd wat betreft deze controller, wat een groot verschil maakt bij competitief gamen. En als er voor mij als oudere gamer één maatstaf is die ik altijd gebruik om hardware te testen, dan is dat zeker en vast de hectische multiplayer van Call of Duty. Ik hou van snelle en intense actie op kleine(re) mappen (Shipment of Nuke Town) en elke seconde die ik links of rechts kan pikken door een betere headset of controller te gebruiken helpt me om staande te blijven tussen het jonge schietgrage geweld dat in die mappen rondloopt. En geloof me, this old fox can rock you like a hurricane…

Ook in Valhalla waar ik toch wel wat toetsen gebruik, zeker in de combat, merkte ik op dat de controller sneller reageerde, ongeacht het feit of ik nu veel of weinig toetsen tegelijk induwde. Zeker in de combat, bij gebruik van en het switchen tussen ranged en melee, aangevuld met special abilities, had ik de indruk dat het allemaal net iets vlotter en sneller ging dan met mijn standaardcontroller.

En ook in Destiny 2 waar ik confrontaties ga opzoeken op jacht naar XP, afgewisseld met Strikes en PvE, en ik toch vaak een mengelmoes van toetsen, bumpers en triggers gebruik, en vooral veel schakel tussen mijn wapens (Hunter-Gunslingerklasse) presteerde de controller meer naar behoren. Ik had ook de indruk dat ik, zelfs bij halvelings induwen van de lettertoetsen, de controller snel(ler) reageerde op de input die ik gaf.

Het enige dat me af en toe stoorde was die verdomd lange kabel. Ik begrijp en ben zelf ook pro dat je om optimaal te gamen zowel een internetkabel moet hebben als een bedrade controller/muis. Om op pc te gamen stoorde het me niet echt omdat ik aan mijn computer zit, maar om nu die kabel door mijn woonkamer te zien lopen/liggen tijdens het gamen op console, met ondertussen zes honden in huis, dat is niet altijd plezant.

Waarom Niet?

Niet voor ieders meug

Zoals gezegd kost deze controller net geen 160 euro. Best wel prijzig voor de doorsnee- of mainstream gamer die hier allemaal geen behoeft aan heeft. Verder is het wel jammer dat er ook geen reistasje bijzit om je controller te vervoeren. Iets wat sommige concurrenten wel aanbieden voor die prijs. En last but not least de kabel die bij momenten wel eens voor knopen of problemen zorgt. Zeker bij gamers die iets te ver van hun scherm zitten, met kleine kinderen of honden zitten, of wiens vrouw/vriendin niets lievers doet dan honderd keer door de woonkamer te lopen wanneer ze aan het gamen zijn en zaagt over “diene stoemme kabel die hier door mijne living loopt. Seffens val ik er nog eens over…

VERDICT

8

De Razer Wolverine V2 Chroma is een zeer aangename, snel reagerende en ergonomisch ingestelde controller voor zowel Xbox-consoles als pc. Een multifunctioneel en inzetbaar baasje dat je verder zelf nog helemaal kan instellen naar je smaak en voorkeur qua games en genres. Hij ligt zeer aangenaam in de hand, reageert snel en doortastend op je input en is zeker aan te raden voor de iets competitiever ingestelde gamer. Hij beschikt over extra toetsen waar je zelf wat mee kan spelen en verder ook over een iets andere instelling dan de standaard Xbox-controller. Dat vergt in het begin misschien een ietsje gewenning maar lang zal dat niet duren. De hoge prijs kan voor sommigen, ik denk dan aan de doorsnee- of mainstream gamer, een probleem zijn, maar ik vermoed dat Razer een duidelijk publiek voor ogen heeft met deze controller. Het enige element waar ik soms wat mee in de knoop lag was de, hier komt ie, de 3 meter lange kabel. Tot ik besefte dat ik het elastiekje dat de kabel bij mekaar hield kon gebruiken om hem qua lengte wat aan te passen. Als je de centen hebt, en op zoek bent naar een steengoede, aanpasbare, snelle en aangenaam in de hand liggende controller, dan is de Razer Wolverine V2 Chroma zeker jouw ding. Eén punt van kritiek: bij heel wat concurrenten krijg je een reistasje om je “dure” controller te vervoeren, en dat miste ik wel hier voor die prijs.

Pluspunten
+ Ligt lekker in de hand
+ Reageert snel(er)
+ Extra instelbare toetsen
+ Netjes en mooi afgewerkt product
+ RGB-verlichting is wel leuk ‘s avonds
+ Diverse profielen qua game/genre instellen

Minpunten
– Enkel bruikbaar mét kabel
– Geen reis/opbergtasje
– Prijzig (voor gewone/mainstream gamers)

Razer Wolverine V2 Chroma
Nu beschikbaar
Beschikbaar op Xbox One / Xbox Series X|S / PC
Prijs 159,99 euro
Website: Officiële website


Legenda bij onze reviewscores

Bij Pragalicious kiezen we ervoor om met afgeronde reviewscores te werken. Zo hebben we een mooie afgelijnde quoteringsschaal en dat maakt het voor jullie een pak overzichtelijker en duidelijker. Het daagt ons dan uit om goed na te denken welk cijfer we een game, film of serie geven.

Weet echter dat een cijfer niet alles zegt en dat we dit altijd motiveren aan de hand van de conclusie die we schrijven.

10 – Meesterwerk
9
– Fantastisch
8
– Uitstekend
7
– Goed
6
– OK

5 – Middelmatig
4 – Ondermaats
3 – Slecht
2 – Pijnlijk slecht
1 – Dramatisch slecht

Gepubliceerd door Praga

De ouderdomsdeken van Pragalicious maar daarom zeker niet minder delicious dan het jonge grut van de crew. Wilde als kleine jongen een console kopen maar mocht niet van zijn papa. Dus sprak hij de gevleugelde woorden "Later als ik groot ben koop ik het allemaal zelf" Als jonge snaak was hij met zijn korte broek, witte sokken en sandalen vaste klant bij de lunaparken aan zee en op de kermis. Raakte in de ban van Snake en Pong, ging al snel door naar Quake, Hexen, Doom, Wolfenstein 3D en Delta Force. Maar de grote game changers waren Quake 3 Arena (1999) en Unreal Tournament (1999). Praga beweert trouwens dat hij het buitenechtelijke (of moeten we buitenaardse zeggen) kind is van Indiana Jones en Lara Croft. We zullen hem maar in zijn geloof laten... (of tijdig zijn medicatie geven)